Hankkeen toiminnan aikana alueelle on luotu toimintamalli, jonka avulla pystytään parantamaan asumisen hallinnassa vaikeuksiin ajautuvien asukkaiden asumistaitoja ja elämäntilanteita sekä ennaltaehkäisemään asumiseen liittyviä ongelmia. 

Toimintamallin nimi
Asumisen tukemisen toimintamalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hankkeen toiminnan aikana alueelle on luotu toimintamalli, jonka avulla pystytään parantamaan asumisen hallinnassa vaikeuksiin ajautuvien asukkaiden asumistaitoja ja elämäntilanteita sekä ennaltaehkäisemään asumiseen liittyviä ongelmia. 

Toteutuspaikka
Asumisen tukemisella eteenpäin (AsTu)- kehittämishanke 2021-2024 (Nivalan Työpajasäätiö sr)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Nivala
Haapajärvi
Pyhäjärvi
Ylivieska
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitteet ja linkit

Luotu

26.03.2024

Viimeksi muokattu

27.03.2024
Ratkaisun perusidea

Ennaltaehkäisevä asumissosiaalinen työ ja palveluohjaus: kehitetään palvelu, jolla tuetaan ennakoivasti ja kokonaisvaltaisesti kohderyhmän elämäntilannetta. Asiakasprosessi käynnistyy yhteistyökumppanin tai asiakkaan yhteydenotolla edeten tuen tarpeen kartoituksesta ja tilanteen selvittelystä palveluohjaukseen. Asiakasohjausta tehdään lähitapaamisissa, puhelimitse ja verkossa. Vastuuohjaaja toimii asiakkaan rinnalla tukemassa kohti tavoiteltua muutosta. Ohjaaja kokoaa yhteen asiakkaan tarvitsemat palvelut, kerää verkoston ja koordinoi prosessia huolehtien asiakkaan oman äänen kuulumisesta prosessin eri vaiheissa. Asiakas osallistetaan aktiiviseksi toimijaksi omassa tavoitteellisessa muutosprosessissaan, jossa huomioidaan yksittäisten ongelmien lisäksi asiakkaan elämäntilanne kokonaisuudessaan. Tapaamisia ja yhteydenpitoa asiakkaan kanssa jatketaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti ja varmistetaan asioiden sujuminen jatkossa. Asiakkuus päättyy, kun asiakkaan kokema tuen tarve on poistunut, esimerkiksi akuutti kriisitilanne on saatu hallintaan, oman elämän aktiivisuus ja hyvinvointi on lisääntynyt sekä toimijuus arjessa ja yhteiskunnassa on vahvistunut. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeen tavoitteena oli tukea yksilöllisen asumissosiaalisen työn ja palveluohjauksen keinoin kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, mm. ikääntyneitä, nuoria, mielenterveyskuntoutujia, päihdeongelmaisia ja maahanmuuttajia, joilla on haasteita arjen perusasioiden haltuunotossa (esim. asumisjärjestelyissä ja sujuvaa arkea helpottaviin palveluihin pääsemisessä) sekä tukea kohderyhmää viranomaisasioinnissa ja nyky-yhteiskunnassa tarvittavien digiasiointi-, talous ym. taitojen hankkimisessa. Asiakasprosessissa projektityöntekijä toimi asiakkaan rinnalla kulkijana tukemassa kohti elämäntilanteeseen tavoiteltua muutosta, kunnes asiakkaan kokema tuen tarve oli poistunut, esim. akuutti kriisitilanne on saatu hallintaan, oman elämän aktiivisuus ja hyvinvointi oli lisääntynyt ja/tai toimijuus arjessa ja yhteiskunnassa oli vahvistunut. 

Kansikuva
Astu-hanke

Kehittämisen vaihe

Valmis