Asiakkaaksi aikuissosiaalityöhön
Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.
Toimintamallin nimi
Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.
Vastaanottopalvelulla tarkoitetaan Helsingin aikuissosiaalityön alueellisissa toimipisteissä tapahtuvaa aikuissosiaalityön ohjausta ja neuvontaa, jossa samanaikaisesti selvitetään asukkaan tai asiakkaan aikuissosiaalityön tuen tarve. Helsingin aikuissosiaalityön vastaanottopalvelu mallilla pyritään asiakkaaksi tulon yhdenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen asiakkaan tai asukkaan asuinalueesta ja - iästä riippumatta.
Asiakkaan asian äärelle pysähtyminen ja tuen tarpeen kartoittaminen on tärkeää jo asiakasprosessin alussa. Asiakkaan ohjaus oikeaan palveluun edesauttaa palveluiden sujuvuutta, tuottaa säästöjä ja on asiakkaan edun mukaista.
Kohderyhmänä on aikuissosiaalityön asiakkaat. Mallia kehitettäessä on pyydetty asiakkailta ja työntekijöiltä palautetta, jota on käytetty kehittämisen tukena.
Toimintamalli on vakiintunut osa aikuissosiaalityön palvelua.
Vastaanottopalvelussa on testattu vakituisia työntekijöitä ja kiertäviä työntekijöitä. Myös vastaanotto ilman ajanvarausta palvelun palveluaikaa on muokattu.