Yhteisöprojekti on ryhmän luoma teko tai teos, joka edistää projektin osallistujien ja alueen ihmisten osallisuutta ja hyvinvointia. Projektin sisällöstä ja toteuttamisesta vastaa ryhmä autonomisesti, ohjaajien tukiessa suunnittelua ja tekemistä.

Toimintaympäristö

Pienryhmä voidaan koota hyvin monenlaisen organisaatioiden alle, jotka tarjoavat ryhmätoimintaa tällaisia ovat erilaiset yhdistykset, seurakunnat ja kuntien nuorisopalvelutut.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä työelämän ulkopuolella olevat henkilöt, joilla on valmiudet toimia ryhmässä ja joilla on kiinnostusta taiteeseen ja kulttuuriin. Asiakasryhmiä hankkeen aikana tunnistettiin kolme:

Asiakas 1 Haluaa kokeilla voisiko taide-, kulttuuri- ja media-ala olla oma koulutus ja työllistymispolku > tekee niitä tehtäviä yhteisöprojektissa ja verkostoituu alan toimijoihin.

Asiakas 2Tarvitsee sosiaalista vahvistamista pärjätäkseen taide-, kulttuuri ja media alalla ja/tai koulutuksessa > osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja saa lisäapua yksilöohjauksesta ja oppii ryhmätyötaitoja.

Asiakas 3 Ei ole voimavaroja opiskeluun tai työhön (sairaus, eläke) ja kaipaa yhteisöä ja osallisuutta, sekä luovaa tekemistä. > pääsee osaksi projektia, ryhmää ja mahdollisuus löytää vapaaehtoiskentältä itselle sopiva yhteisö tai harrastus. Mahdollisuus jatkaa toimintaa esimerkiksi yhdistyksen tai muun järjestävän tahon muissa toiminnoissa.

Ratkaisun perusidea

Yhteisöprojekti toimintamallissa pieni ryhmä ihmisiä (6-10 osallistujaa) päättää projektin, joka toteutetaan tietyn ajanjakson ja budjetin puitteissa. Projekti voi olla esimerkiksi pieni tapahtuma, näyttely, osallistava tempaus. Keskeistä on, että kaikille ryhmässä löytyy mielekäs tekeminen ja projektin teema ja toimintavat ovat yhdessä päätetyt. 

Projektin valinnoista päätetään yhdessä sovituilla tavoilla esimerkiksi äänestämällä tai valitsemalla tuottaja. Ryhmää toimintaa tukee ohjaaja (1-2 henkilöä), joka huolehtii ryhmän kokoamisesta, yhteisten pelisääntöjen noudattamisesta, kertoo projektin resursseista (esim. varat, välineet, aikataulut jne), varmistaa suunnittelun ja toteutuksen onnistumista. Ohjaajan tavoitteena on saada ryhmä toimimaan mahdollisimman itseohjautuvasti ja siirtää päätösvaltaa ryhmälle.

Toiminta vastaa yhteisöllisyyden sekä osallisuuden kokemuksen, toimintakyvyn kasvun ja jatkopolkujen löytämisen tarpeisiin. Toiminnan kautta osallistuja saa osallisuuden kokemuksia, oppii sosiaalisia- ja ryhmätyötaitoja sekä projektityönkentelyä. Osallistuessaan projektiin omalla osaamisellaan osallistuja voi kehittää niin ammatillista kuin harrastus osaamista. 

Yhteisöprojektiin osallistujan osallisuuden kokemus ja toimintakyky voi nousta monella osa-alueelle. Kokemus yhteisestä projektista ja sen tuottamisesta lisää osallisuuden kokemusta. Ryhmän kannustavassa ilmapiirissä itsetuntemus kasvaa ja itsetunto kohenee. Osallistujasta tulee aktiivisempi toimija osana  autonomista ryhmää. Projektilla voidaan vaikuttaa tai ottaa kantaa eri teemoihin ja osallistaa muitakin alueen ihmisiä, mikä edelleen tukee näkyväksi tulemista ja omaa toimijuutta. Toimita tukee tasapainoista arkirytmiä, mahdollistaa verkostoitumisen itselle mielekkäisiin aiheisiin ja ihmisiin sekä lisää monella tasolla itsetuntemusta mahdollistaen itsevarmuuden kasvun ja uuden oppimisen.Y hteisöprojektin tuottaessa esim. luovaa sisältöä (media-, musiikki- ja taide-alat) voi osallistuja tarkastella tekemisen ja kasvavan itsetuntemuksen kautta mahdollisia jatkopolkuja luovalle- tai tapahtumatuotannon alalle.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ryhmän kokoaminen

