Asiakasosallisuus Päijät-Hämeen hyvinvointialueella

Asiakkaat ja palvelun käyttäjät otetaan tasavertaisina kumppaneina mukaan palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen. Asiakkailta saatua kokemustietoa hyödynnetään kehittämistyön suuntaviivojen hahmottamisen tukena.

Toimintaympäristö **

Asiakasosallisuus Päijät-Hämeen hyvinvointialueella tarkoittaa, että asiakkailla on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa omaan palveluunsa sekä palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen tai arviointiin. Asiakasosallisuustoimintaa toteutetaan mm. asukaskokousten, asiakasraatien, vertaistuki-, ja kokemusasiantuntijatoiminnan avulla.  Yhteistyöllä tukea työkykyyn -hankkeessa asiakkaita osallistetaan kehittämistoimintaan kyselyjen, haastattelujen ja työpajatoiminnan avulla. Suunnitelmissa on myös jalkautua asiakkaiden pariin pop up -toiminnan merkeissä. 

Liitteet
Kuva
Asiakasosallisuuden merkitys
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakasosallisuuden edistäminen liittyy kaikkiin kehittämistoimiimme. Omalla toiminnallamme pyrimme lisäämään asiakkaiden mahdollisuuksia vaikuttaa omien palvelujensa kehittämiseen ja lisätä heidän osallisuuden tunnettaan. 

On äärimmäisen tärkeää, että ammattilaiset kuulevat asiakkaiden tarpeet ja ottavat ne huomioon palvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Palvelujen tulisi lähteä asiakkaiden tarpeista, eikä asiakkaiden kuuluisi mukautua palvelutarjontaan. Palvelupilottiemme toteuttamisella asiakaslähtöisesti pyrimme tuomaan asiakkaiden ääntä esille ja kertomaan mitkä ovat heidän tarpeensa ja mitä he toivovat palveluiltamme. Kannustamme ottamaan asiakkaat mukaan palvelujen kehittämiseen ja palvelukokonaisuuksien luomiseen. Yhteiskehittämisen avulla päästään tuloksiin tehokkaammin ja oikea-aikaisemmin. Yhteiskehittämisen toimintatapa ei sote -alalla ole vielä kovinkaan tuttua, joten tuomme näkyviin sen vaikutukset tuomalla asiakkaat mukaan kehittämistyöhön. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Heinolan ja Sysmän työttömät ja osatyökykyiset asukkaat.