Avustettu puolesta asiointi, Satakunnan HVA (RRP,P4,I1)
Digi- ja väestötietoviraston avustetun puolesta asioinnin malli otetaan käyttöön Satakunnan hyvinvointialueella kevään 2025 aikana.
Digitaalinen asiointi lisääntyy yhä enenevässä määrin. Kuitenkin meillä on edelleen henkilöitä, jotka eivät pysty tai eivät halua itse digitaalisissa palveluissa asioida. Eriarvoistumisen ehkäisemiseksi Satakunnan hyvinvointialue ottaa käyttöön avustetun puolesta asioinnin mallin , jonka avulla asiakkaan valtuuttama henkilö voi asioida asiakkaan puolesta esimerkiksi digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä apteekissa.
Valtuutuksia rekisteröidään pilotoinnin aikana Porin ja Rauman alueella, yhteensä kolmessa palvelupisteessä. Ajanvaraus valtuuttamiseen tehdään puhelimitse. Lisäksi voidaan järjestää niin sanottuja pop up -päiviä valtuuttamisen edistämiseksi. Valtuudet tallennetaan sovittujen työntekijöiden toimesta Suomi.fi -valtuuksiin.
Avustetun puolesta asioinnin käyttöönotto mahdollistaa niidenkin asiakkaiden, joilla ei ole muuten mahdollisuutta digitaalisten palveluiden käyttöön, digitaalisen asioinnin valtuuttamalla luotettava henkilö tähän tehtävään. Hoivan ja hoitotyön laatu paranee, kun asiakkaan läheiset ovat ajantasaisesti tietoisia hoitosuunnitelmasta ja sen muutoksista sekä lääkityksestä. Hoiva- ja hoitohenkilökunnalle jää myös enemmän aikaa itse asiakastyöhön, kun moninkertaiset yhteydenotot vähenevät. Digitaalinen asiointi mahdollistaa nopeamman viestinnän sekä tuo kustannustehokkuutta.
Avustetun puolesta asioinnin mallin käyttöönottoa seurataan ja kokemuksia kerätään pilotoinnin aikana. Asioinnin sujuvuus, valtuutusten määrät sekä asiakas- ja henkilöstökokemus toimivat seurantamittareina.
Avustetun puolesta asioinnin palvelun kohderyhmässä on esimerkiksi ikääntyneitä, vammaisia, päihde- ja mielenterveysasiakkaita sekä heitä, jotka eivät pysty tai halua itse digitaalisissa palveluissa asioida.