Ryhmän kokoaminen on projektin toimivuuden kannalta olennaista. Yhteisöprojekti sopii sellaiselle, joka voi toimia ryhmässä ja olla mukana päätöksenteossa omalta osaltaan. Ryhmän voi koota hyödyntäen esimerkiksi yhteistyökumppanina työllisyyspalveluita, hankkeita ja yhdistyksiä, joilla on kontakteja työttömiin ja työelämän ulkopuolella oleviin, jotka voisivat hyötyä yhteisöprojektin annista. Ryhmää kootessa on hyvä ottaa huomioon, jos mahdollista, että ryhmään tulee eri tyyppisiä osallistujia näin toisaalta saadaan kokoon tarvittavaa taitojen moninaisuutta ja toisaalta ryhmässä on hyvä olla hieman erilailla osallistuvia esim. ideoijia, pohtivia, organisoijia, johtajia.

Tutustuminen  ja toimintapojen luominen

Ryhmän aloittaessa toimintansa keskeistä on tutustuminen sekä osallistujien taitojen ja innostusten aiheiden kartoittaminen. Ryhmäytymisen lisäksi on tärkeä sopia yhteisistä tavoista toimia. Keskeistä on kaikkien kuuleminen, kunnioittava kohtaaminen ja kaikille mielekkään tekemisen löytäminen. Tärkeää on että sovitaan mikä on päätöksen teon tapa esim. äänestys tai johtoryhmän/tuottajan valitseminen.

Yhteisten teeman ja aiheen etsintä (mitä halutaan kertoa/ tuottaa, mihin vaikuttaa)

Projektin alussa on hyvä jättää kunnolla aikaa yhteisen teeman ja aiheen etsimiselle. Mitä paremmin päästään yhdistävästä aiheesta perille ja tiiviimpi ajatus ryhmällä siitä on sitä helpompi on suunnitella jatkoa sekä pitää yllä innostusta. Riippuen projektin pituudesta tällä voi jättää aikaa useampia päiviä.

Projektin ideointi

Yhteisen teeman löydyttyä aletaan miettiä miten tätä teemaa käsitellään. Alussa on tärkeää luoda innostava tunnelma ja kerätä ylös kaikkia ideoita kannustaen vapaaseen ideointiin. Huonoja ideoita ei ole vaan kaikista voi tulla yllättäenkin toteuttamiskelpoisia ideoita. Tärkeä on pohtia millä keinoin teemaa tuodaan esille. Mitä taitoja ja innostuksen aiheita ryhmästä löytyy. Hiljalleen vapaata ideiontia tiivistetään keskustelemalla ja päättämällä mitkä ideat toteutetaan. Päättäminen voi tapahtua esimerkiksi äänestämällä parhaista ideoista. 

Kokonaisuuden suunnittelu

Teeman ja konkreettisen kokonaisuuden löydyttyä suunnitellaan tarkemmin projektin sisältö ja tavoitteet. Tekemiselle suunnitellaan aikataulu, suunnitelmia suhteutetaan resursseihin ja löytyykö kaikille ideoille tekijä sekä suunnitellaan millaisia yhtesityökumppaneita tarvitaan. Konkreettisen tekemisen ohella tärkeitä toimia ovat viestinnälliset tehtävät jos projektiin halutaan muita osallistujia tai projektin sisällölle tavoitettavuutta. Se miten eri ideoille löytyy lopulta konkreettinen tekijä tiivistää lopulta sen mitä projektissa aletaan tekemään.

