Asiakassegmentoinnin työkalu, Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto
Asiakaspalvelun päätöksenteon tueksi tarkoitettu digitaalinen asiakassegmentoinnin työkalu, joka hyödyntää potilastietojärjestelmästä saatavaa tietoa, ja antaa arvion potilaan hoidon tarpeesta nykyistä haastattelukäytäntöä nopeammin.
Toimintamallin nimi
Asiakaspalvelun päätöksenteon tueksi tarkoitettu digitaalinen asiakassegmentoinnin työkalu, joka hyödyntää potilastietojärjestelmästä saatavaa tietoa, ja antaa arvion potilaan hoidon tarpeesta nykyistä haastattelukäytäntöä nopeammin.
Apottiin toteutettava asiakassegmentoinnin työkalu tuottaa asiakaspalvelun loppukäyttäjälle ehdotuksen asiakassegmentistä perustuen potilaan edellisen tutkimuskäynnin tietoihin ja käyntihistoriaan. Asiakaspalvelu tekee asiakkaalta saatujen täydennystietojen perusteella päätöksen potilaan asiakassegmentistä ja varaa segmentin perusteella sopivan ensikäyntiajan tyypin. Asiakassegmenttitieto on käytettävissä myös muille suun terveydenhuollon ammattilaisille ja sitä voidaan hyödyntää mm. prosessien kehittämisessä, viestinnässä ja johtamisessa.
Asiakassegmentoinnin työkalun loppukäyttäjiä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset asiakaspalvelussa ja kliinisessä työssä. Asiakassegmenttitietoa voidaan hyödyntää myös toiminnan johtamisessa, prosessien kehittämisessä ja viestinnässä. Loppukäyttäjien tarpeita on kartoitettu suunnitteluvaiheessa kyselyin ja keskusteluin. Toteutusvaiheessa on toteutettu työkalusta prototyyppi, jonka testaukseen ja arviointiin eri käyttäjäryhmät ovat osallistuneet.
Ennen työkalun käyttöönottoa:
- Luodaan ohjeistus ja koulutetaan asiakassegmentoinnin työkalun loppukäyttäjät.
- Koulutetaan ja tiedotetaan asiakassegmentoinnin periaatteet ja niihin liittyvät hoitopolut suun terveydenhuollon henkilöstölle .
Asiakassegmentoinnin työkalun käyttöön liittyviä tuloksia ei voida vielä arvioida, sillä työkalun käyttöönotto tapahtuu kehitysprojektin päätyttyä kestävä kasvu -hankkeessa.