AVH -potilaan digitaalinen hoitopolku Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
AVH-potilaan digihoitopolku tukee ja ohjaa erikoissairaanhoidosta kotiutuvia TIA, aivoverenvuoto ja aivoinfarktipotilaita heidän sairauden hoidossa, seurannassa ja omahoidon onnistuneessa toteuttamisessa.
Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.Kymenlaaksossa väestö ikääntyy ja vähenee sekä tarvitsee aiempaa enemmän palveluita. Kymenlaakso on harvaan asuttu maakunta. Hyvinvointialueen tavoitteena on järjestää kaikille alueen asukkaille yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut.
Kymenlaakson Hyvinvointialueen neurologisia palveluja vahvistettiin kahdella AVH- koordinaattorilla. Tämä mahdollisti toimintamallien tarkastelun. AVH-koordinaattorit kehittivät uutta toimintamallia, jolla voidaan vahvistaa yhteistyötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Tavoitteena oli hoidon jatkuvuuden turvaaminen, liitännäissairauksien hyvä seuranta ja hoito sekä uusien päätapahtumien ennaltaehkäisy.
Ratkaisuksi hoidonjatkuvuuden turvaamiseksi lähdettiin miettimään organisaatiossa jo olemassa olevaa mobiilisovellusta. Päätettiin lähteä kehittämään yhteinen digitaalinen hoitopolku KymenHVA hoitopolut digihoitopolku kokonaisuuteen. Perusterveydenhuollon puolella vastinpari löytyi digihoitajista, jotka alkoivat hoitamaan digitaalista hoitopolkua. Alkuun digihoitopolkuja on hoitamassa 1 sairaanhoitaja.
Kymenlaaksolaisilla eri-ikäisillä aivoverenkiertohäiriöihin sairastuneilla on mahdollista valita digihoitopolku hoitonsa tueksi.
Kutsu hoitopolulle lähetetään / annetaan kaikille jo sairastumisvaiheessa neurologian vuodeosastolla tai AVH-koordinaattorin AVH- infossa. Digipolun hyväksymisen tekee aina asiakas itse.
Kehittämisen tukena on käytetty aikaisempien kehitettyjen digipolkujen asiakaskokemusta. Kuntalaisista koottua prototyyppi porukkaa on osallistettu mm. hakemalla palautetta materiaalien valintoihin.
Asiakaskokemus
Asiakaskokemusta mitataan digipolulla perusterveydenhuollon digihoitajan ensikäynnin jälkeen. Tällä kartoitetaan asiakaskokemusta liittyen etävastaanottotoimintaan ja vapaalla tekstikentällä asiakkaan on mahdollista antaa palaute esim. kehittämisehdotus. Tämä noudattaa THL linjaamaan asiakaskokemuksen mittaamista digitaalisista palveluista.
Toinen asiakaskokemus mittaus tehdään 12kk kuluttua. Tämä keskittyy enemmin kartoittamaan asiakaskokemusta liittyen digitaaliseenpalveluun ja mobiilisovellukseen kokonaisuudessaan. Tämä noudattaa THL linjaamaan asiakaskokemuksen mittaamista digitaalisista palveluista.
Kymenlaakson hyvinvointialueella otettiin käyttöön Buddycare mobiilisovellus osana ICT- muutoshankkeen hankekokonaisuutta. Olemassa oleva ratkaisu on mahdollistanut digitaalisten hoitopolkujen laajentamisen
Buddycare on kehittänyt ammattilaisille täysin identtisen ammattilaisen työpöytää mukailevan testiympäristön. Tämä mahdollistaa käytön laajan harjoittelun, testaamisen ennen varsinaista käyttöönotto ja omien testipotilaiden hoitamisen oikeaa ympäristöä vastaavassa alustassa.
Ammattilaisen on mahdollista ottaa sovellus käyttöön älypuhelimessa erillisen aktivointikoodin avulla, jolloin hän pääsee näkemään myös asiakkaan version sovelluksesta.
Testiympäristön avulla voidaan varmistua, että materiaalit ovat sisällöllisesti oikeat ja hoitoketju noudattaa olemassa olevaa palvelua.