Avoterveydenhuollon kuntoutuspalveluiden ajanvaraustyön ja -numeroiden keskittäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Kuntoutuksen ajanvarauksen keskittäminen ja toiminnan yhtenäistäminen.
Tarve keskitetylle ajanvaraukselle syntyi hyvinvointialueelle siirryttäessä. Alueen kymmenellä kunnalla oli kaikilla omanlaiset ajanvarauksen toimintamallit, puhelinnumeroita asiakkaille oli kuntoutuksen eri palveluissa kymmeniä ja tavoitettavuus oli hyvin vaihtelevaa. Asiakkaille palveluun pääsy ja kuntoutuksen eri palveluiden soittoaikojen olemassaolo ja pituudet vaihtelivat kunnittain sekä palveluittain. Asiakkaiden näkökulmasta yhteystietojen suuri määrä ja tavoitettavuuden vaihtelut olivat haastavia ja vaikeasti hahmotettavia. Toimintamallilla pyrittiin saamaan myös taloudellista hyötyä, poistamalla ajanvaraustyö terapeuteilta ja keskittämällä se ajanvaraajien työksi. Tällöin terapeuttien aikaa voitiin ohjata enemmän asiakkaille arvoa tuottavaan vastaanottotyöhön.
Ajanvarauksen parempi tavoitettavuus, palveluiden selkeys ja puhelinnumeroiden vähentäminen.
Kohderyhmänä on koko hyvinvointialueen asukkaat. Länsi-Uusimaan hyvinvointialueen kuntoutuksessa palveluiden saamiseksi ei tarvita pääsääntöisesti lähetettä. Toimintamalli on ollut tekninen- ja hallinnollinen muutos, johon asiakkaita ei ole osallistettu. Asiakaspalautteita on kuitenkin seurattu. Asiakasymmärrystä on kerrytetty ajanvaraukseen liittyvällä nykytilan kartoituksella, jossa on muun muassa selvitetty olemassa olevaa palvelutarvetta ja tavoitettavuutta. Tämän pohjalta oli helpompi edetä kohti tavoitetilaa ja sen toteuttamista. Tavoitetilassa huomioitiin muun muassa ajanvarauksen parempi tavoitettavuus, palveluiden selkeys ja puhelinnumeroiden vähentäminen.