Asiakkuuksien päättämisen yhteiset säännöt
Tarve on syntynyt siitä, että Perhetiimiin tulee uusia asiakkuuksia, eikä asiakasmäärillä ole rajoja. Tarve oli luoda yhtenäinen käytäntö asiakkuuksien päättämiseen, asiakkaiden sitouttaminen, tehokkuuden ja vaikuttavuuden paraneminen.
Toimintamallin nimi
Tarve on syntynyt siitä, että Perhetiimiin tulee uusia asiakkuuksia, eikä asiakasmäärillä ole rajoja. Tarve oli luoda yhtenäinen käytäntö asiakkuuksien päättämiseen, asiakkaiden sitouttaminen, tehokkuuden ja vaikuttavuuden paraneminen.
Laatia yhteinen ohjeistus shl- asiakkuuksien päättämiselle.
Lastensuojelun puolella vajaus sosiaalityöntekijöistä heijastuu siihen, että perhesosiaalityön puolelle tulee enemmän asiakkuuksia / asiakkuudet pysyvät pidempään perhesosiaalityön puolella.
Kohderyhmänä Perhetiimin asiakkaat. Jokainen työntekijä keskustelee asiasta omien asiakkaidensa kanssa.
Lisätään toimintaohje Perhetiimin vuosikelloon, käydään läpi perehdytyksessä ja säännöllisesti tiimin jäsenten kanssa läpi. Esihenkilö seuraa asiakasmääriä. Tietohuoltopäivien yhteydessä asiakkuuksien seuranta. Jokainen huomioi ajantasaisesti omassa asiakastyössään ohjeistusta.
Seurantajakson aikana asiakkuuksia saatiin päätettyä merkittävä määrä.