AULA-toiminta, Varhaisen tuen toimintamalli kouluympäristöön
Toimintamallin avulla toteutetaan kouluympäristössä ennaltaehkäisevää pienryhmävalmennusta, joka tukee lasten ja nuorten toimintakykyä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023. Toiminnassa yhdistyi 30 eri kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut.
Hyvinvointialueen strategian ja kehittämistyön tavoitteiden mukaisesti varhaisen tuen toimintamallin avulla vahvistetaan ennaltaehkäiseviä palveluja.
Useat eri lait ohjaavat lasten ja nuorten palveluiden järjestämistä. Toimintamallin kehittämistyössä on huomioitu toimintamalliin liittyvä lainsäädäntö.
Viime vuosina lasten ja nuorten masennusoireilu ja ahdistuneisuus sekä kuntoutuksen tarve ovat lisääntyneet. Kouluilla on tunnistettu, että lasten ja nuorten haasteet korostuvat esimerkiksi tunteiden säätelyssä, toiminnan ohjauksessa ja ryhmätaidoissa, mutta mahdollisuuksia tehdä ennaltaehkäisevää työtä kohdennetusti on ollut vähän.Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023. Toiminnassa yhdistyi 30 eri kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut.
Kuntoutuksen ammattilaiset ovat tunnistaneet tarpeen ennaltaehkäisevälle ohjaus- ja neuvontatyölle, jota heillä ei ole mahdollista toteuttaa perustyön ohella.
Toimintamallia on kehitetty Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntoutuksen palveluiden näkökulmasta, mutta sillä on yhteys myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuuteen.
Tällä hetkellä varhaisen tuen toimintamallin kaltaista toimintaa ei ole, mutta ennaltaehkäisevää työtä halutaan vahvistaa. Ennaltaehkäisevään työhön panostaminen on yksi hyvinvointialueen strategian painopisteistä, jota toteutetaan varhaisen tuen toimintamallin kehittämisellä.
Toimintamallin pääasialliseksi kohderyhmäksi on suunniteltu 3-6-luokkalaiset lapset, joilla on tunnistettuja haasteita kouluympäristössä, mutta jotka eivät ole kuntoutuspalveluiden asiakkaita.
3-6-luokkalaiset kohderyhmänä on perusteltu myös siksi, että heillä on jo lähtökohtaisesti taitoja, joiden avulla lyhytkestoisessa pienryhmäinterventiossa voidaan saada tuloksia aikaiseksi. Lisäksi on tunnistettu, että vaatimukset kouluympäristössä kasvavat tässä ikävaiheessa, ja lisätuen antaminen arjessa voi vahvistaa toimintakykyä ja vähentää korjaavien palveluiden tarvetta.
Toimintamallin kehittämistä varten on muodostettu asiakasymmärrystä käymällä keskusteluja eri sidosryhmien kanssa, kuulemalla Pohteen kuntoutuksen ammattilaisten kokemuksia arjen työstä, hyödyntämällä samalle ikäryhmälle suunnatun intervention (TAITO-kerhotoiminta by Lifebase Oy) kokemuksia ja kuulemalla koulujen ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä.