Asumispalveluiden asiakasohjauksen kehittäminen ja yhtenäistäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaissosiaalityössä
Vammaispalveluiden asiakkaiden asumisen polku kuvaa asiakkaan siirtymistä asumisen tuen palveluihin. Asumisen polku sisältää uusia toimintatapoja ja palveluita, jotka mahdollistavat asiakkaiden sujuvat ja oikea-aikaiset asumispalvelut.
Vammaispalveluiden toimintaympäristö on ollut muutoksessa ja uusia muutoksia on odotettavissa uuden vammaispalvelulain myötä. Vammaispalveluiden toimintaorganisaatiot ovat laajentuneet hyvinvointialueiden myötä. Muutos on tuonut esille tarpeen yhtenäistää ja kehittää hyvinvointialueen käytäntöjä siten, että asiakkaat saavat yhdenmukaiset asumispalvelut.
Vammaissosiaalityön toimintaympäristöön liittyy keskeisesti edellytys osallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen, mutta toisaalta toimintaympäristöön liitetään usein jännitteisyyttä sekä haastetta hallinnollisten käytäntöjen soveltamisesta asiakkaiden arkipäiväiseen elämään.
Kohderyhmä on vammaispalveluiden asiakkaat ja vammaissosiaalityö. Vammaissosiaalityön asiakkuudelle on ominaista elinikäisyys ja tarpeiden moninaisuus. Sosiaalityön tavoitteena on edistää vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua yhteiskuntaan yhdenvertaisena jäsenenä.
Asiakkaat ovat osallisia oman yksilöllisen asumisen polun rakentumisessa. Polussa on huomioitu se, miten asiakkaalle näyttävät institutionaaliset rakenteet, mutta toisaalta on pyritty siihen, etteivät rakenteet kuitenkaan rajoittaisi kohtuuttomasti asiakkaan henkilökohtaista toimijuutta .
Asumisen polun kehitystyössä on huomioitu asiakaskokemus. Asiakaskokemusta on selvitetty vapaamuotosilla keskusteluilla ja strukturoidulla asiakastyytyväisyyskyselyllä. Asiakkailta saadun palautteen avulla on muokattu asumisen polkua ja keskitetyn asumisen asiakasohjaustiimin työtapoja esim. asiakkaiden kanssa on useita kohtaamisia, jotka mahdollistavat yhteistyössä asiakkaan kanssa osallisuuden ja yhdenvertaisuuden ilmapiirin rakentamisen.