Avustettu puolesta asiointi, Satakunnan HVA (RRP,P4,I1)

Digi- ja väestötietoviraston avustetun puolesta asioinnin malli otetaan käyttöön Satakunnan hyvinvointialueella kevään 2025 aikana.

Toimintaympäristö

Digitaalinen asiointi lisääntyy yhä enenevässä määrin. Kuitenkin meillä on edelleen henkilöitä, jotka eivät pysty tai eivät halua itse digitaalisissa palveluissa asioida. Eriarvoistumisen ehkäisemiseksi Satakunnan hyvinvointialue ottaa käyttöön avustetun puolesta asioinnin mallin , jonka avulla  asiakkaan valtuuttama henkilö voi asioida asiakkaan puolesta esimerkiksi digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä apteekissa.

Valtuutuksia rekisteröidään pilotoinnin aikana Porin ja Rauman alueella, yhteensä kolmessa palvelupisteessä. Ajanvaraus valtuuttamiseen tehdään puhelimitse. Lisäksi voidaan järjestää niin sanottuja pop up -päiviä valtuuttamisen edistämiseksi. Valtuudet tallennetaan sovittujen työntekijöiden toimesta Suomi.fi -valtuuksiin.

Tavoiteltu muutos

Avustetun puolesta asioinnin käyttöönotto mahdollistaa niidenkin asiakkaiden, joilla ei ole muuten mahdollisuutta digitaalisten palveluiden käyttöön, digitaalisen asioinnin valtuuttamalla luotettava henkilö tähän tehtävään. Hoivan ja hoitotyön laatu paranee, kun asiakkaan läheiset ovat ajantasaisesti tietoisia hoitosuunnitelmasta ja sen muutoksista sekä lääkityksestä. Hoiva- ja hoitohenkilökunnalle jää myös enemmän aikaa itse asiakastyöhön, kun moninkertaiset yhteydenotot vähenevät. Digitaalinen asiointi mahdollistaa nopeamman viestinnän sekä tuo kustannustehokkuutta.

Muutoksen mittaaminen

Avustetun puolesta asioinnin mallin käyttöönottoa seurataan ja kokemuksia kerätään pilotoinnin aikana. Asioinnin sujuvuus, valtuutusten määrät sekä asiakas- ja henkilöstökokemus toimivat seurantamittareina.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Avustetun puolesta asioinnin palvelun kohderyhmässä on esimerkiksi ikääntyneitä, vammaisia, päihde- ja mielenterveysasiakkaita sekä heitä, jotka eivät pysty tai halua itse digitaalisissa palveluissa asioida.

Ratkaisun perusidea

Satakunnan hyvinvointialue ottaa pilotoinnin kautta käyttöön Digi- ja väestötietoviraston (DVV) luoman asiakaslähtöisen avustetun puolesta asioinnin mallin. Mallia pilotoidaan Porin ja Rauman alueella. Pilotoinnin tulosten perusteella suunnitellaan toimintamallin jatko ja mahdollinen laajentaminen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Pilotoinnissa saatujen kokemusten perusteella mallia tarvittaessa laajennetaan alueella. Suunnitelma juurruttamiseen tai laajentamiseen tehdään pilotoinnin jälkeen.