Astman hoitopolku (digitaalinen), Kymenlaakson hyvinvointialue ( RRP, P4, I1)
Astman hoitopolun tavoitteet keskittyvät pääasiassa uuden astma diagnoosin saaneiden potilaiden hoitoon, oireiden hallintaan ja elämänlaadun parantamiseen.
Toimintamallin nimi
Astman hoitopolun tavoitteet keskittyvät pääasiassa uuden astma diagnoosin saaneiden potilaiden hoitoon, oireiden hallintaan ja elämänlaadun parantamiseen.
Toimintamalli digitalisoi perusterveydenhuollon jo olemassa olevan astman hoitopolku prosessia digitaalisen hoitopolun avulla. Digitaalinen hoitopolku mahdollistaa monikanavaisen ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen niille kuntalaisille, jotka ovat sairastuneet astmaan.
Digipolun tavoitteena on tukea astmadiagnoosin saaneita kuntalaisia. Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digipolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla.
Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla kerätään tietoa erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa/tapaamista ja toteuttaa väli- tai kotitehtäviä vastaanottojen/tapaamisten välillä. Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan/potilaan tilanteesta/voinnista ennen tapaamista, tunnistaa riskiasiakkaita/ -tilanteita sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti.
Polku tarjoaa tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen laajan hyte-materiaan avulla, jonka tarkoituksena on lisätä astmaatikon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoisuutta ja tukea parhaalla mahdollisella tavalla elämäntapamuutoksessa, mikäli se on tarpeen. Digipolun hytemateriaali tarjoaa potilaalle erilaisia itsehoito-ohjelmia ja pääsyn luotettavan tiedon äärelle.
Kuntalaisen näkökulmasta digipolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden täyttää polulla olemassa olevaa tiedonkeruuseen liittyvää materiaalia ja pääsyn omaa palvelua/hoitoa koskeviin tietoihin. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin, kun oma vointi/tilanne sen sallii.
Digipolun muistutukset auttavat saapumaan tapaamisiin oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan sekä tekemään hoidon kannalta tärkeät toiminnot oikea-aikaisesti.
Digipolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua / tapaamisia, koska kokonaisvaltainen arviointi saattaa vaatia kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista. Kohtaava vastaanotto/tapaaminen voi tapahtua myös etävastaanottona.
Hoitopolku on kehitetty täydentämään jo olemassa olevaa astman palvelupolkua. Hoitopolku lisää saavutettavuutta ja palvelun monikanavaisuutta. Sen pyritään joko korvaamaan tai täydentämään olemassa olevia palveluja etäkontaktilla, etäseurannalla ja mahdollisesti videovälitteisesti toteuttavalla etävastaanotolla. On tunnistettu tarve kehittää palvelupolkua lisää niin , että meidän on mahdollista pitää asiakkaat kiinni hoitosuunnitelmassa ja tukea heitä omahoidon toteuttamisessa ja sitouttaa heidät omaan sairauden hoitoon.
Kohderyhmänä on Kymenlaakson asukkaat, jotka asioivat terveysasemalla keuhkohoitajien vastaanotoilla ja lääkärillä astman määräaikaiskontrolleissa sekä astmaan liittyvissä tutkimuksissa tai hoidossa.
Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin toteutukseen tulee olla riittävät resurssit.
Kehittäjäryhmä koottiin palveluiden edustajista ja kehittäminen on toteutettu yhteisissä työpajoissa. Kehittäjäryhmä on ollut ns. ydin ryhmä mutta digipolkua käyttävät kaikki ko. asiakasryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tämä huomioidaan koulutusvaiheessa.
Kehittämisen tilannetta ja etenemistä on aktiivisesti esitetty projektikoordinaattoreiden toimesta johdon Br:ssä, jossa on linjattu kehittämisen suunta ja tehty sen pohjalta vaadittavia muutoksia ja tarvittavat päätökset.
Polun käyttöönotto on osa laajaa vastaanottopalveluiden digitaalisen työntoimintamallia. Tämä helpottaa yksittäisen hoitopolun käyttöönottoa osana isompaa kokonaisuutta.
Keuhkohoitajat odottavat uuden toimintamallin alkamista ja hoitopolun käyttöönottoa.
Toimintamallia on hiottu paljon ja muutoksia jouduttu tekemään, jotta päivittäistyö olisi mahdollisimman sujuvaa.
On jouduttu miettimään myös tarkoin, sitä miten tietosuoja asiat on saatu kohdalleen .
Huomattiin että Digitaalisen työn / etäasioinnin kehittämisessä organisaatiossa on vielä paljon asioita jotka tulevat hiukan jälkijunassa ja joita on jouduttu selvittelemään mm. etäasioinnin laskutus, tilastointi yms käytännön toimintaan vaikuttavat tekijät