Asumisen turvakortti, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Pirkanmaan hyvinvointialueella asumisyksiköissä asuvien mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sujuvampi arki sekä hoidon jatkuvuus Asumisen turvakorttia hyödyntäen.
Pirkanmaan hyvinvointialueella sijaitseviin asumisyksiköihin hakeudutaan sosiaalityöntekijän laatiman palvelupyynnön perusteella. Palvelupyynnöissä olevat tiedot eivät kuitenkaan yleisesti sisällä kaikkia tärkeitä tietoja liittyen asukkaan terveystietoihin tai niiden sisältämä tieto voi olla vanhentunutta. Asumisyksiköillä ei myöskään ole pääsääntöisesti pääsyä käyttämänsä potilastietojärjestelmän kautta asukkaidensa oleellisiin terveystietoihin. Asukkaat saattavat siirtyä asumisyksiköönsä asumaan ilman, että asumisyksikössä on riittäviä tietoja asukkaan kuntoutumiseen sekä terveydenhoitoon liittyvistä seikoista.
Näistä tiedoista oleellisimpia ovat: lääkitys, psyykkisen voinnin muutoksiin liittyvät oleelliset asiat sekä jatkokuntoutuksen- ja hoidon suunnitelmat.
Pirkanmaan hyvinvointialueen muodostaminen vuonna 2023 alkaen yhdisti samaan sote-alueeseen monta kuntaa, joissa lähes jokaisessa on edelleen oma potilastietojärjestelmä. Nämä potilastietojärjestelmät eivät toistaiseksi vuoden 2025 alussa toimi yhteen siten, että kaikki potilastiedot olisivat eri toimijoiden saatavilla mikäli potilas vaihtaa asuinpaikkakuntaa tai asumisyksikköä.
Tiedonkulku Pirkanmaan hyvinvointialueen sairaalapalvelujen sekä asumisyksiköiden välillä voi olla riittämätöntä tai sitä ei erinäisistä syistä ole ollenkaan. Tämä voi vaikuttaa heikentävästi mielenterveys- ja päihdepotilaan kuntoutumiseen asumisyksikössä ja sitoutumiseen oman terveytensä hoitamiseen avoterveydenhuollossa. Asumisen turvakortti pyrkii osaltaan vähentämään tiedonkulkuun liittyviä ongelmia ja parantamaan näin asukkaan sitoutumista asumisyksikön arkeen sekä avohoitoon.
Kohderyhmänä toimii kaikki Pirkanmaan hyvinvointialueella sijaitsevat mielenterveys- ja päihdeasumispalveluita tuottavat asumisyksiköt sekä niiden asukkaat.