Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon  palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan  virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.

Toimintamallin nimi
Asiakkaaksi aikuissosiaalityöhön
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Aikuissosiaalityön asiakkaaksi tulon  palvelussa annetaan uusille asiakkaille ohjausta ja neuvontaa, arvioidaan uuden asiakkaan tuen tarve, annetaan  virka-aikaiset sosiaalityön päivystys -palvelut sekä viranomais- ja yhteistyötahojen konsultointi.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, Sosiaali-, terveys -ja pelastustoimiala
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Julia Wennonen

Luotu

03.09.2023

Viimeksi muokattu

30.11.2023
Ratkaisun perusidea

Vastaanottopalvelulla tarkoitetaan Helsingin aikuissosiaalityön alueellisissa toimipisteissä tapahtuvaa aikuissosiaalityön ohjausta ja neuvontaa, jossa samanaikaisesti selvitetään asukkaan tai asiakkaan aikuissosiaalityön tuen tarve.​ Helsingin aikuissosiaalityön vastaanottopalvelu mallilla pyritään asiakkaaksi tulon yhdenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen asiakkaan tai asukkaan asuinalueesta ja - iästä riippumatta.​

Toimintaympäristö

Asiakkaan asian äärelle pysähtyminen ja tuen tarpeen kartoittaminen on tärkeää jo asiakasprosessin alussa. Asiakkaan ohjaus oikeaan palveluun edesauttaa palveluiden sujuvuutta, tuottaa säästöjä ja on asiakkaan edun mukaista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on aikuissosiaalityön asiakkaat. Mallia kehitettäessä on pyydetty asiakkailta ja työntekijöiltä palautetta, jota on käytetty kehittämisen tukena.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on vakiintunut  osa aikuissosiaalityön  palvelua.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vastaanottopalvelussa on testattu vakituisia työntekijöitä ja kiertäviä työntekijöitä. Myös vastaanotto ilman ajanvarausta palvelun palveluaikaa on muokattu.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli sopii hyvin palveluun, jossa asiakkaan tuen tarpeita kartoitetaan ennen palvelun aloittamista ja tarjotaan neuvontaa ja ohjausta. 

Kansikuva
Helsinki tunnus

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä