Asukastietojen ajantasaisuus, Vaahteramäen palvelutalo

Tarkoituksena on yhtenäistää asukkaiden hoidollisten tietojen päivitystä niin asukkaan hoitosuunnitelmaan kuin huonekohtaisia tietoja siten, että tiedot helpottavat sijaiskäytäntöjä. Tiedot helposti saatavilla ja kaikkien hoitajien nähtävillä. 

Toimintamallin nimi
Asukastietojen ajantasaisuus, Vaahteramäen palvelutalo
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarkoituksena on yhtenäistää asukkaiden hoidollisten tietojen päivitystä niin asukkaan hoitosuunnitelmaan kuin huonekohtaisia tietoja siten, että tiedot helpottavat sijaiskäytäntöjä. Tiedot helposti saatavilla ja kaikkien hoitajien nähtävillä. 

Toteutuspaikka
Hoitotietojen ajantasaisuutta on kehitetty ympärivuorokautisessa asumispalveluyksikössä
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

09.12.2024

Viimeksi muokattu

12.12.2024
Ratkaisun perusidea

Ensinnäkin kaikilla osastoilla on käytössä yhtenäinen pohja, joka sisältää keskeiset hoidolliset tiedot ja yksilölliset toiveet. Tiedot löytyvät sekä asukkaan hoitosuunnitelmasta että asukkaan huoneesta, jolloin myös sijaisten on helppo tarkistaa, kuinka asukasta hoidetaan. Kun käytössä on yhtenäinen pohja, se on helppo päivittää tilanteen muuttuessa. Päivittäminen on omahoitajan vastuulla.​

Lisätietoja toimintamallista: Maija van der Kooij, asumisyksikön esihenkilö

Toimintaympäristö

Asumispalveluissa uuden asukkaan muuttaessa tulee selvittää kaikki asukkaan hoitoon liittyvät tekijät; päivittäinen hoidon tarve, yksilölliset toiveet ja elämäntarina. Näiden tietojen tulee olla ensinnäkin hoitosuunnitelmassa päivittyvinä tietoina. Toiseksi tiedon tulee olla kaikkien työntekijöiden saatavilla myös sijaisten. Kolmanneksi tiedon tulee olla selkeää ja ymmärrettävää, jotta kaikki työntekijät ovat selvillä asukkaan hoidosta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmä oli asukkaan omahoitajat, joiden tehtäviin kuuluu asukkaan hoitosuunnitelman päivittäminen ja hoitotietojen ajantasaisena pitäminen. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työntekijä jalkauttamaan kehittämistyötä osastoille. Työntekijöiden sitouttaminen hoitotietojen päivittämiseen - hoitotietojen päivittäminen on jatkuva prosessi. Riittävä kehittämistyön seuranta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osalla osastoista kehittäminen eteni hyvin, mutta osalla osastoista tietojen päivittäminen on ollut hitaampaa. Erityisesti sijaiset ovat kokeneet hyvänä sen, että tiedot löytyvät huoneesta, jolloin on helppo tarkistaa esim. millaista vaippaa käyttää, syökö itse, miten ottaa lääkkeensä, tarvitseeko apua liikkumisen kanssa ja mikä on asukkaan äidinkieli. ​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallissa tulee ensinnäkin huomioida toimintaympäristö, millainen on asiakasryhmä, työntekijärakenne, sijaistuskäytännöt sekä kielellisten tekijöiden haasteet. Tärkeää on, että käytössä on yhtenäinen pohja, joka on mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen niin että on helppo hahmottaa kokonaishoito.​

Kehittämisen vaihe

Valmis