Asiakkaille myönnettyjen palveluiden määrä ja henkilöstön riittävyyden arvioinnin toimintamalli kotihoidossa
Toimintamalli kuvaa asiakkaille myönnettyjen palveluiden tarkastelua ja myönnettyjen palvelujen määrän vaikutusta kotihoidon henkilöstön riittävyyden arviointiin.
Toimintamallin kehittämiseen vaikuttavat tekijät ovat 1.1.2023 sosiaalihuoltolakiin tulleet muutokset, jossa on pykälissä 46 b § (26.8.2022/790) Kotikäyntien suunnittelu ja kotihoidon toteuttaminen liittyvät velvoitteet sekä 49 b § (26.8.2022/790) Kotihoidon henkilöstön riittävyyden turvaamiseen liittyvien toimenpiteiden velvoite.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa oleva henkilöstöpula on kasvanut merkittävästi myös kotihoidossa. Vakituisiin sekä määräaikaisiin tehtäviin on ollut haasteita saada palkattua koulutettuja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.
Kotihoidon henkilöstön riittävyyteen voidaan vaikuttaa henkilöstön optimaalisella käytöllä; oikea määrä henkilökuntaa työvuoroissa, oikeassa paikassa ja oikealla osaamisella tuottamaan asiakkaille myönnetyt palvelut.
Asiakkaiden saaman palvelun tulee vastata heidän sen hetkistä tarvetta. Käyntien hyvällä suunnittelulla, oikea-aikaisuudella pystytään varmistamaan paremmin myös henkilöstön työajan riittävyys palvelujen toteuttamiseen.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon yksiköissä todettiin olevan hyvin erilaiset toimintatavat liittyen työvuorosuunnitteluun ja henkilöstön riittävyyden arviointiin. Henkilöstön riittävyyden arvioinnin pohjalla ei ole ollut aikaisemmin asiakkaille myönnettyjen palvelujen määrä ja tarvelähtöisyys.
Toimintamallin tavoitteena on kohdentaa kotihoidossa olemassa olevat henkilöstöresurssit optimaalisesti asiakkaille myönnettyjen palveluiden määrän mukaan.
Toimintamallin tarkoituksena oli luoda yhdenmukaiset toimintatavat ja prosessit liittyen henkilöstön riittävyyden arviointiin suhteessa asiakkaille myönnettyjen palvelujen (tunteina) määrään. Tätä kautta pystytään reagoimaan myös henkilöstöresurssien tarpeeseen työvuorosuunnittelu vaiheessa sekä päivittäisessä toiminnassa.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategiset kärjet ovat : Henkilöstöön panostaminen, prosessit ja sujuvuus sekä palveluiden porrastus.
Hyvinvoiva henkilöstö tekee oikeita asioita, oikealla tavalla ja asiakastaan parhaalla tavalla palvellen. Ohjaamalla työntekijäresurssit oikeaan paikkaan turvataan henkilöstön hyvinvointia ja tuetaan työntekijöiden mahdollisuutta toteuttaa omaa työtään parhaalla mahdollisella tavalla.
Prosessien ja sujuvuutta pystytään parantamaan tarkastelemalla kotihoidon asiakkaiden palvelujen oikea-aikaisuutta ja käyntien sisältöjä. Näin pystytään vastaamaan paremmin sen hetkisiin asiakkaiden palvelutarpeisiin. Oikea-aikainen ja tarkoituksenmukainen palveluiden tarjonta on edellytys vaikuttavalle ja turvalliselle toiminnalle. Kotihoidon palvelut tulee saada oikeasta paikasta ja asiakkaan sen hetkiseen palvelutarpeeseen vastaten. Lisäksi palvelut tulee saada sellaiselta ammattilaiselta, joka tehtävään parhaiten ja riittävästi osaamisensa puolesta sopii.
Toimintamallin kohderyhmänä on kotihoidon esihenkilöt, jotka vastaavat henkilöstön riittävyydestä sekä oman yksikkönsä osalta asiakkaille tuotettaviin palveluihin.
Asiakkaiden kuuluu saada palvelua se määrä mitä hänelle on myönnetty palvelupäätöksellä. Toimintamallilla pyritään vastaamaan asiakkaille myönnettyjen palvelujen saatavuuteen. Riittävällä henkilöstömäärällä työvuoroissa pystytään paremmin toteuttamaan myönnettyjen palvelujen määrä, sekä ottamaan huomioon henkilöstön työajan käyttöä mahdollisimman paljon asiakkaiden luona.