Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon  palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan  virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.

Toimintaympäristö

Asiakkaan asian äärelle pysähtyminen ja tuen tarpeen kartoittaminen on tärkeää jo asiakasprosessin alussa. Asiakkaan ohjaus oikeaan palveluun edesauttaa palveluiden sujuvuutta, tuottaa säästöjä ja on asiakkaan edun mukaista.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakkaaksi tulon  prosessi vaihteli eri toimipisteissä eikä tuen tarpeen määrittely asiakkuuden alussa  ollut yhtenäistä. Tavoitteena oli luoda yhtenäinen  asiakkaaksi tulon malli, jonka avulla asiakkaille voidaan tarjota  tasalaatuista palvelua.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Muutos on tärkeä, jotta asiakkaat ovat aikuissosiaalityön palveluita hakiessaan tasa-arvoisessa asemassa riippumatta siitä missä päin kaupunkia asuvat. Muutos edesauttaa myös palveluiden sujuvuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on aikuissosiaalityön asiakkaat. Mallia kehitettäessä on pyydetty asiakkailta ja työntekijöiltä palautetta, jota on käytetty kehittämisen tukena.

Ratkaisun perusidea

Vastaanottopalvelulla tarkoitetaan Helsingin aikuissosiaalityön alueellisissa toimipisteissä tapahtuvaa aikuissosiaalityön ohjausta ja neuvontaa, jossa samanaikaisesti selvitetään asukkaan tai asiakkaan aikuissosiaalityön tuen tarve.​ Helsingin aikuissosiaalityön vastaanottopalvelu mallilla pyritään asiakkaaksi tulon yhdenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen asiakkaan tai asukkaan asuinalueesta ja - iästä riippumatta.​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on vakiintunut  osa aikuissosiaalityön  palvelua.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli sopii hyvin palveluun, jossa asiakkaan tuen tarpeita kartoitetaan ennen palvelun aloittamista ja tarjotaan neuvontaa ja ohjausta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vastaanottopalvelussa on testattu vakituisia työntekijöitä ja kiertäviä työntekijöitä. Myös vastaanotto ilman ajanvarausta palvelun palveluaikaa on muokattu.