Työväline ammattilaisille asiakas- ja palveluohjaukseen sekä ajanvaraukseen koko sotetoiminta-alueella. 

Työkalu on rakennettu excel-taulukkoon, apuna käytetty hyperlinkkejä. Vastuu käsikirjojen päivittämisestä ja ajantasaisuudesta on ammattilaisilla.

Toimintaympäristö **

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Paljon terveysasemia ja henkilökuntaa sekä ajanvarauskirjoja. Ohjeiden löytäminen haasteellista ja päivittäin muuttuvat tilanteet.

Etelä-Savon tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus, geneerinen asiakasohjaus ja asiakaslähtöiset integroidut palvelut.

Laadukas ja yhtenäinen palvelu kaikille etelä-savolaisille.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Asiakas- ja palveluohjauksen ammattilaiset.

Tavoiteltu muutos

Toimintakäsikirjojen kehittäminen ja uudistaminen sekä laajentaminen. Tavoitteena on, että hyvinvointialueella on ajantasaiset ja selkeät toimintakäsikirjat.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Sovellettavissa erilaisiin ympäristöihin, kuten asiakasohjaus ja työntekijöiden perehdytyskansiot.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Yhdestä paikasta löytyy ajantasainen tieto asiakasohjaukseen sote-palveluissa, joka mahdollistaa sote-keskuksen sisäisen ja ulkoisen asiakasohjauksen. Käsikirja on helposti ja nopeasti luettava. Päivitettyt tiedot näkyvät etusivulla sekä huomioitavat toiminnanmuutokset. Tämän avulla sähköpostiviestintä on vähentynyt.

Toimintakäsikirjat ovat juurtunut käyttöön:

  • digitaalinen sote-keskus
  • Palveluluukku-asiointikanava, joka palvelee alueen lapsia, nuoria ja perheitä terveysasioissa
  • Ikääntyneiden asiakasohjaus

Toimintakäsirjoja on rakennettu 9 kappaletta, osaa hyödynnetään hyvinvointialueen palvelukuvauksissa.