Hankkeen toiminnan aikana alueelle on luotu toimintamalli, jonka avulla pystytään parantamaan asumisen hallinnassa vaikeuksiin ajautuvien asukkaiden asumistaitoja ja elämäntilanteita sekä ennaltaehkäisemään asumiseen liittyviä ongelmia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asumisen vaikeudet ja asunnottomuus vaikeuttavat elämänhallintaa ja elämänhallinnan puutteet vaikeuttavat itsenäisestä asumisesta selviytymistä. Asumiseen liittyvät ongelmat voivat kärjistyä esim. yllättävän elämäntilanteen muutoksen tai pitkäaikaisten päihde- tai mielenterveysongelmien seurauksena. Asunnottomuus Jokilaaksojen alueella on pääosin tilapäistä ja liittyy esimerkiksi häätötilanteisiin, jolloin asunnon puutteen vuoksi majaillaan väliaikaisesti sukulaisten tai tuttavien luona. Vuokrataloyhtiöt lähettävät asukkaille kuukausittain useita kymmeniä maksumuistutuksia, joista häätöön saakka etenee vuositasolla 2–3 %. Maksuhäiriöiden lisäksi häädön syynä voi olla myös mm. asunnon huono hoito. Vuokrataloyhtiöiden henkilökunta tekevät muun työnsä ohella ns. asumissosiaalistatyötä, jolloin ongelmatilanteisiin puututaan silloin, kun havaitaan vuokranmaksuvaikeuksia, saadaan naapureilta ilmoituksia häiriöistä tai kiinteistöhuolto raportoi huonosti pidetyistä asunnoista. Vuokrataloyhtiöiden henkilökunnalla ei ole resursseja eikä heidän tehtäviinsä kuulu ns. asumissosiaalisentyön ohjaus ja neuvonta. Sosiaalitoimi voi auttaa akuutissa kriisitilanteessa järjestämällä asunnon, mutta tietyille kohderyhmille tämä on vaikeaa, etenkin jos henkilöllä on häätöjä takana, eikä uuden asunnon saaminen yleensä poista ongelmien perussyitä. Asumisen ongelmia aktiivisesti ennalta ehkäisemään pyrkivää matalan kynnyksen tukipalvelua ei alueella ole, vaikka tarve ko. palvelulle on sosiaalityön, diakoniatyön ja vuokranantajien näkökulmasta vielä entisestään kasvanut koronapandemian seurauksena. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Asumisen tukemisella eteenpäin- hanke (AsTu) on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittama kehittämishanke, joka on toiminut vuosina 2021–2024 Pyhäjärven, Haapajärven, Nivalan ja Ylivieskan alueella. Hanke aloitti toimintansa 1.7.2021 ja hanke päättyy kesällä 2024. Hankkeen hallinnoija on Nivalan Työpajasäätiö sr. Pääyhteistyökumppaneita ovat olleet Ylivieskan Vuokra-asunnot Oy, Kiinteistö Oy Nivalan Vuokrakodit, Kiinteistö Oy Kesti, Kiinteistö Oy Haapajärven Vuokratalot, Kiinteistö Oy Rillankivi, Nivalan seurakunta ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde. 

Tavoiteltu muutos

Hankkeen toiminnan tavoitteena oli kehittää alueelle asumista ja arjen sujumista tukeva palvelumalli. Kohderyhmään kuuluivat organisaatiot ja palvelujärjestelmät, joissa selvitellään ja tuetaan asiakkaiden asumiseen liittyviä tilanteita, mm. vuokrataloyhtiöt, sosiaalityö, diakoniatyö. 

Tavoitteena oli, että hankkeessa rakennetaan alueen vuokralla asuvalle kohderyhmälle tarjottavan asumis- ja palveluohjauksen sekä elämänhallintaa tukevien koulutusten ja palvelu- ja vapaa-ajan aktiviteettien esittelyjen pohjalta kokonaisvaltainen palvelu- ja toimintamalli, joka kokoaa yhteen kohderyhmälle tarjottavat asumisen tukemisen palvelut. Palvelukokonaisuuteen kuuluu kasvokkaisten lähipalvelujen lisäksi digitaalisen palvelualustan käyttöönotto.

Toimintamallia työstettiin ja mallinnettiin käytännön asiakastyössä 1.7.2021-29.2.2024 välisenä aikana. Hankkeen päättyessä hankkeessa kehitetty toimintamalli ja hyvät käytännöt ovat siirrettävissä ja otettavissa käyttöön myös hankealueen ulkopuolella.  

Muutoksen mittaaminen

Toimintamalli ja hankkeessa kehitetyt hyvät käytännöt on mahdollista siirtää ja ottaa käyttöön myös muilla paikkakunnilla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeen tavoitteena oli tukea yksilöllisen asumissosiaalisen työn ja palveluohjauksen keinoin kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, mm. ikääntyneitä, nuoria, mielenterveyskuntoutujia, päihdeongelmaisia ja maahanmuuttajia, joilla on haasteita arjen perusasioiden haltuunotossa (esim. asumisjärjestelyissä ja sujuvaa arkea helpottaviin palveluihin pääsemisessä) sekä tukea kohderyhmää viranomaisasioinnissa ja nyky-yhteiskunnassa tarvittavien digiasiointi-, talous ym. taitojen hankkimisessa. Asiakasprosessissa projektityöntekijä toimi asiakkaan rinnalla kulkijana tukemassa kohti elämäntilanteeseen tavoiteltua muutosta, kunnes asiakkaan kokema tuen tarve oli poistunut, esim. akuutti kriisitilanne on saatu hallintaan, oman elämän aktiivisuus ja hyvinvointi oli lisääntynyt ja/tai toimijuus arjessa ja yhteiskunnassa oli vahvistunut. 

Ratkaisun perusidea

Ennaltaehkäisevä asumissosiaalinen työ ja palveluohjaus: kehitetään palvelu, jolla tuetaan ennakoivasti ja kokonaisvaltaisesti kohderyhmän elämäntilannetta. Asiakasprosessi käynnistyy yhteistyökumppanin tai asiakkaan yhteydenotolla edeten tuen tarpeen kartoituksesta ja tilanteen selvittelystä palveluohjaukseen. Asiakasohjausta tehdään lähitapaamisissa, puhelimitse ja verkossa. Vastuuohjaaja toimii asiakkaan rinnalla tukemassa kohti tavoiteltua muutosta. Ohjaaja kokoaa yhteen asiakkaan tarvitsemat palvelut, kerää verkoston ja koordinoi prosessia huolehtien asiakkaan oman äänen kuulumisesta prosessin eri vaiheissa. Asiakas osallistetaan aktiiviseksi toimijaksi omassa tavoitteellisessa muutosprosessissaan, jossa huomioidaan yksittäisten ongelmien lisäksi asiakkaan elämäntilanne kokonaisuudessaan. Tapaamisia ja yhteydenpitoa asiakkaan kanssa jatketaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti ja varmistetaan asioiden sujuminen jatkossa. Asiakkuus päättyy, kun asiakkaan kokema tuen tarve on poistunut, esimerkiksi akuutti kriisitilanne on saatu hallintaan, oman elämän aktiivisuus ja hyvinvointi on lisääntynyt sekä toimijuus arjessa ja yhteiskunnassa on vahvistunut.