Chat- ja etävastaanotot tukena mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä asioissa
Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa käynnistyi chat- ja etävastaanotto -toimintamallikokeilu. Toiminta on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Asiointiin ei tarvitse lähetettä.
Mielenterveyden häiriöt ovat kasvavia ongelmia valtakunnallisesti, eikä Etelä-Pohjanmaa ole tässä poikkeus. Riippuvuuksissa perinteisten päihteiden (alkoholi ja tupakka) kulutus on rauhoittunut, mutta esimerkiksi nuuskan ja sähkötupakan käyttö on lisääntynyt. Huumausaineiden moninaisuus on kasvanut ja muuntohuumeet on ottanut valtaa myös alueellamme. Päihteiden lisäksi toiminnalliset riippuvuudet kuten peliriippuvuus on noussut esiin.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat on uusi suuntaus ammattilaisten asiantuntijaosaamisen hyödyntämisessä matalan kynnyksen palveluissa. Perinteisesti mielenterveyteen tai riippuvuuksiin liittyvissä asioissa ensisijaisesti otetaan yhteyttä perustason terveyspalveluihin, joista asiakkaat ohjautuvat joko psykiatrisen sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Nyt asiakkaan voi olla suoraan itse yhteydessä psykiatriseen sairaanhoitajaan, jonka kanssa yhdessä arvioidaan hoidon tarve ja valitaan oikea polku tarvittavaan palveluun.
Chat-palvelun lisäksi mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa haluttiin tehostaa palveluiden tasavertaista saatavuutta alueella ja panostaa varhaiseen puuttumiseen. Etävastaanotot päätyivät näin olleen osaksi toimintamallia. Muilla hyvinvointialueilla on tämänkaltaisesta toimintamallista näkyvillä jo positiivisia kokemuksia mm. hoitojonojen lyhentymisessä.
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden käyntimäärien nousu näkyy erityisesti perustason mielenterveyspalveluissa. Kivijalkapalveluissa vastaanotot ovat ruuhkautuneet ja terapiakäyntien välit saattavat venyä pitkiksi.
Matalan kynnyksen palveluita tarjoamalla pyritään pääsemään vaikuttamaan asiakkaan tilanteeseen jo varhaisessa vaiheessa. Varhaisella puuttumisella voidaan ennaltaehkäistä asiakkaan tilanteen kärjistymistä ja välttyä pitkiltä hoitojaksoilta.
Palvelua kehitetään yhteistyössä mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden toimialajohdon sekä ammattilaisten kanssa. Yhteistyötä tehdään myös muiden hyvinvointialueiden kanssa.
Chat-palvelun tarkoituksena on ohjata mielenterveyteen- ja riippuvuuksiin liittyvät asiat suoraan asiantuntija ammattilaisille arvioitavaksi. Ammattilainen tekee hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioinnin chat-palvelussa ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa oikean jatkohoidon piiriin. Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa haluttiin tehostaa palveluiden tasavertaiseen saatavuuteen ja palvelun saatavuuden parantamiseen alueella. Etävastaanotot päätyivät näin ollen osaksi toimintamallia. Muilla hyvinvointialueilla on tämänkaltaisesta toimintamallista näkyvillä jo positiivisia kokemuksia mm. hoitojonojen lyhentymisessä.
- Kivijalkapalveluiden hoitojonojen lyhentyminen perustason mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa
- