Asukkaan digitaalinen ajanvaraus sosiaali- ja terveyspalveluissa, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön yhteinen asukkaan digitaalinen ajanvarausjärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Samalla yhtenäistetään asukkaan digitaalisen ajanvarauksen toimintamallit ja prosessit hyvinvointialueella.

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde on yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Se vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta. Pohde on yhdistänyt 30 kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon, kolme sairaalaa ja kaksi pelastuslaitosta. Hyvinvointialue työllistää noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Pohde uudistaa palveluja, jotta kaikki alueen asukkaat saavat tarvitsemansa palvelut sujuvasti ja oikeaan aikaan. Hyvinvointialue vahvistaa ennalta ehkäiseviä palveluja sekä kotiin annettavia palveluja. Pohteella kehitetään sosiaali- ja terveyskeskusten palveluja monipuolisemmiksi ja hyödynnetään uutta teknologiaa sekä digitaalisia palveluja.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue peri aiemmilta kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä useita erillisiä tämänhetkisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin yhdistettyjä ajanvarausratkaisuja. Siirtyminen yhteen ajanvarausratkaisuun on asiakaslähtöistä, toiminnallisesti ja teknisesti perusteltua. Uusi järjestelmä mahdollistaa saman palvelutason tarjoamisen koko hyvinvointialueelle. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue haluaa tarjota asukkailleen mahdollisuuden hoitaa ajanvaraukseen liittyvää asiointia digitaalisesti. Kun asukkaat käyttävät digitaalista ajanvarausjärjestelmää, vapautuu ammattilaisen työaikaa vaativampiin tehtäviin, ja niille asiakkaille, jotka haluavat asioida esimerkiksi soittamalla.

Digitaalinen ajanvaraus on tavoitteena ottaa käyttöön perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalipalveluissa ja suun terveydenhuollossa. Asukkaat voivat jatkossa katsella, varata, perua ja siirtää aikoja tehtyjen määritysten mukaan. Ajanvarausjärjestelmässä on aluksi mahdollista varata aikoja samoihin palveluihin, joita nykyiset poistuvat järjestelmät ovat tarjonneet. Varattavien palvelujen määrää laajennetaan vaiheittain.

Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotto vaiheistuu perusterveydenhuollon Esko ja sosiaalihuollon Saga potilas- ja asiakastietojärjestelmien sekä erikoissairaanhoidon uuden potilashallintojärjestelmän käyttöönottojen mukaan. Osana käyttöönottoprojektia uudistetaan ja yhtenäistetään asukkaan digitaalisen ajanvarauksen toimintamallit ja prosessit. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on asukkaille käytössä uusi yhteinen digitaalinen ajanvarausjärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Asukkaan digitaalisen ajanvarauksen toimintamallit on yhtenäistetty. Asukkaiden käyttäessä digitaalista ajanvarausjärjestelmää, vapautuu ammattilaisen työaikaa vaativampiin tehtäviin, ja niille asiakkaille, jotka haluavat asioida esimerkiksi soittamalla.

Muutoksen mittaaminen

Saavutettua muutosta mitataan ja seurataan sosiaalipalveluissa ajanvarauspuhelujen ja asukkaille digitaalisesti varattavaksi tarjottujen ja varattujen aikojen määrissä. Muutoksessa seurataan myös peruttujen aikojen hyödyntämisen vaikutusta perheoikeudellisten palvelujen jonon pituuteen. Toimintamallin juurtumista seurataan seurantapalavereissa palvelutuotannon ja kehittämisen johdon kanssa.

Toteutussuunnitelma

Palvelutuotannon kanssa kuvataan ajanvarauksen nyky- ja tavoitetila. Työpajoissa palvelutuotannon ja tarvittavien asiantuntijoiden kanssa määritellään ajanvarauksen taustat, asiakasohjaus ja toimintamallit palvelukohtaisesti. Ennen käyttöönottoa huolehditaan ammattilaisten perehdyttämisestä uuteen toimintamalliin yhteistyössä tarvittavien tahojen kanssa sekä suunnitellaan ja toteutetaan asukas- ja ammattilaisviestintä ja sovitaan vaikutusten ja juurtumisen seurannasta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat.​ Asukkailta eli digitaalisen ajanvarauksen käyttäjiltä kerätään jatkuvaa palautetta käyttöönottojen edetessä Webropol-kyselyllä ajanvarauspalvelussa. 

Ratkaisun perusidea

Pohjois- Pohjanmaan hyvinvointialue peri aiemmilta kunnilta ja sairaanhoitopiiriltä useita erillisiä tämänhetkisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin integroituja ajanvarausratkaisuja. Siirtyminen yhteen ajanvarausratkaisuun on asiakaslähtöistä, toiminnallisesti ja teknisesti perusteltua. Uusi järjestelmä mahdollistaa saman palvelutason tarjoamisen kaikille hyvinvointialueen asukkaille. 

AIKA-projektin tavoitteena oli uuden, yhtenäisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönotto Pohteella. Ajanvaraustoiminnallisuuksia on tarkoitus ottaa käyttöön perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalipalveluissa ja suun terveydenhuollossa. Ajanvarausratkaisun käyttöönotto vaiheistuu perusterveydenhuollon ESKO potilastietojärjestelmän ja sosiaalihuollon Saga-asiakastietojärjestelmän sähköisen asioinnin käyttöönottojen mukaan sekä erikoissairaanhoidon uuden Esko-potilashallintojärjestelmän käyttöönoton mukaan.  

Alla on kuvattu Pohteen sosiaalihuollon perheoikeudellisten palveluiden, sekä erikoissairaanhoidon osittaista digitaalisen ajanvarauksen käyttöönottoa, sekä perusterveydenhuollon tilannetta AIKA- projektin tiimoilta. 

 

Sosiaalipalvelut 

Aiemmin Pohteen asukas on varannut, siirtänyt ja perunut aikojaan lastenvalvojalle soittamalla perheoikeudellisten palveluiden sihteerille puhelinpalvelun aukioloaikoina. Nyt asukas voi varata ajan digitaalisesti lastenvalvojalle koko Pohteen alueella. Asukas ohjautuu digitaaliseen ajanvaraukseen Pohteen verkkosivujen kautta. Myöhemmin asukas ohjataan varaamaan aika OmaPohde-asiointialustan kautta. Asukasta ohjataan digitaalisessa ajanvarauksessa varaamaan aika puolesta-asioiden, nuorimman lapsen tiedoilla. Huoltaja ohjataan ilmoittamaan varaamansa aika toiselle vanhemmalle, koska vanhemmat osallistuvat yhdessä samalle tapaamiselle. Ajan voi varata digitaalisesti viimeistään tuntia ennen tapaamisaikaa. Asukas voi perua varaamansa ajan digitaalisesti, viimeistään 24 tuntia ennen varattua aikaa. Tämän jälkeen varattu aika ohjataan perumaan soittamalla tai tekstiviestillä. Asukas voi myös itse siirtää digitaalisesti varaamiaan aikoja. Ei huoltaja -vanhemmat asioivat edelleen soittamalla ajanvarauspuhelimeen. 

Ammattilaisen tekemät ajanvaraukset perheoikeudellisissa palveluissa ovat asukkaan tarkistettavissa. Vanhemmuuden selvittämisen, sijoitetun lapsen elatussopimuksen ja olosuhdeselvityksen varattujen aikojen näkymistä on rajattu. 

Asukkaan digitaalisesti varattavana on etä- ja toimistoaikoja lastenvalvojalle jatkoelatussopimuksen, tapaamis- ja huoltosopimuksen ja vanhempien keskinäisen sopimuksen vahvistamista varten. Etäajat toteutetaan toistaiseksi ryhmäpuheluina. Ne tarjotaan koko alueen lastenvalvojien kalentereista. Näin pyritään tasaamaan painetta toimipaikkojen välillä.  

Lastenvalvojien digitaalisen kalenterin toimintamalleja on yhtenäistetty. Ammattilaiset avaavat kalenteriinsa asukkaille digitaalisesti varattavia aikoja sovittujen toimintamallien mukaisesti ja kaikki ammattilaiset käyttävät kalenterissa samoja aikatyyppejä. Kaikki varattavat ajat tarjotaan 90 minuutin mittaisina. Ammattilaiset avaavat peruuntuneiden ajanvarausten tilalle asukkaalle digitaalisesti varattavia aikoja, joka mahdollistaa asukkaille peruuntuneiden aikojen hyödyntämisen lyhyelläkin varoitusajalla. 

