Astman hoitopolku (digitaalinen), Kymenlaakson hyvinvointialue ( RRP, P4, I1)

Astman hoitopolun tavoitteet keskittyvät pääasiassa uuden astma diagnoosin saaneiden potilaiden hoitoon, oireiden hallintaan ja elämänlaadun parantamiseen. 

 

Toimintaympäristö

Hoitopolku on kehitetty täydentämään jo olemassa olevaa astman palvelupolkua. Hoitopolku lisää saavutettavuutta ja palvelun monikanavaisuutta. Sen pyritään joko korvaamaan tai täydentämään olemassa olevia palveluja etäkontaktilla, etäseurannalla ja mahdollisesti videovälitteisesti toteuttavalla etävastaanotolla.  On tunnistettu tarve kehittää palvelupolkua lisää niin , että meidän on  mahdollista pitää asiakkaat kiinni hoitosuunnitelmassa ja tukea heitä  omahoidon toteuttamisessa ja sitouttaa heidät omaan sairauden hoitoon.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hoitopolun tarkoituksena on ollut kehittää toimintamalli, jolla turvataan sitä, että  asiakkaat saavat riittävän tiedon astmasta, sen hoidosta, seurannasta ja ovat kyvykkäitä hoitamaan vastuullisesti omaa sairauttaan. 

Terveysaseman digitaalisen työnmalli on pohjana. Hoitopolku tulee osaksi tätä laajempaa  toimintaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: osallisuus oman sairauden hoitoon vahvistuu. Sujuva tapa tuottaa terveyteen liittyvää dataa ammattilaiselle hoidon tueksi ja seurantaan. Viestimahdollisuus tuo turvaa kotona pärjäämiselle. 

Ammattilainen: Hoitopolku tuo ammattilaiselle mahdollisuuden seurata opotilaan tilannetta, vointia ja tärkeitä parametrejä etänä. Mahdollistaa hoidon kokonaisvaltaisen toteuttamisen ennalta tulevaan dataan perustuen. Ammattilaisella on mahdollisuus havahtua mahdollisiin haasteisiin ja ongelmiin varhain. 

Organisaatio: digitaaliset palvelut laajenevat. Monikanavainen palvelun tarjoaminen. Kustannustehokas ratkaisu. 

Yhteiskunta: astmaatikkojen parempi hoitotasapino ja lisääntynyt hyvinvointi ja terveys sekä elämänlaatu. Järjestötoiminta on selkeästi tarjolla, joka  mahdollistaa osallisuuden lisääntymisen. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoitopolku tulee noudattaa olemassa olevaa palvelua, yksitätisenä kehittämistyönä sitä on vaikea saada osaksi päivittäistä työtä. 

Palveluiden ammattilaisten osallistaminen on tärkeää ja ehdoton edellytys onnistuneen käyttöönoton turvaamisessa. Palveluiden ammattilaiset kasaavat polulle vietävän materiaalin. 

Myöskin huomioitava resurssin käyttö kun suunnittelee aikataulua ja asettaa deadlineja, palveluiden ammattilaisten päivittäinen työ on pitkälle ennalta suunniteltu ja työpajojen kalenteroiminen on vaativaa. 

Tavoiteltu muutos

Astmaatikkojen hoito on tehokasta, sujuvaa ja oikea-aikaista. Asiakkaat tietävät mitä heidän hoitonsa sisältöä ja miten he itse voivat vaikuttaa siihen. 

Erityiskorvattavuuden toteutuvat ajantasaisesti ja auttavat näin asiakaita kustannustehokkaampaansairauden hoitoon. 

Astmaohjaus on digitalisoitu polulla joka takaa tasalaatuisen ohjauksen kaikille oikeaan aikaan heti diagnoosin jälkeen. Ohjausta vahvistetaan hoitajan vastaanottolla yksilöölisen tarpeen mukaisesti. 

 

Muutoksen mittaaminen
  1. Käyttöönotto % , montako potilasta on ottanut polun käyttöön
Toteutussuunnitelma

Kirjaamis- ja tilastointi ohje

Toimintamalli koulutukset 

Digialustan koulutukset

Resurssi, joka tarvitaan hoitamaan hoitopolun potilaita 

Astmanhoitopolku otetaan käyttöön 14.1.2025 osana Oma Kymenlaakso alustan käyttöönottoa kaikilla terveysasemilla. 

Koulutukset on pidetty keuhkohoitajille joulukuussa 2024. keuhkohoitajat ovat  myös vahvasti olleet mukana itse polun kehittämisessä, joka auttaa toimintamallin jalkautumisessa. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on  Kymenlaakson asukkaat, jotka asioivat terveysasemalla keuhkohoitajien vastaanotoilla ja lääkärillä astman määräaikaiskontrolleissa sekä astmaan liittyvissä  tutkimuksissa tai hoidossa. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli digitalisoi perusterveydenhuollon jo olemassa olevan astman hoitopolku prosessia digitaalisen hoitopolun avulla. Digitaalinen hoitopolku mahdollistaa monikanavaisen ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen niille kuntalaisille, jotka ovat sairastuneet astmaan. 

Digipolun tavoitteena on tukea astmadiagnoosin saaneita kuntalaisia.  Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digipolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla.  

Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla  kerätään tietoa  erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa/tapaamista ja toteuttaa väli- tai kotitehtäviä vastaanottojen/tapaamisten välillä.  Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen  on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan/potilaan tilanteesta/voinnista ennen tapaamista, tunnistaa riskiasiakkaita/ -tilanteita  sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti. 

Polku tarjoaa tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen laajan  hyte-materiaan avulla, jonka tarkoituksena on lisätä astmaatikon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoisuutta ja tukea parhaalla mahdollisella tavalla elämäntapamuutoksessa, mikäli se on tarpeen.    Digipolun hytemateriaali tarjoaa potilaalle  erilaisia itsehoito-ohjelmia ja  pääsyn luotettavan tiedon äärelle.

Kuntalaisen näkökulmasta digipolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden täyttää polulla olemassa olevaa tiedonkeruuseen liittyvää materiaalia ja pääsyn omaa palvelua/hoitoa koskeviin tietoihin. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin,  kun oma vointi/tilanne sen sallii. 

Digipolun muistutukset auttavat  saapumaan tapaamisiin oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan sekä tekemään hoidon kannalta tärkeät toiminnot oikea-aikaisesti. 

Digipolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua / tapaamisia, koska kokonaisvaltainen arviointi saattaa vaatia kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista. Kohtaava vastaanotto/tapaaminen voi tapahtua myös etävastaanottona. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin toteutukseen tulee olla riittävät resurssit.

Kehittäjäryhmä koottiin palveluiden edustajista ja kehittäminen on toteutettu yhteisissä työpajoissa.  Kehittäjäryhmä on ollut ns. ydin ryhmä mutta digipolkua käyttävät kaikki ko. asiakasryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tämä huomioidaan koulutusvaiheessa. 

Kehittämisen tilannetta ja etenemistä on aktiivisesti esitetty projektikoordinaattoreiden toimesta johdon Br:ssä, jossa on linjattu kehittämisen suunta ja tehty sen pohjalta vaadittavia muutoksia  ja tarvittavat päätökset. 

Polun käyttöönotto on osa laajaa vastaanottopalveluiden  digitaalisen työntoimintamallia. Tämä helpottaa yksittäisen hoitopolun käyttöönottoa osana isompaa kokonaisuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hoitopolun malli on kopioitavissa kaikkiin kehitettäviin hoitopolkuihin perusterveydenhuollon vastaanottopalveluihin. 

Huomioitava vaan polun fokus, asiakasryhmä ja ammattilaisetn käytössä oleva resurssi. kehittämiseen. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keuhkohoitajat  odottavat uuden toimintamallin alkamista ja hoitopolun käyttöönottoa. 

Toimintamallia  on hiottu paljon ja muutoksia jouduttu tekemään, jotta päivittäistyö olisi mahdollisimman sujuvaa. 

On jouduttu miettimään myös tarkoin, sitä miten tietosuoja asiat on saatu kohdalleen . 

Huomattiin että Digitaalisen työn / etäasioinnin  kehittämisessä organisaatiossa on vielä paljon asioita jotka tulevat hiukan jälkijunassa ja joita on jouduttu selvittelemään mm. etäasioinnin laskutus, tilastointi yms käytännön toimintaan vaikuttavat tekijät