Tarve on syntynyt siitä, että Perhetiimiin tulee uusia asiakkuuksia, eikä asiakasmäärillä ole rajoja. Tarve oli luoda yhtenäinen käytäntö asiakkuuksien päättämiseen, asiakkaiden sitouttaminen, tehokkuuden ja vaikuttavuuden paraneminen. 

 

Toimintaympäristö

Lastensuojelun puolella vajaus sosiaalityöntekijöistä heijastuu siihen, että perhesosiaalityön puolelle tulee enemmän asiakkuuksia / asiakkuudet pysyvät pidempään perhesosiaalityön puolella. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakasmäärän hallinta ja asiakkuusprosessien kesto. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaita tulee enemmän kuin aiempia asiakkuuksia poistuu, asiakkaat eivät aina sitoudu riittävästi muutostyöhön, työn vaikuttavuutta on ollut vaikea arvioida. Tarve saada toimintaohje asiakkuuksien päättämiseen / yhtenäinen käytäntö. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko koottu loppuvuodesta 2023. Vastuuhenkilönä johtava sosiaalityöntekijä Elisa Lehtinen, kehittäjäjoukon jäseninä etuuskäsittelijä / toimistosihteeri Leena Rajas, sosiaalityöntekijä Milla-Maria Meriluoto, sosiaalityöntekijä Elina Seitz ja sosiaaliohjaaja Outi Auvinen. 

Tavoiteltu muutos

Tavoite saada asiakasmäärät ajan tasalle, asiakkuuksien keston lyheneminen, asiakasmäärien väheneminen, asiakkaiden sitouttaminen työskentelyyn. 

Muutoksen mittaaminen

Päätettyjen asiakkuuksien määrä seurantajakson aikana, jatkossa laittaminen vuosikelloon ja säännöllinen muistuttaminen. 

Toteutussuunnitelma

Laadittu pelisäännöt SHL- asiakkuuksien päättämiseen. Pelisääntöjen lisääminen Perhetiimille laadittavaan vuosikelloon ja niistä säännöllinen muistuttaminen tiimin jäsenille. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä Perhetiimin asiakkaat. Jokainen työntekijä keskustelee asiasta omien asiakkaidensa kanssa. 

Ratkaisun perusidea

Laatia yhteinen ohjeistus shl- asiakkuuksien päättämiselle. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lisätään toimintaohje Perhetiimin vuosikelloon, käydään läpi perehdytyksessä ja säännöllisesti tiimin jäsenten kanssa läpi. Esihenkilö seuraa asiakasmääriä. Tietohuoltopäivien yhteydessä asiakkuuksien seuranta. Jokainen huomioi ajantasaisesti omassa asiakastyössään ohjeistusta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintaohje on sovellettavissa sosiaalityön eri palvelualueilla. Erityisesti niillä palvelualueilla joissa asiakkuuksien kestot ovat pitkäaikaisia. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Seurantajakson aikana asiakkuuksia saatiin päätettyä merkittävä määrä.