Asiakassegmentoinnin työkalu, Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto

Asiakaspalvelun päätöksenteon tueksi tarkoitettu digitaalinen asiakassegmentoinnin työkalu, joka hyödyntää potilastietojärjestelmästä saatavaa tietoa, ja antaa arvion potilaan hoidon tarpeesta nykyistä haastattelukäytäntöä nopeammin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Suun terveydenhuollossa syntyi pandemia-aikana runsaasti hoitovelkaa, jonka purkamisen yhteydessä tunnistettiin tarve ajanvarauksen ammattilaisen digitaalisten ratkaisujen kehittämiselle. Hankkeella vastataan Helsingin kaupungin strategian tavoitteeseen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon sujuvasta hoitoon pääsystä digitalisaatiota hyödyntäen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nykyisessä suun terveydenhuollon asiakkaaksi tulo –prosessissa yksi pullonkauloista on asiakaspalvelukeskus, joka tekee arvion asiakkaan hoidontarpeesta puhelinhaastattelun perusteella ja varaan tämän jälkeen hoidontarpeen mukaisen ensikäyntiajan (=hoidontarpeeseen perustuva asiakassegmentointi). Tunnistetun asiakassegmentin mukaan määräytyy myös ensikäyntiin liittyvien arvioitujen jatkokäyntien tarve, joka huomioidaan resurssisuunnittelussa.

Nykyisen toimintamallin mukainen puhelinhaastattelu on aikaa vievää ja henkilöresursseja voimakkaasti sitovaa. Hoidontarpeen arviointi ja siihen liittyvä arvio tarvittavasta ensikäyntiajasta ei ole systemaattista vaan altis haastattelutilanteen aiheuttamille tulkinnoille ja tästä johtuville virhearvioille.

Suun terveydenhuollon resurssit eivät nykyisellään ole hoidon tarpeen mukaisesti oikeudenmukaisesti jakautuneet. Tunnistettujen asiakassegmenttien perusteella voidaan luoda asiakkaiden hoidontarpeen mukainen hoitopolku ja kohdentaa resurssit oikeudenmukaisesti tarpeen perusteella.

Tavoiteltu muutos
  1. Asiakaskokemus ja saatavuus:
  • Hoitoon pääsy toteutuu oikeudenmukaista
  • Hoitoon pääsy nopeutuu
  • Erityiset tarpeet huomioidaan hoitopolun ja hoitopaikan valinnassa asiakassegmentin perusteella

2. Henkilöstökokemus ja työnantajakuva:

  • Helppokäyttöinen asiakassegmentoinnin työkalu lyhentää asiakaspalvelun ensiajanvaraukseen kuluvaa aikaa.
  • Työkalu luo systematiikkaa ajanvaraukseen ja vähentää epämääräisyyttä.
  • Hoitohenkilökunnan järjestelytaakka kevenee kun potilaalle on varattu hoidon tarpeen mukainen ensihoitoaika.

3. Tuottavuus:

  • Hoidon tarpeen mukainen ensikäyntiaika ja sen perusteella oikein mitoitettu jatkohoitoaikojen määrä kohdentavat hoitoresursseja oikeudenmukaisesti, ja pitkällä tähtäimellä hoitoaikaa vapautuu sitä tarvitseville.
  • Asiakassegmenttitietoa voidaan hyödyntää prosessien kehittämisessä, viestinnässä ja johtamisessa.

