Asiakkaat kehittäjinä -kokonaisuus
Asiakkaat kehittäjinä -kokonaisuus kokoaa yhteen eri osallisuuden ja osallistumisen muodot sote-palveluissa. Toimintojen yhteen kokoamisella lisätään asiakasosallisuuden vaikuttavuutta palvelujen kehittämisessä sekä mahdollistetaan saadun tiedon hyödyntäminen.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueelle asiakkaiden osallisuuteen liittyvien työmuotojen tulee kehittyä samansuuntaisiksi koko hyvinvointialueella. Samalla tulee kuitenkin huomioida ja säilyttää aikuissosiaalityön asiakkuuteen liittyvät erityispiirteet ja osallisuustyön yhteys toisaalta rakenteelliseen sosiaalityöhön ja vaikuttamistyöhön ja toisaalta yksilön kuntoutumiseen ja vahvistumiseen asiakkuuden aikana ja sen myötä. Sosiaalityöhön liittyy erottamattomasti rakenteellinen ulottuvuus, joka määrittelee osallisuustyön pelkästään palvelujen kehittämistä laajemmaksi yhteiskunnalliseksi kysymykseksi.
Tavoitteena on asiakkaan osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen. Asiakkaiden kehittämismuotojen kautta työntekijän kokonaisvaltainen ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyy ja organisaation tietopohja monipuolistuu. Eri toimintojen yhteen kokoamisella lisätään asiakasosallisuuden vaikuttavuutta palvelujen kehittämisessä sekä mahdollistetaan saadun tiedon hyödyntäminen sosiaalisessa raportoinnissa ja rakenteellisessa sosiaalityössä. Palvelujärjestelmä kehittyy vastaamaan muuttuviin tarpeisiin.
Kohderyhmänä ovat sekä kaikki aikuissosiaalityön asiakkaat että ammattilaiset. Kokonaisuuteen kuuluvia eri osallistumisen muotoja ovat kehittäjäasiakkuus, kokemusasiantuntijuus, asiakaspalaute ja rakenteellinen sosiaalityö, yhteisöneuvonta ja asiakasraadit. Kokonaisuutta on kehitetty vuosia Tampereen kaupungin aikuissosiaalityön palveluissa.
Asiakkaat kehittäjinä -kokonaisuus koostuu useista eri toimintamuodoista, joiden avulla asiakkaat voivat osallistua kehittämistyöhön. Yhteiskehittämisen avulla saamme vietyä asioita eteenpäin ja tehtyä aikuissosiaalityön työmuodoista entistä parempia. Lisäksi asiakkaiden ja työntekijöiden yhteiskehittäminen vahvistaa kaikkien kokemusta siitä, että asioihin voi ja kannattaa vaikuttaa, mikä myös madaltaa kynnystä käyttää palveluja.
Tavoitteena on mahdollistaa asiakkaiden osallistuminen kehittämis- ja vaikuttamistyöhön mahdollisimman helposti ja jokaiselle ominaisella tavalla. Työntekijän kokonaisvaltainen ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyy, organisaation tietopohja monipuolistuu uusien näkökulmien kautta, ja palvelujärjestelmä kehittyy vastaamaan muuttuviin tarpeisiin.