Asiakassuunnitelman tekeminen

Asiakkaan palvelujen koordinointi 

Monialainen yhteistyö asiakkaan polun rakentamiseksi

Asiakkaan palvelupolun seuranta

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Asiakasvastaava/Varsinais-Suomi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakassuunnitelman tekeminen

Asiakkaan palvelujen koordinointi 

Monialainen yhteistyö asiakkaan polun rakentamiseksi

Asiakkaan palvelupolun seuranta

Toteutuspaikka
Turun, Laitilan, Liedon ja Uudenkaupungin kunnat kehittävät Varsinais-Suomeen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomi
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Asiakasvideo työkyvyn tuesta. Kanavalla useampi aiheeseen liittyvä video eri saavutettavuuksilla ja ruotsinkielellä.

Tekijä

Risto Tolonen

Luotu

07.06.2021

Viimeksi muokattu

27.12.2022

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Työkykykoordinaattori toimii asiakkaan asiakasvastaavana, kun asiakkaan työkyvyn tuen palvelutarve on laaja, eikä palvelupolku ole selkeä. Työkykykoordinaattori sote-keskuksessa tuntee paikalliset työkyvyn tuen palvelut, ja tekee yhteistyötä asiakkan verkoston sekä paikallisen työkykytiimin kanssa, että asiakas saa tarvitsemansa työkyvyn tuen palvelut ja eheän työkyvyn tuen palvelupolun. 

Kaikki työkyvyn tuen asiakkaat eivät tarvitse asiakasvastaavaa, jos he saavat tarvitsemansa palvelut sote-peruspalveluiden kautta, esim. TYP-työssä tai vammaispalveluiden, työttömien terveydenhoitajan kautta. Jos asiakkaan palvelupolku on selkeä ja asiakkaan omatyöntekijä tai muu vastuutyöntekijä osaa auttaa häntä saamaan tarvitsemansa palvelut, työkykykoordinaattoria ei tarvita asiakasvastaavana asiakkaalle. 

Toimintaympäristö **

Työkyvyn tuen palvelukenttä on hyvin laaja ja pirstaloitunut, asiakkaalla on vaikea hahmottaa mistä hän saa tarvimansa palvelut, sekä miten palveluihin hakeutuminen onnistuu. Varsinkin asiakkaat, joilla on monialaisia työkyvyn tuen tarpeita ja tarvitsevat tukea palveluihin hakeutumisessa tarvitsevat asiakasvastaavan, joka kartoittaa asiakkaan palveluiden tarpeen sekä koordinoi asiakkaan palveluita. Tulevaisuudessa asiakas saa työkyvyn tuen palveluita sote-keskuksesta, ja työkykyohjelmassa kehitetään työkyvyn tuen palvelupolkua sinne. Asiakasvastaava vastaa työkyvyn tuen tarpeessa olevan asiakkaan yksilöllisen palvelupolun suunnittelusta ja koordinoimisesta sote-palveluissa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Työkyvyn palvelukokonaisuuden eniten tukea tarvitsevat asiakkaat tulevaisuuden sote-keskuksessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kannalta oleellista on, että asiakkaan työkyvyn tuen prosessia koordinoidaan. Työkykykoordinaattori on asiakkaalle luonteva työkyvyn tuen prosessin asiakasvastaava, kun asiakkaan työkyvyn tuen tarve on laaja, sekä vaati monialaisten palveluiden yhteensovittamista. Mallin toteutuminen vaati että työkykykoordinaattorin palveluita pitää olla saatavilla Varsinais-Suomen sote-keskuksissa. Työkykykoordinaattorit tekevät asiakastyötä, mutta heitä voi myös konsultoida työkyvyn tuen asioissa. Työkykykoordinaattori kytkeytyy monialaiseen työkykytiimiin, missä asiakkaan tilannetta voi tarvittaessa tarkastella. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Asiakasvastaavamallia kuvataan osiossa "Työkyvyn tuen palveluiden koordinointi" Kaveria ei jätetä-hankkeen tuottamassa Työkyvyn tuen käsikirjassa.

 

Kansikuva
keskellä ihminen ja ympärillä kuvakkeita jolla pitää yhteyttä: puhelin, sähköposti,tapaaminen

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis