Asiakasvastaava/Varsinais-Suomi
Asiakassuunnitelman tekeminen
Asiakkaan palvelujen koordinointi
Monialainen yhteistyö asiakkaan polun rakentamiseksi
Asiakkaan palvelupolun seuranta
Työkyvyn tuen palvelukenttä on hyvin laaja ja pirstaloitunut, asiakkaalla on vaikea hahmottaa mistä hän saa tarvimansa palvelut, sekä miten palveluihin hakeutuminen onnistuu. Varsinkin asiakkaat, joilla on monialaisia työkyvyn tuen tarpeita ja tarvitsevat tukea palveluihin hakeutumisessa tarvitsevat asiakasvastaavan, joka kartoittaa asiakkaan palveluiden tarpeen sekä koordinoi asiakkaan palveluita. Tulevaisuudessa asiakas saa työkyvyn tuen palveluita sote-keskuksesta, ja työkykyohjelmassa kehitetään työkyvyn tuen palvelupolkua sinne. Asiakasvastaava vastaa työkyvyn tuen tarpeessa olevan asiakkaan yksilöllisen palvelupolun suunnittelusta ja koordinoimisesta sote-palveluissa.
Asiakas pitää sote-palveluista saada hänelle tarkoituksenmukaiset työkyvyn tuen palvelut oikea-aikaisesti sekä suunnitellusti. Asiakas ja hänen kanssa työskentelevät asiantuntijat pitää tietää miten asiakkaan palvelupolku etenee, ja kuka hänen palvelupolkuaan koordinoi.
Haemme asiakasvastaava-mallia yhdessä keskustellen osahankkeiden työkykykoordinaattoreiden ja hanketyöntekijöiden kanssa. Kokemuksista ja yhteisistä keskusteluista käy ilmi asiakasvastaava-roolin haasteet ja mahdollisuudet.
Asiakasvastaava-mallia on myös kehitetty hankkeen kokemuskehittäjien kanssa, joilta saatiin palautetta mallin toimivuudesta ja asiakkaan näkökulmasta huomioitavista asioista.
Asiakas saa jouhevampaa palvelua yhtenäisellä ja tavoitteellisella palvelupolullaan.
Työkyvyn palvelukokonaisuuden eniten tukea tarvitsevat asiakkaat tulevaisuuden sote-keskuksessa.
Hankkeessa on työskennellyt työkykykoordinaattoreita ja työhönvalmentajia. Hanketyöntekijät ovat sijoittuneet työllisyyspalveluihin sekä Turussa terveyspalveluihin (terveyskeskuksiin sekä mielenterveys- ja päihdepalveluihin). Asiakasvastaavan roolia työkyvyn tuen prosessissa on tarkasteltu heidän työnsä kautta hankkeen aikana, työpajoissa ja keskustelemalla hanketyöntekijöiden kanssa.
Asiakakasvastaava-roolin ottaminen asiakkaan työkyvyn tuen prosessissa onnistuu, jos työntekijällä on mahdollisuus tehdä laajasti verkostotyötä, koota asiakkaalle tärkeät tahot yhteen ja sunnitella asiakkaan kanssa yhteistyössä hänen työkyvyn tuen polkua. Työnjakoa asiakkaan kanssa työskentelevien kesken pitää tehdä. Asiakkaalla voi olla hänelle tärkeitä kontakteja järjestökentällä, Rikosseuraamuslaitoksessa, Kelassa tai sosiaalihuollon puolella. Asiakkaan oma motivaatio on tärkeässä roolissa, sekä luottamussuhteen rakentuminen asiakkaan ja asiakasvastaavan välillä.