Asiakkaaksi tulon kehittäminen mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Tarkoituksena yhdenmukaistaa mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaaksi tuloa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ja selkeyttää sekä parantaa palveluihin hakeutumista.
Olennaisesti vaikuttava tekijä on sote-uudistus, jonka myötä MTP-palvelut siirtyivät kunnilta hyvinvointialueen vastuulle.
MTP-palvelujen puhelinpalveluiden muutos koski kaikkia hyvinvointialueella MTP-palveluun hakeutuvia yli 13 vuotiaita asiakkaita ja henkilökuntaa.
Asiakasymmärryksen varmistamiseksi asiakkaiden palautteiden perusteella tehdään muutoksia. Kokonaisuus on pyritty rakentamaan siten, että palvellaan asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla
Asiakaspalvelujärjestelmässä löytyy kielivalikot, josta asiakas voi valita joko suomen, ruotsin tai englannin kielen palvelun. Asiakkaalla on mahdollista saada tarvittaessa myös tulkkauspalvelu puhelinpalveluissa.
MTP:n johtoa tiedotettiin puhelinpalveluiden tilanteesta viikoittain/kuukausittain.
Työntekijöille toteutettiin Teams-kanava, jossa voivat verkostoitua ja jakaa tarvittaessa osaamista järjestelmän käyttöön liittyen. Toteutettiin myös työyhteisöjen yhteisiä Teams-tapaamisia, jossa käsiteltiin mahdollisia tuen tarpeita, osana puhelinpalveluiden kehittämistä.
Esihenkilöille toimitettiin vapaamuotoinen kysely puhelinpalvelussa puhelun sisällöllisestä toteutuksesta nykytilan kartoittamiseksi. Vastausten perusteella toteutettiin puhelinpalveluille oma fraasi potilastietojärjestelmään, joka helpottaa työskentelyä ja rakenteellista kirjaamista. Tämä mahdollistaa yhdenmukaisen hoidontarpeen arvion puhelimitse kunnasta riippumatta.