Avustettu puolesta asiointi, Satakunnan HVA (RRP,P4,I1)
Digi- ja väestötietoviraston avustetun puolesta asioinnin malli otetaan käyttöön Satakunnan hyvinvointialueella kevään 2025 aikana.
Toimintamallin nimi
Digi- ja väestötietoviraston avustetun puolesta asioinnin malli otetaan käyttöön Satakunnan hyvinvointialueella kevään 2025 aikana.
Satakunnan hyvinvointialue ottaa pilotoinnin kautta käyttöön Digi- ja väestötietoviraston (DVV) luoman asiakaslähtöisen avustetun puolesta asioinnin mallin. Mallia pilotoidaan Porin ja Rauman alueella. Pilotoinnin tulosten perusteella suunnitellaan toimintamallin jatko ja mahdollinen laajentaminen.
Digitaalinen asiointi lisääntyy yhä enenevässä määrin. Kuitenkin meillä on edelleen henkilöitä, jotka eivät pysty tai eivät halua itse digitaalisissa palveluissa asioida. Eriarvoistumisen ehkäisemiseksi Satakunnan hyvinvointialue ottaa käyttöön avustetun puolesta asioinnin mallin , jonka avulla asiakkaan valtuuttama henkilö voi asioida asiakkaan puolesta esimerkiksi digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä apteekissa.
Valtuutuksia rekisteröidään pilotoinnin aikana Porin ja Rauman alueella, yhteensä kolmessa palvelupisteessä. Ajanvaraus valtuuttamiseen tehdään puhelimitse. Lisäksi voidaan järjestää niin sanottuja pop up -päiviä valtuuttamisen edistämiseksi. Valtuudet tallennetaan sovittujen työntekijöiden toimesta Suomi.fi -valtuuksiin.
Avustetun puolesta asioinnin palvelun kohderyhmässä on esimerkiksi ikääntyneitä, vammaisia, päihde- ja mielenterveysasiakkaita sekä heitä, jotka eivät pysty tai halua itse digitaalisissa palveluissa asioida.
Pilotoinnissa saatujen kokemusten perusteella mallia tarvittaessa laajennetaan alueella. Suunnitelma juurruttamiseen tai laajentamiseen tehdään pilotoinnin jälkeen.