Työväline ammattilaisille asiakas- ja palveluohjaukseen sekä ajanvaraukseen koko sotetoiminta-alueella. 

Työkalu on rakennettu excel-taulukkoon, apuna käytetty hyperlinkkejä. Vastuu käsikirjojen päivittämisestä ja ajantasaisuudesta on ammattilaisilla.

Toimintaympäristö

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Paljon terveysasemia ja henkilökuntaa sekä ajanvarauskirjoja. Ohjeiden löytäminen haasteellista ja päivittäin muuttuvat tilanteet.

Etelä-Savon tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus, geneerinen asiakasohjaus ja asiakaslähtöiset integroidut palvelut.

Laadukas ja yhtenäinen palvelu kaikille etelä-savolaisille.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Asiakas- ja palveluohjauksen ammattilaiset.

Tavoiteltu muutos

Toimintakäsikirjojen kehittäminen ja uudistaminen sekä laajentaminen. Tavoitteena on, että hyvinvointialueella on ajantasaiset ja selkeät toimintakäsikirjat.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sovellettavissa erilaisiin ympäristöihin, kuten asiakasohjaus ja työntekijöiden perehdytyskansiot.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhdestä paikasta löytyy ajantasainen tieto asiakasohjaukseen sote-palveluissa, joka mahdollistaa sote-keskuksen sisäisen ja ulkoisen asiakasohjauksen. Käsikirja on helposti ja nopeasti luettava. Päivitettyt tiedot näkyvät etusivulla sekä huomioitavat toiminnanmuutokset. Tämän avulla sähköpostiviestintä on vähentynyt.

Toimintakäsikirjat ovat juurtunut käyttöön:

  • digitaalinen sote-keskus
  • Palveluluukku-asiointikanava, joka palvelee alueen lapsia, nuoria ja perheitä terveysasioissa
  • Ikääntyneiden asiakasohjaus

Toimintakäsirjoja on rakennettu 9 kappaletta, osaa hyödynnetään hyvinvointialueen palvelukuvauksissa.