Arviointi- ja kotikuntoutuspalvelun (Arki) kehitetty toimintamalli
Arviointi- ja kotikuntoutuspalvelun (ARKI) toimintamallin edelleen kehittämisen myötä toiminta on vaikuttavampaa niin asiakkaan kuin organisaation näkökulmasta kun ikääntynyt kotona asuva saa kohtaamaansa haasteeseen ratkaisun oikea-aikaisemmin.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan huomattavasti, jolloin ikääntyneiden hoivan, hoidon ja kuntoutuksen tukitoimiin ja palveluihin tulee valmistautua vastaamaan uusin keinoin. Ikääntyneen toimintakyvyn tai kohtaamiensa haasteiden oikea-aikainen kartoittaminen ja ratkaisut edellyttävät tehokasta, mutta vaikuttavaa arviointijaksotoimintaa sekä tarvittaessa kotikuntoutusta.
Arki-tiimin toimintamallia haluttiin kehittää, jotta Arki-tiimin palveluilla asiakas saisi haasteeseensa ratkaisun, tai ohjauksen muiden ratkaisujen tai palvelujen piiriin oikea-aikaisemmin. Näin ollen tavoitteena on, että asiakkaat elävät kotonaan täysipainoista, laadukasta ja turvallista elämää mahdollisimman pitkään ja itsenäisesti. Arki-tiimin asiakkaita kuultiin järjestetyssä Asiakasaamussa niin, että asiakkaat saivat antaa palautetta mm. palvelun oikea-aikaisuudesta.