Asiakkuuksien päättämisen yhteiset säännöt
Tarve on syntynyt siitä, että Perhetiimiin tulee uusia asiakkuuksia, eikä asiakasmäärillä ole rajoja. Tarve oli luoda yhtenäinen käytäntö asiakkuuksien päättämiseen, asiakkaiden sitouttaminen, tehokkuuden ja vaikuttavuuden paraneminen.
Lastensuojelun puolella vajaus sosiaalityöntekijöistä heijastuu siihen, että perhesosiaalityön puolelle tulee enemmän asiakkuuksia / asiakkuudet pysyvät pidempään perhesosiaalityön puolella.
Asiakasmäärän hallinta ja asiakkuusprosessien kesto.
Kehittäjäjoukko koottu loppuvuodesta 2023. Vastuuhenkilönä johtava sosiaalityöntekijä Elisa Lehtinen, kehittäjäjoukon jäseninä etuuskäsittelijä / toimistosihteeri Leena Rajas, sosiaalityöntekijä Milla-Maria Meriluoto, sosiaalityöntekijä Elina Seitz ja sosiaaliohjaaja Outi Auvinen.
Tavoite saada asiakasmäärät ajan tasalle, asiakkuuksien keston lyheneminen, asiakasmäärien väheneminen, asiakkaiden sitouttaminen työskentelyyn.
Päätettyjen asiakkuuksien määrä seurantajakson aikana, jatkossa laittaminen vuosikelloon ja säännöllinen muistuttaminen.
Laadittu pelisäännöt SHL- asiakkuuksien päättämiseen. Pelisääntöjen lisääminen Perhetiimille laadittavaan vuosikelloon ja niistä säännöllinen muistuttaminen tiimin jäsenille.
Kohderyhmänä Perhetiimin asiakkaat. Jokainen työntekijä keskustelee asiasta omien asiakkaidensa kanssa.