Asukastietojen ajantasaisuus, Vaahteramäen palvelutalo

Tarkoituksena on yhtenäistää asukkaiden hoidollisten tietojen päivitystä niin asukkaan hoitosuunnitelmaan kuin huonekohtaisia tietoja siten, että tiedot helpottavat sijaiskäytäntöjä. Tiedot helposti saatavilla ja kaikkien hoitajien nähtävillä. 

Toimintaympäristö

Asumispalveluissa uuden asukkaan muuttaessa tulee selvittää kaikki asukkaan hoitoon liittyvät tekijät; päivittäinen hoidon tarve, yksilölliset toiveet ja elämäntarina. Näiden tietojen tulee olla ensinnäkin hoitosuunnitelmassa päivittyvinä tietoina. Toiseksi tiedon tulee olla kaikkien työntekijöiden saatavilla myös sijaisten. Kolmanneksi tiedon tulee olla selkeää ja ymmärrettävää, jotta kaikki työntekijät ovat selvillä asukkaan hoidosta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asukkaiden tietojen ajantasaisuus ja niiden päivittäminen aina tilanteen muuttuessa.​

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Jotta asukkaiden yksilöllinen hoito toteutuu, tulee hoidollisten tietojen olla ajantasaisia. ​

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin kehittämiseen osallistuivat:

  • Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö, jonka vastuulla oli kehittämisen seuranta,
  • sairaanhoitaja, joka vei kehittämistä osastoille sekä
  • lähihoitajia, jotka päivittivät asukkaiden hoitotietoja osastoilla.

Kehittäminen vaati jatkuvaa seurantaa; osalla osastoista kehittäminen eteni suunnitellusti mutta osalla osastoista kehittäminen vei enemmän aikaa ja tarvittiin enemmän yhteisiä palavereja. Lisäksi tulee huomioida, että hoitotietojen päivittäminen on jatkuva prosessi.

Tavoiteltu muutos

Ensinnäkin tavoitteena on, että kaikilla osastoilla on käytössä yhteinen hoitotietojen pohja. Toiseksi hoitotietojen päivittäminen tulee nähdä jatkuva prosessina, jotta siitä tulee osa hoitotyötä.

Muutoksen mittaaminen

Hoitotietojen päivitystä seurattiin viikkopalavereissa ja osastopalavereissa.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä oli asukkaan omahoitajat, joiden tehtäviin kuuluu asukkaan hoitosuunnitelman päivittäminen ja hoitotietojen ajantasaisena pitäminen. ​

Ratkaisun perusidea

Ensinnäkin kaikilla osastoilla on käytössä yhtenäinen pohja, joka sisältää keskeiset hoidolliset tiedot ja yksilölliset toiveet. Tiedot löytyvät sekä asukkaan hoitosuunnitelmasta että asukkaan huoneesta, jolloin myös sijaisten on helppo tarkistaa, kuinka asukasta hoidetaan. Kun käytössä on yhtenäinen pohja, se on helppo päivittää tilanteen muuttuessa. Päivittäminen on omahoitajan vastuulla.​

Lisätietoja toimintamallista: Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työntekijä jalkauttamaan kehittämistyötä osastoille. Työntekijöiden sitouttaminen hoitotietojen päivittämiseen - hoitotietojen päivittäminen on jatkuva prosessi. Riittävä kehittämistyön seuranta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallissa tulee ensinnäkin huomioida toimintaympäristö, millainen on asiakasryhmä, työntekijärakenne, sijaistuskäytännöt sekä kielellisten tekijöiden haasteet. Tärkeää on, että käytössä on yhtenäinen pohja, joka on mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen niin että on helppo hahmottaa kokonaishoito.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osalla osastoista kehittäminen eteni hyvin, mutta osalla osastoista tietojen päivittäminen on ollut hitaampaa. Erityisesti sijaiset ovat kokeneet hyvänä sen, että tiedot löytyvät huoneesta, jolloin on helppo tarkistaa esim. millaista vaippaa käyttää, syökö itse, miten ottaa lääkkeensä, tarvitseeko apua liikkumisen kanssa ja mikä on asukkaan äidinkieli. ​