Projektin työstäminen

Projekti voi jakautua osioiksi, jossa erilaiset työryhmät tekevät eri osioita. Tärkeää on pysytään perillä tekemisistä ja tekemisen tahdista. Ryhmän sisäiseen viestintään on kiinnitettävä huomiota, että aika-ajoin kukin esittelee mitä on tekemässä. Tekemisen äärellä on pysyttävä myös perillä aikataulusta, jotta kaikki saadaan suunnitellusti tehtyä. Ohjaajien tai tuottajan/tuottajaryhmän on reagoitava aikatauluhaasteisiin, joko pienentämällä projektia tai lisäämällä työpanosta esim yhteistyökummpaneiden avulla. Aika-ajoin täytyy pitää myös kokouksia, jossa voidaan yhdessä tarkastella onko edetty suunnitellusti ja onko osallistujilla mielekästä tekemistä ja toiminta kaikkineen suuntautunut eteenpäin.

Projektin valmistuminen 

Projektin varsinainen toteuttaminen valmistelujen jälkeen on palkitsevaa ja jännittävää toimintaa. Siinä nähdään kuinka tavoitteisiin päästiin ja miten projekti tavoitti alueen asukkaita. 

Lopetus ja palaute

Varsinaisen projektin lopettamisen jälkeen on tärkeää juhlistaa osallistujien ponnistusta ja käydä palautekeskustelua tapahtuneesta monelta kantilta.

Kulttuurivoimala ry:n Kukoista-hankkeen sivuilta löytyy portfolioita toteutetuista yhteisöprojekteista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toiminta on hyvin sovellettavissa erilaisille ryhmille, sillä aina voidaan miettiä minkä kokoinen projekti tehdään. Projektin kokoon nähden tarvitaan aikaa, tekijöitä ja muita resursseja eri verran.  Riippuen tekijöiden taitotasosta ohjaajien tarvekin on eri, kymmennen hengen ryhmällä riitti kaksi ohjaajaa.

Tärkeintä on huomioda riittävä aika suunnitteluun ja siihen että kaikkia ryhmäläisiä kuullaan, että projekti on todella yhteinen ja suunnittelun myötä, sillä on edellytyset onnistua. Tärkeää on myös suunnitella aikataulusta väljä, sillä tavoitteena on hyvinvoinnin kasvattaminen eikä pakkotahtinen työn teko projektin saattamiseksi valmiiksi.

Linkin tulosportfoliossa on yhteisöprojektin prosessin kuvaus, josta saa  lisätietoa 10 hengen 3 kuukautta kestävän yhteisöprojektin aikataulusta ja toiminnan sisällöistä.

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osallisuuden kokemusta mitattiin vuonna 2024 kahdelta työkokeiluryhmältä THL:n kehittämällä osallisuusindikaattorilla. Indikaattorissa saadaan pisteitä 0-100 ja mitä suuremman arvon saa kyselyssä, sitä parempi tilanne on osallisuuden kokemuksen kannalta. Suomalaisen yli 20 vuotiaan väestön keskiarvo indikaattorilla oli noin 75. Kevään 2024 työkokeilijoiden aloituspisteiden keskiarvo oli noin 60. Kolmen kuukauden työkokeilun jälkeen lopetuspisteiden keskiarvo oli liki 75. Keskimäärin nousua oli lähes 15 pistettä. Erityisen tärkeää oli, että alle 60 pistettä saaneiden osallisuuden kokemus nousi myös merkittävästi, muutamalla jopa yli 20 pistettä. Syksyllä 2024 aloittaneen ryhmän pisteiden keskiarvo oli noin 72. Seurantakyselyn pisteet lopetettaessa olivat noin 82. Nousua oli tällä kertaa 10 pistettä. Molemmissa kyselyissä yhden työkokeilijan pisteet eivät nousseet.  Osallisuusindikaattori kyselyn ohessa kysyimme osallistujilta taustoittavia kysymyksisä elämäntilanteesta, kuten ystävien määrästä, terveydentilasta jne. Hankkeesta riippumattomat seikat eivät olleet kyselyn perusteella vaikuttaneet tuloksiin.