Asiakkaaksi aikuissosiaalityöhön
Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.
Asiakkaan asian äärelle pysähtyminen ja tuen tarpeen kartoittaminen on tärkeää jo asiakasprosessin alussa. Asiakkaan ohjaus oikeaan palveluun edesauttaa palveluiden sujuvuutta, tuottaa säästöjä ja on asiakkaan edun mukaista.
Asiakkaaksi tulon prosessi vaihteli eri toimipisteissä eikä tuen tarpeen määrittely asiakkuuden alussa ollut yhtenäistä. Tavoitteena oli luoda yhtenäinen asiakkaaksi tulon malli, jonka avulla asiakkaille voidaan tarjota tasalaatuista palvelua.
Kohderyhmänä on aikuissosiaalityön asiakkaat. Mallia kehitettäessä on pyydetty asiakkailta ja työntekijöiltä palautetta, jota on käytetty kehittämisen tukena.