 

Terveyspalvelut 

Perusterveydenhuollon kiireetön ajanvaraus tapahtuu tällä hetkellä asukkaan yhteydenotolla puhelimitse tai nykyisiin potilastietojärjestelmiin integroitujen ajanvarausjärjestelmien kautta. Syksyllä 2025 perusterveydenhuollossa Tyrnävällä ja Hailuodossa asukkaan digitaalisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä Pohteen asukas voi vahvasti tunnistautuneena varata, siirtää ja perua ajan kiireettömän ajan sairaanhoitajan vastaanotolle, rokotuksiin, terveydenhoitajalle lastenneuvolan määräaikaistarkastukseen, ehkäisyn suunnitteluun ja aloitukseen, sekä ehkäisykontrolliin, äitiysneuvolaan ensikäynnille, kouluterveydenhuoltoon 1.- ja 5.-luokkien laajoihin terveystarkastuksiin, sekä opiskeluterveydenhuollon 1. vuosikurssin terveystarkastukseen, kutsuntatarkastukseen, rokotuksiin sekä ehkäisyn suunnitteluun, aloitukseen ja kontrolliin. Tunnistautuneena asukas voi tarkistaa myös ammattilaisten tekemiä ajanvarauksia, joita voi palvelukohtaisten määritysten mukaan myös siirtää ja perua. Digitaalinen ajanvaraus on käytettävissä myös puolesta-asioiden. 

Kaikille Pohteen asukkaille digitaalinen ajanvaraus perusterveydenhuollossa tulee käyttöön vaiheittain Esko-potilastietojärjestelmän käyttöönottojen mukaan. Asukas ohjataan digitaaliseen ajanvaraukseen Pohteen verkkosivujen kautta tai tunnistautumalla OmaPohde-alustalle, jossa ajanvaraus on omana palvelunaan. 

Kaikilla Pohteen asukkailla on mahdollisuus digitaalisesti varata, siirtää ja perua aika myös sikiöseulontaan Ouluun, Oulaskankaalle ja Kuusamoon sekä raskaudenkeskeytykseen ja seksitautitestaukseen sekä synnytysvalmennukseen Oysiin. Varattuja aikoja voi myös katsella tunnistautuneena palveluun. Kyseiset ajat asukas on aiemmin varannut, siirtänyt ja perunut soittamalla palveluntarjoajalle.  

Asukkaan digitalisessa ajanvarauksessa on mahdollista varata ammattilaisen luvittamia erikoissairaanhoidon aikoja. Luvitettu ajanvaraus tarkoittaa ammattilaisen vapauttamaa ajanvarauslupaa asiakkaalle. Lupa annetaan tiettyyn aikaikkunaan, johon asiakas voi ajanvarausluvasta tiedon saatuaan varata itselleen sopivimman ajan. Luvitettuna ajanvarauksena asukas voi tunnistautuneena varata, siirtää ja perua ajan sydänfilmin vuorokausitallennukseen, unipolygrafiaan ja apuvälinelainaamoon. Nämä varaukset asiakas on aikaisemmin hoitanut soittamalla yksikköön saatuaan ajanvarauskirjeen kotiin. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sosiaalipalvelut 

Perheoikeudellisten palveluiden ammattilaisten kanssa on tehty ajanvarausten määritykset ja toimintamallit, jotka on perehdytetty koko henkilöstölle ja sovittu käyttöönoton jälkeen tarjottavasta tuesta. Palveluun on nimetty vastuutyöntekijä palvelutuotannosta. Palvelujohdon kanssa on sovittu toimintamallien juurtumisen seurannasta ja raportoinnista.  

Asukkaan digitaalista ajanvarausta on pilotoitu ensimmäisenä sosiaalipalveluna perheoikeudellisissa palveluissa Pohteen alueella joulukuusta 2024 alkaen. Digitaalinen ajanvaraus on otettu käyttöön koko Pohteen alueen perheoikeudellisissa palveluissa maaliskuussa 2025. 

