Asukastietojen ajantasaisuus, Vaahteramäen palvelutalo
Tarkoituksena on yhtenäistää asukkaiden hoidollisten tietojen päivitystä niin asukkaan hoitosuunnitelmaan kuin huonekohtaisia tietoja siten, että tiedot helpottavat sijaiskäytäntöjä. Tiedot helposti saatavilla ja kaikkien hoitajien nähtävillä.
Asumispalveluissa uuden asukkaan muuttaessa tulee selvittää kaikki asukkaan hoitoon liittyvät tekijät; päivittäinen hoidon tarve, yksilölliset toiveet ja elämäntarina. Näiden tietojen tulee olla ensinnäkin hoitosuunnitelmassa päivittyvinä tietoina. Toiseksi tiedon tulee olla kaikkien työntekijöiden saatavilla myös sijaisten. Kolmanneksi tiedon tulee olla selkeää ja ymmärrettävää, jotta kaikki työntekijät ovat selvillä asukkaan hoidosta.
Asukkaiden tietojen ajantasaisuus ja niiden päivittäminen aina tilanteen muuttuessa.
Toimintamallin kehittämiseen osallistuivat:
- Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö, jonka vastuulla oli kehittämisen seuranta,
- sairaanhoitaja, joka vei kehittämistä osastoille sekä
- lähihoitajia, jotka päivittivät asukkaiden hoitotietoja osastoilla.
Kehittäminen vaati jatkuvaa seurantaa; osalla osastoista kehittäminen eteni suunnitellusti mutta osalla osastoista kehittäminen vei enemmän aikaa ja tarvittiin enemmän yhteisiä palavereja. Lisäksi tulee huomioida, että hoitotietojen päivittäminen on jatkuva prosessi.
Ensinnäkin tavoitteena on, että kaikilla osastoilla on käytössä yhteinen hoitotietojen pohja. Toiseksi hoitotietojen päivittäminen tulee nähdä jatkuva prosessina, jotta siitä tulee osa hoitotyötä.
Hoitotietojen päivitystä seurattiin viikkopalavereissa ja osastopalavereissa.
Kehittämisen kohderyhmä oli asukkaan omahoitajat, joiden tehtäviin kuuluu asukkaan hoitosuunnitelman päivittäminen ja hoitotietojen ajantasaisena pitäminen.