AULA-toiminta, Varhaisen tuen toimintamalli kouluympäristöön
Toimintamallin avulla toteutetaan kouluympäristössä ennaltaehkäisevää pienryhmävalmennusta, joka tukee lasten ja nuorten toimintakykyä.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Toimintamallin avulla toteutetaan kouluympäristössä ennaltaehkäisevää pienryhmävalmennusta, joka tukee lasten ja nuorten toimintakykyä.
Toimintamallin kuvaus
Toimintamallissa toteutetaan pienryhmävalmennusta sekä kevyttä ohjauksellista tukea perheille ja koulujen ammattilaisille. Varhaisen tuen pienryhmävalmennusta, AULA-toimintaa, toteutetaan kouluympäristössä. Tarkoituksena on tukea niiden lasten toimintakykyä, joilla on tunnistettuja haasteita toimia koulussa. Pienryhmävalmennuksen lisäksi perheille ja kouluille tarjotaan koulutuksellista tukea ja keinoja toimintakyvyn tukemiseen. Toimintamalli koostuu kolmesta prosessista:
1. Valmisteluprosessi
2. Toteutusprosessi
3. Arviointiprosessi
Kaikissa prosesseissa on toimenpiteitä, joiden avulla kuvataan toimintamalliin liittyvä toiminta. Jokaiseen prosessiin on laadittu etenemiskriteerit, jotka tulee täyttyä ennen kuin voidaan edetä seuraavaan vaiheeseen.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023. Toiminnassa yhdistyi 30 eri kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut.
Hyvinvointialueen strategian ja kehittämistyön tavoitteiden mukaisesti varhaisen tuen toimintamallin avulla vahvistetaan ennaltaehkäiseviä palveluja.
Useat eri lait ohjaavat lasten ja nuorten palveluiden järjestämistä. Toimintamallin kehittämistyössä on huomioitu toimintamalliin liittyvä lainsäädäntö.
Viime vuosina lasten ja nuorten masennusoireilu ja ahdistuneisuus sekä kuntoutuksen tarve ovat lisääntyneet. Kouluilla on tunnistettu, että lasten ja nuorten haasteet korostuvat esimerkiksi tunteiden säätelyssä, toiminnan ohjauksessa ja ryhmätaidoissa, mutta mahdollisuuksia tehdä ennaltaehkäisevää työtä kohdennetusti on ollut vähän.Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023. Toiminnassa yhdistyi 30 eri kunnan sosiaali- ja terveyspalvelut.
Toimintamallin pääasialliseksi kohderyhmäksi on suunniteltu 3-6-luokkalaiset lapset, joilla on tunnistettuja haasteita kouluympäristössä, mutta jotka eivät ole kuntoutuspalveluiden asiakkaita.
3-6-luokkalaiset kohderyhmänä on perusteltu myös siksi, että heillä on jo lähtökohtaisesti taitoja, joiden avulla lyhytkestoisessa pienryhmäinterventiossa voidaan saada tuloksia aikaiseksi. Lisäksi on tunnistettu, että vaatimukset kouluympäristössä kasvavat tässä ikävaiheessa, ja lisätuen antaminen arjessa voi vahvistaa toimintakykyä ja vähentää korjaavien palveluiden tarvetta.
Toimintamallin kehittämistä varten on muodostettu asiakasymmärrystä käymällä keskusteluja eri sidosryhmien kanssa, kuulemalla Pohteen kuntoutuksen ammattilaisten kokemuksia arjen työstä, hyödyntämällä samalle ikäryhmälle suunnatun intervention (TAITO-kerhotoiminta by Lifebase Oy) kokemuksia ja kuulemalla koulujen ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä.
•Toimintamallin käyttö vaatii, että yhteistyö yli sektorirajojen toimii ja toimijoilla on ymmärrys rooleistaan ja vastuistaan
•Tiedonkulun polku täytyy määritellä valmisteluprosessissa
•Varhaisen tuen toimintamalli on dokumentoitu ja materiaali on hyvinvointialueen käyttöön soveltuva
•Toimintamalli on valmis pilotoitavaksi, varsinaista toimintamallin arviointia ei ole vielä toteutettu
•Kehittämisessä on huomioitu hyvinvointialueen strategia ja sen painopisteet
•Toimintamallia on työstetty työryhmässä ja työpajoissa
•Käyttöönoton realistisuus on huomioitu kehittämistyössä
•Arvioinnin osalta on tehty suunnitelma arvioinnin toteuttamiseksi
Toimintamallin tuloksena
• hyvinvointialueella ja kouluilla on mahdollisuus ja valmiudet toteuttaa varhaisen tuen toimintamallia ja sen edellyttämää yhteistyötä
• hyvinvointialueella on käytettävissä laajennettavissa oleva varhaisen tuen toimintamalli
• hyvinvointialueella on käytettävissä ratkaisu haasteeseen, joihin ammattilaiset eivät voi itse tällä hetkellä työssään vastata
•käytettävissä on toimintamalli, jonka avulla on mahdollisuus viedä ohjausta ja toimivia keinoja koulun ammattilaisille arjen työn tueksi
•kouluilla on mahdollisuus toteuttaa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa toimintaa, joka tukee toimintakykyä koulussa