Tärkeää on ollut asukkaille viestintä ja ohjaaminen asukkaan digitaaliseen ajanvaraukseen perheoikeudellisissa palveluissa sosiaalisen median markkinoinnilla, puhelinohjauksessa ja Pohteen omilla verkkosivuilla. Lisäksi palvelun käyttäjille on jatkuva palautekysely, jonka pohjalta palvelua pyritään kehittämään. 

Terveyspalvelut 

Perusterveydenhuollossa ammattilaisten kanssa on tehty ajanvarausten määrityksiä ja tekninen määrittely on tehty mahdollisimman pitkälle projektin puitteissa. Asukkaan digitaalinen ajanvaraus otetaan käyttöön perusterveydenhuollossa Tyrnävällä ja Hailuodossa syksyllä 2025.  

Erikoissairaanhoidon luvitettu ajanvaraus on otettu käyttöön keväällä 2024 apuvälinelainaamoon ja alkuvuodesta 2025 sydänsairauksien sydänfilmin vuorokausitallennukseen ja unipolygrafiaan. 

Suun terveydenhuollon määrittelytyöpajat asukkaan digitaaliseen ajanvaraukseen alkavat toiminnan ammattilaisten kanssa kesäkuussa 2025 ja jatkuvat syksyllä AIKA2-projektin puitteissa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asukkaan digitaalisen ajanvarauksen käyttöönotossa on hyvä huomioida ammattilaisen digitaalisen kalenterin toimintamallit ja tarvittaessa päivittää niitä huomioiden asukkaan näkökulma.   

Käyttöönotossa on tärkeää huolehtia ammattilaisten perehdytyksestä uuteen toimintamalliin ja riittävästä tuesta sekä juurtumisen seurannasta käyttöönoton jälkeen.  

Asukkaan näkökulmasta katsottuna tärkeää on huomioida riittävän informatiivinen ja selkeä ohjeistus digitaalisessa ajanvarauksessa, sekä viestintä monikanavaisesti tavoittamaan asukkaat mahdollisimman laajasti. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asukkaat ovat löytäneet perheoikeudellisten palveluiden digitaalisen ajanvarauksen, johon on tehty paljon ajanvarauksia lastenvalvojalle. Uusi toimintamalli ammattilaisille on juurtunut perheoikeudellisiin palveluihin ja asukkaille on tarjolla digitaalisesti varattavia aikoja eri toimipaikoista.  

Digitaalisen ajanvarauksen käyttöönoton jälkeen perheoikeudellisissa palveluissa ajanvarauspuhelut ovat vähentyneet huomattavasti verrattuna saman aikavälin vuoden takaisiin määriin. Puhelujen vähentyminen säästää konkreettisesti työntekijäresursseja ja vapauttaa lastenvalvojien ja palvelusihteerien työaikaa muihin tehtäviin. 

Pohteen perheoikeudellisissa palveluissa asukkaan digitaalisessa ajanvarauksessa oli 

-3/2025 varattuja aikoja 166, peruttuja aikoja 34, (sihteerien puhelut 148) 

-4/2025 varattuja aikoja 180, peruttuja aikoja 28, (sihteerien puhelut 154) 

-5/2025 varattuja aikoja 130, peruttuja aikoja 24, (sihteerien puhelut 201) 

Vertailukohteena vuodentakaiset puhelut kyseisinä kuukausina; 2024 maaliskuussa 262 puhelua, huhtikuussa 296 puhelua ja toukokuussa 320 puhelua, tekee yhteensä 878 puhelua. Puheluiden määrä samana aikavälillä vuonna 2025 asukkaan digitaalisen ajanvarauksen käyttöönoton jälkeen on 503 puhelua, eli 375 puhelua vähemmän. Yhden puhelun kestäessä keskimäärin 7 minuuttia, sihteerin resurssia on säästynyt 2625 minuuttia eli 43 tuntia 45 minuuttia. Konkreettisesti tämä tarkoittaa yli viikon työpanosta. 

Varattujen aikojen siirtomahdollisuus ei ole ollut vielä käytössä tarkastelujaksolla. 

Perusterveydenhuollon uuden potilastietojärjestelmän vaiheittaisen käyttöönoton vuoksi asukkaan digitaalinen ajanvaraus otetaan käyttöön perusterveydenhuollossa Tyrnävällä ja Hailuodossa syksyllä 2025 ja myöhemmässä vaiheessa koko Pohteen alueella.