Asiakassuunnitelman tekeminen

Asiakkaan palvelujen koordinointi 

Monialainen yhteistyö asiakkaan polun rakentamiseksi

Asiakkaan palvelupolun seuranta

Toimintaympäristö **

Työkyvyn tuen palvelukenttä on hyvin laaja ja pirstaloitunut, asiakkaalla on vaikea hahmottaa mistä hän saa tarvimansa palvelut, sekä miten palveluihin hakeutuminen onnistuu. Varsinkin asiakkaat, joilla on monialaisia työkyvyn tuen tarpeita ja tarvitsevat tukea palveluihin hakeutumisessa tarvitsevat asiakasvastaavan, joka kartoittaa asiakkaan palveluiden tarpeen sekä koordinoi asiakkaan palveluita. Tulevaisuudessa asiakas saa työkyvyn tuen palveluita sote-keskuksesta, ja työkykyohjelmassa kehitetään työkyvyn tuen palvelupolkua sinne. Asiakasvastaava vastaa työkyvyn tuen tarpeessa olevan asiakkaan yksilöllisen palvelupolun suunnittelusta ja koordinoimisesta sote-palveluissa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakas pitää sote-palveluista saada hänelle tarkoituksenmukaiset työkyvyn tuen palvelut oikea-aikaisesti sekä suunnitellusti. Asiakas ja hänen kanssa työskentelevät asiantuntijat pitää tietää miten asiakkaan palvelupolku etenee, ja kuka hänen palvelupolkuaan koordinoi. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: rinnallakulkija tukee asiakasta palvelupolulla, yksi työntekijä tunteen asiakkaan ja hänen tilanteensa. 

Ammattilainen: kokonaisvaltainen palvelu, tieto on yhdessä päässä, työntekijä tuntee asiakkaan paremmin, ongelmatilanteiden ennakointi ja suunnittelu.

Organisaatio: tehokkuus, parempi asiakaspalvelu, asiakkaan vaikutusmahdollisuudet 

Yhteiskunta: resursien parempi hyödyntäminen

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Haemme asiakasvastaava-mallia yhdessä keskustellen osahankkeiden työkykykoordinaattoreiden ja hanketyöntekijöiden kanssa. Kokemuksista ja yhteisistä keskusteluista käy ilmi asiakasvastaava-roolin haasteet ja mahdollisuudet. 

Asiakasvastaava-mallia on myös kehitetty hankkeen kokemuskehittäjien kanssa, joilta saatiin palautetta mallin toimivuudesta ja asiakkaan näkökulmasta huomioitavista asioista.

Tavoiteltu muutos

Asiakas saa jouhevampaa palvelua yhtenäisellä ja tavoitteellisella palvelupolullaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Työkyvyn palvelukokonaisuuden eniten tukea tarvitsevat asiakkaat tulevaisuuden sote-keskuksessa.

Ratkaisun testaaminen

Hankkeessa on työskennellyt työkykykoordinaattoreita ja työhönvalmentajia. Hanketyöntekijät ovat sijoittuneet työllisyyspalveluihin sekä Turussa terveyspalveluihin (terveyskeskuksiin sekä mielenterveys- ja päihdepalveluihin). Asiakasvastaavan roolia työkyvyn tuen prosessissa on tarkasteltu heidän työnsä kautta hankkeen aikana, työpajoissa ja keskustelemalla hanketyöntekijöiden kanssa. 

Kokeilussa opittua

Asiakakasvastaava-roolin ottaminen asiakkaan työkyvyn tuen prosessissa onnistuu, jos työntekijällä on mahdollisuus tehdä laajasti verkostotyötä, koota asiakkaalle tärkeät tahot yhteen ja sunnitella asiakkaan kanssa yhteistyössä hänen työkyvyn tuen polkua. Työnjakoa asiakkaan kanssa työskentelevien kesken pitää tehdä. Asiakkaalla voi olla hänelle tärkeitä kontakteja järjestökentällä, Rikosseuraamuslaitoksessa, Kelassa tai sosiaalihuollon puolella. Asiakkaan oma motivaatio on tärkeässä roolissa, sekä luottamussuhteen rakentuminen asiakkaan ja asiakasvastaavan välillä. 

Ratkaisun perusidea **

Työkykykoordinaattori toimii asiakkaan asiakasvastaavana, kun asiakkaan työkyvyn tuen palvelutarve on laaja, eikä palvelupolku ole selkeä. Työkykykoordinaattori sote-keskuksessa tuntee paikalliset työkyvyn tuen palvelut, ja tekee yhteistyötä asiakkan verkoston sekä paikallisen työkykytiimin kanssa, että asiakas saa tarvitsemansa työkyvyn tuen palvelut ja eheän työkyvyn tuen palvelupolun. 

Kaikki työkyvyn tuen asiakkaat eivät tarvitse asiakasvastaavaa, jos he saavat tarvitsemansa palvelut sote-peruspalveluiden kautta, esim. TYP-työssä tai vammaispalveluiden, työttömien terveydenhoitajan kautta. Jos asiakkaan palvelupolku on selkeä ja asiakkaan omatyöntekijä tai muu vastuutyöntekijä osaa auttaa häntä saamaan tarvitsemansa palvelut, työkykykoordinaattoria ei tarvita asiakasvastaavana asiakkaalle. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kannalta oleellista on, että asiakkaan työkyvyn tuen prosessia koordinoidaan. Työkykykoordinaattori on asiakkaalle luonteva työkyvyn tuen prosessin asiakasvastaava, kun asiakkaan työkyvyn tuen tarve on laaja, sekä vaati monialaisten palveluiden yhteensovittamista. Mallin toteutuminen vaati että työkykykoordinaattorin palveluita pitää olla saatavilla Varsinais-Suomen sote-keskuksissa. Työkykykoordinaattorit tekevät asiakastyötä, mutta heitä voi myös konsultoida työkyvyn tuen asioissa. Työkykykoordinaattori kytkeytyy monialaiseen työkykytiimiin, missä asiakkaan tilannetta voi tarvittaessa tarkastella. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Asiakasvastaavamallia kuvataan osiossa "Työkyvyn tuen palveluiden koordinointi" Kaveria ei jätetä-hankkeen tuottamassa Työkyvyn tuen käsikirjassa.