4. Vaikuttavuus:

  • Asiakassegmentoinnin ja siitä kertyvän tiedon avulla voidaan toteuttaa palvelujen oikeudenmukaisempi tarjonta.
  • Oikein kohdennettujen resurssien myötä palvelujen saatavuus paranee.
  • Asiakassegmentin perusteella voidaan kohdistaa erilaiset hoidon tuotantotavat oikeaan hoidon tarpeen potilaille ja tehostaa resurssien käyttöä.
  • Asiakassegmenttitietoa voidaan hyödyntää vaikuttavien hoitopolkujen ja tuotantomallien kehityksessä.
Muutoksen mittaaminen
  1. Asiakaskokemus ja saatavuus: 
  • Kiireettömän hoidon odotusajat lyhenevät

2. Henkilöstökokemus ja työnantajakuva: 

  • Asiakaspalvelun työ systematisoituu ja kokemus työn hallinnasta paranee, henkilöstökysely

3. Tuottavuus

  • Kevythoitoisten potilaiden hammaslääkäritutkimusten hoitoväli pitenee
  • Suurihoitoisten potilaiden hammaslääkäri- ja suuhygienistikäyntien suhteellinen osuus kaikista käynneistä kasvaa.

4. Vaikuttavuus

  • Asiakassegmentoinnista saatavaa tietoa käytetään hoidon tuotannon suunnittelussa
Toteutussuunnitelma

Projektin puitteessa toteutettavan asiakassegmentoinnin työkalun käyttöönotto tapahtuu projektin jo päätyttyä. Asiakaspalvelun loppukäyttäjien kokemukseen liittyvät tavoitteet odotetaan saavutettavan uuden työkalun käyttöönoton, ja siihen perehdytyksen ja koulutuksen myötä.  

Asiakaskokemukseen ja saatavuuteen, sekä tuottavuuteen ja vaikuttavuuteen liittyvien tavoiteltavien pitkän aikavälin muutosten toteutumisen edellytys on työkalun käyttöönoton lisäksi siihen liittyvien hoidon tarpeeseen perustuvien asiakassegmenttien hoitopolkujen toteutus projektin ulkopuolella.  Hoitopolkujen suunnittelua edistetään projektin rinnalla, mutta varsinainen kehitys tapahtuu iteratiivisesti sitten kun asiakassegmenttitietoa alkaa kumuloitua työkalun käyttöönoton jälkeen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakassegmentoinnin työkalun loppukäyttäjiä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset asiakaspalvelussa ja kliinisessä työssä. Asiakassegmenttitietoa voidaan hyödyntää myös toiminnan johtamisessa, prosessien kehittämisessä ja viestinnässä. Loppukäyttäjien tarpeita on kartoitettu suunnitteluvaiheessa kyselyin ja keskusteluin. Toteutusvaiheessa on toteutettu työkalusta prototyyppi, jonka testaukseen ja arviointiin eri käyttäjäryhmät ovat osallistuneet.

Ratkaisun perusidea

Apottiin toteutettava asiakassegmentoinnin työkalu tuottaa asiakaspalvelun loppukäyttäjälle ehdotuksen asiakassegmentistä perustuen potilaan edellisen tutkimuskäynnin tietoihin ja käyntihistoriaan. Asiakaspalvelu tekee asiakkaalta saatujen täydennystietojen perusteella päätöksen potilaan asiakassegmentistä ja varaa segmentin perusteella sopivan ensikäyntiajan tyypin. Asiakassegmenttitieto on käytettävissä myös muille suun terveydenhuollon ammattilaisille ja sitä voidaan hyödyntää mm. prosessien kehittämisessä, viestinnässä ja johtamisessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ennen työkalun käyttöönottoa:

  1. Luodaan ohjeistus ja koulutetaan asiakassegmentoinnin työkalun loppukäyttäjät.
  2. Koulutetaan ja tiedotetaan asiakassegmentoinnin periaatteet ja niihin liittyvät hoitopolut suun terveydenhuollon henkilöstölle .
Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakassegmentoinnin työkalun konsepti on sovellettavissa myös muille sotepe-toimialoille. Kehitystyön taustalla tulee olla selvitetty alustavasti asiakassegmentit ja niiden kriteerit, sekä asiakassegmenttien hoidontarpeeseen liittyvät hoitopolut.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakassegmentoinnin työkalun käyttöön liittyviä tuloksia ei voida vielä arvioida, sillä työkalun käyttöönotto tapahtuu kehitysprojektin päätyttyä kestävä kasvu -hankkeessa.