Avoimen vuorovaikutuksen pelisääntöjen kehittäminen ja luominen
Avoimen vuorovaikutuksen pelisääntöjen luominen
- Video avoimesta vuorovaikutuksesta ja sen edistävistä ja estävistä tekijöistä (14min)
- Ohje avoimen vuorovaikutuksen pelisääntöjen luomiseen yhteistoiminnallisena menetelmänä
Avoin ja onnistunut vuorovaikutus alkaa johtamisesta, ja se voi heijastaa koko työpaikan vuorovaikutukseen. Vuorovaikutus koskee jokaista ihmistä ja jokaista työpaikkaa, missä yksi tai useampi kokoontuu yhteen joko kasvotusten tai tietoteknisten apuvälineiden avulla. Työssä tavoitellaan tiettyjä tavoitteita, tiedotetaan asioista, annetaan palautetta, suunnitellaan työtä sekä pyritään löytämään yhteisymmärrys työkavereiden, esihenkilön ja asiakkaiden kanssa. Tämä vaatii onnistunutta vuorovaikutusta. Työyhteisössä ollaan vuorovaikutteisessa kontaktissa ongelmien ratkaisemiseksi ja päätöksentekemisessä. Tutkimusten mukaan onnistuneella vuorovaikutuksella voidaan saada merkittäviä tuloksia työtyytyväisyyteen, potilasturvallisuuteen ja hyvään työilmapiiriin. ("Ei ole niin kiire, etteikö ehdi kiitosta sanomaan!" - Työntekijälähtöinen avoimen vuorovaikutuksen kehittäminen työyhteisössä. Jaakkola&Körkkö 2021)
Työntekijälähtöisessä kehittämisessä työntekijät ovat merkittävässä roolissa siinä, miten kehittäminen etenee. Tässä kehittämisessä työntekijät otetaan huomioon siinä, että he saavat äänestyksen avulla tuoda oman mielipiteensä esille. Näin asiasta voidaan saada kokonaiskuva, ja jokaisen ääni saadaan kuuluviin.