BDI ja AUDIT -varhaisen tunnistamisen tukena
BDI- ja AUDIT-lomakkeiden systemaattisella käytöllä voidaan tunnistaa ja ehkäistä mielenterveyteen ja alkoholinkäyttöön liittyviä ongelmia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Kansallinen mielenterveysstrategian ja itsemurhien ehkäisyohjelman tavoitteena (vuosille 2020–2030) on ottaa käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollossa näyttöön ja tutkimukseen perustuvia edistäviä, ehkäiseviä, hoidon ja kuntoutuksen menetelmiä.
Päihde- ja riippuvuusstrategian yhteisiä suuntaviivoja vuoteen 2030 tavoitteena on vahvistaa alkoholin riskikäytön varhaista tunnistamista, vähentämisen ja lopettamisen tukea sekä hoitoon motivointia huomioiden asia laajasti eri palveluissa.
Kanta-Hämeen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen tavoitteena on siirtää painotusta raskaista palveluista ennaltaehkäisevään ja ennakoivaan työhön.
Pilotin alkuvaiheessa olivat mukana kolmen eri seudun perusterveydenhuollon kolme työntekijää (sairaanhoitaja/terveydenhoitaja), jotka ovat täyttäneet asiakkailla BDI ja AUDIT-lomakkeet kartoituskäynneillä, terveystarkastuksissa ja määräaikaistarkastuksissa. Mukaan pilottiin otettiin asiasta kiinnostuneita työntekijöitä.
Tulevaisuudessa tavoitteena on saada systemaattinen mielenterveys- ja päihdeongelmien puheeksi otto/ seulonta pysyväksi käytänteeksi Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perusterveydenhuollon avosairaanhoidon ammattilaisille.
Lifecare -tilastoinnilla mitataan ja seurataan tehtyjen BDI:n ja AUDIT:n määriä. Hoitoon ohjausta seurattiin pilotin aikana erillisellä lomakkeella.
Työntekijöiden tietoisuutta varhaisen tunnistamisen tärkeydestä lisättiin pilotin aikana.
Toimintamallin jalkauttaminen ja juurruttaminen edellyttää systemaattista toimintaa tulevaisuudessa, johdon sitoutumista sekä yhteistyötä esimerkiksi ehkäisevän päihdetyön koordinaattorin kanssa.
Kohderyhmänä avosairaanhoidon täysi-ikäiset asiakkaat.
Asiakkaita on informoitu vastaanotolla käynnissä olevasta toimintamallin pilotista ennen lomakkeiden täyttämistä. Asiakkaille on myös kerrottu varhaisen tunnistamisen tärkeydestä. Pilotin aikana asiakkailta kysyttiin vapaamuotoisesti puheeksi ottamisen aiheuttamista ajatuksista.