BDI ja AUDIT -varhaisen tunnistamisen tukena
BDI ja AUDIT systemaattisella käytöllä voidaan tunnistaa ja ehkäistä mielenterveyteen ja alkoholinkäyttöön liittyviä ongelmia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Toteutuspaikkana on perusterveydenhuollon avosairaahoidon vastaanotto.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
BDI ja AUDIT systemaattisella käytöllä voidaan tunnistaa ja ehkäistä mielenterveyteen ja alkoholinkäyttöön liittyviä ongelmia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Toteutuspaikkana on perusterveydenhuollon avosairaahoidon vastaanotto.
Toimintamalli lyhyesti
Tunnistetaan mielenterveys- ja alkoholiongelmat varhaisessa vaiheessa, kun asiakas hakeutuu mihin tahansa avosairaanhoidon palveluun.
Kansallinen mielenterveysstrategian ja itsemurhien ehkäisyohjelman tavoitteena (vuosille 2020–2030) on ottaa käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollossa näyttöön ja tutkimukseen perustuvia edistäviä, ehkäiseviä, hoidon ja kuntoutuksen menetelmiä.
Päihde- ja riippuvuusstrategian yhteisiä suuntaviivoja vuoteen 2030 tavoitteena on vahvistaa alkoholin riskikäytön varhaista tunnistamista, vähentämisen ja lopettamisen tukea sekä hoitoon motivointia huomioiden asia laajasti eri palveluissa.
Kanta-Hämeen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen tavoitteena on siirtää painotusta raskaista palveluista ennaltaehkäisevään ja ennakoivaan työhön.
Kohderyhmänä avosairaanhoidon täysi-ikäiset asiakkaat. Asiakkaita on informoitu vastaanotolla käynnissä olevasta toimintamallin pilotista ennen lomakkeiden täyttämistä. Asiakkaille on myös kerrottu varhaisen tunnistamisen tärkeydestä.
Toimintamallia on tarkoistus toteuttaa olemassa olevilla resursseilla. Työntekijöitä tulee ohjeistaa BDI ja AUDIT -lomakkeiden täyttämisestä ja tulosten tulkinnasta. Työntekijöillä tulee olla toimintaohjeet, miten asiakas tarvittaessa ohjataan jatkohoitoon, itsehoitoon tai lääkärin vastaanotolle.
Toimintamalli tulee olla kirjattuna rakenteisiin, jotta se vakiintuisi ja juurtuisi toimintaan.
Tähän mennessä kokemukset ovat olleet hyviä. Asiakkaat ovat ottaneet toimintamallin hyvin vastaan, ja työntekijät ovat kokeneet lomakkeiden käytön helppona.
Kansikuva
