Tarve on syntynyt siitä, että Perhetiimiin tulee uusia asiakkuuksia, eikä asiakasmäärillä ole rajoja. Tarve oli luoda yhtenäinen käytäntö asiakkuuksien päättämiseen, asiakkaiden sitouttaminen, tehokkuuden ja vaikuttavuuden paraneminen. 

 

Toimintamallin nimi
Asiakkuuksien päättämisen yhteiset säännöt
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarve on syntynyt siitä, että Perhetiimiin tulee uusia asiakkuuksia, eikä asiakasmäärillä ole rajoja. Tarve oli luoda yhtenäinen käytäntö asiakkuuksien päättämiseen, asiakkaiden sitouttaminen, tehokkuuden ja vaikuttavuuden paraneminen. 

 

Toteutuspaikka
Perhetiimi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Elina Seitz

Luotu

22.10.2024

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

Laatia yhteinen ohjeistus shl- asiakkuuksien päättämiselle. 

Toimintaympäristö

Lastensuojelun puolella vajaus sosiaalityöntekijöistä heijastuu siihen, että perhesosiaalityön puolelle tulee enemmän asiakkuuksia / asiakkuudet pysyvät pidempään perhesosiaalityön puolella. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä Perhetiimin asiakkaat. Jokainen työntekijä keskustelee asiasta omien asiakkaidensa kanssa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lisätään toimintaohje Perhetiimin vuosikelloon, käydään läpi perehdytyksessä ja säännöllisesti tiimin jäsenten kanssa läpi. Esihenkilö seuraa asiakasmääriä. Tietohuoltopäivien yhteydessä asiakkuuksien seuranta. Jokainen huomioi ajantasaisesti omassa asiakastyössään ohjeistusta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Seurantajakson aikana asiakkuuksia saatiin päätettyä merkittävä määrä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintaohje on sovellettavissa sosiaalityön eri palvelualueilla. Erityisesti niillä palvelualueilla joissa asiakkuuksien kestot ovat pitkäaikaisia. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Kohderyhmä