BDI- ja AUDIT-lomakkeiden systemaattisella käytöllä voidaan tunnistaa ja ehkäistä mielenterveyteen ja alkoholinkäyttöön liittyviä ongelmia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Toimintaympäristö **

Kansallinen mielenterveysstrategian ja itsemurhien ehkäisyohjelman tavoitteena (vuosille 2020–2030) on ottaa käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollossa näyttöön ja tutkimukseen perustuvia edistäviä, ehkäiseviä, hoidon ja kuntoutuksen menetelmiä.

Päihde- ja riippuvuusstrategian yhteisiä suuntaviivoja vuoteen 2030 tavoitteena on vahvistaa alkoholin riskikäytön varhaista tunnistamista, vähentämisen ja lopettamisen tukea sekä hoitoon motivointia huomioiden asia laajasti eri palveluissa.

Kanta-Hämeen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen tavoitteena on siirtää painotusta raskaista palveluista ennaltaehkäisevään ja ennakoivaan työhön.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Puheeksiotto ja mini-interventio sosiaali- ja terveyspalveluissa on kustannustehokas ja vaikuttava keino vähentää alkoholiin liittyviä haittoja.

Varhaisessa vaiheessa alkoholin aiheuttamia haittoja on vaikea havaita, joten aiheesta kysyminen on usein ainoa keino selvittää asiakkaan mahdollinen riskikäyttö.

Masennuksen varhainen tunnistaminen ja hoitoon hakeutuminen parantavat toipumisennustetta.

Tavallisesti hoitoon hakeudutaan jonkun muun syyn kuin masennuksen takia, jonka vuoksi mielialasta on syytä kysyä erikseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Pilotin alkuvaiheessa olivat mukana kolmen eri seudun perusterveydenhuollon kolme työntekijää (sairaanhoitaja/terveydenhoitaja), jotka ovat täyttäneet asiakkailla BDI ja AUDIT-lomakkeet kartoituskäynneillä, terveystarkastuksissa ja määräaikaistarkastuksissa. Mukaan pilottiin otettiin asiasta kiinnostuneita työntekijöitä.

Tavoiteltu muutos

Tulevaisuudessa tavoitteena on saada systemaattinen mielenterveys- ja päihdeongelmien puheeksi otto/ seulonta pysyväksi käytänteeksi Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perusterveydenhuollon avosairaanhoidon ammattilaisille.

Muutoksen mittaaminen

Lifecare -tilastoinnilla mitataan ja seurataan tehtyjen BDI:n ja AUDIT:n määriä. Hoitoon ohjausta seurattiin pilotin aikana erillisellä lomakkeella. 

Toteutussuunnitelma

Työntekijöiden tietoisuutta varhaisen tunnistamisen tärkeydestä lisättiin pilotin aikana. 

Toimintamallin jalkauttaminen ja juurruttaminen edellyttää systemaattista toimintaa tulevaisuudessa, johdon sitoutumista sekä yhteistyötä esimerkiksi ehkäisevän päihdetyön koordinaattorin kanssa. 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä avosairaanhoidon täysi-ikäiset asiakkaat. 

Asiakkaita on informoitu vastaanotolla käynnissä olevasta toimintamallin pilotista ennen lomakkeiden täyttämistä. Asiakkaille on myös kerrottu varhaisen tunnistamisen tärkeydestä. Pilotin aikana asiakkailta kysyttiin vapaamuotoisesti puheeksi ottamisen aiheuttamista ajatuksista.

Ratkaisun perusidea **

Tunnistetaan mielenterveys- ja alkoholiongelmat varhaisessa vaiheessa, kun asiakas hakeutuu mihin tahansa avosairaanhoidon palveluun. Pilotti oli toiminnassa 11/2022-1/2023. Tulevaisuudessa toiminta olisi tärkeää saada juurrutettua osaksi koko hyvinvointialueen toimintaa, mutta tämä edellyttää systemaattisempaa koulutusta, tiedottamista ja johdon sitoutumista sekä yhteistyötä eri tahojen kesken.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallia toteutetaan olemassa olevilla resursseilla. Työntekijöitä tulee ohjeistaa BDI- ja AUDIT -lomakkeiden täyttämisestä ja tulosten tulkinnasta. Työntekijöillä tulee olla toimintaohjeet, miten asiakas tarvittaessa ohjataan jatkohoitoon, itsehoitoon tai lääkärin vastaanotolle. 

Käyttöön voi ottaa myös muita lomakkeita, tärkeintä on, että työntekijöillä on ohjeet lomakkeiden käyttöön ja esimerkiksi selkeät kirjaamis- ja tilastointiohjeet potilastietojärjestelmään kirjaamista varten.

Mielenterveys- ja päihdeongelmiin kaivataan usein lisätietoa ja esimerkiksi koulutusta liittyen kohtaamiseen. Tämä tulee huomioida tulevaisuudessa, jos toimintamalli halutaan saada juurtumaan.

Toimintamalli tulee olla kirjattuna rakenteisiin, jotta varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto olisi tulevaisuudessa osa toimintaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on sovellettavissa kaikille hyvinvointialueiden terveyden- ja sosiaalihuollon täysi-ikäisille asiakkaille. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Pilotti oli toiminnassa 11/2022-1/2023. Kokemukset olivat hyviä. Asiakkaat ottivat toimintamallin hyvin vastaan, ja työntekijät kokivat lomakkeiden käytön helppona. Tärkeänä koettiin selkeät toimintamallit siihen, miten toimitaan esimerkiksi korkeiden BDI-pisteiden kohdalla.