Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon  palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan  virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Asiakkaaksi aikuissosiaalityöhön
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon  palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan  virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, Sosiaali-, terveys -ja pelastustoimiala
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Julia Wennonen

Luotu

03.09.2023

Viimeksi muokattu

30.11.2023
Ratkaisun perusidea **

Vastaanottopalvelulla tarkoitetaan Helsingin aikuissosiaalityön alueellisissa toimipisteissä tapahtuvaa aikuissosiaalityön ohjausta ja neuvontaa, jossa samanaikaisesti selvitetään asukkaan tai asiakkaan aikuissosiaalityön tuen tarve.​ Helsingin aikuissosiaalityön vastaanottopalvelu mallilla pyritään asiakkaaksi tulon yhdenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen asiakkaan tai asukkaan asuinalueesta ja - iästä riippumatta.​

Toimintaympäristö **

Asiakkaan asian äärelle pysähtyminen ja tuen tarpeen kartoittaminen on tärkeää jo asiakasprosessin alussa. Asiakkaan ohjaus oikeaan palveluun edesauttaa palveluiden sujuvuutta, tuottaa säästöjä ja on asiakkaan edun mukaista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on aikuissosiaalityön asiakkaat. Mallia kehitettäessä on pyydetty asiakkailta ja työntekijöiltä palautetta, jota on käytetty kehittämisen tukena.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamalli on vakiintunut  osa aikuissosiaalityön  palvelua.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Vastaanottopalvelussa on testattu vakituisia työntekijöitä ja kiertäviä työntekijöitä. Myös vastaanotto ilman ajanvarausta palvelun palveluaikaa on muokattu.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli sopii hyvin palveluun, jossa asiakkaan tuen tarpeita kartoitetaan ennen palvelun aloittamista ja tarjotaan neuvontaa ja ohjausta. 

Kansikuva
Helsinki tunnus

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä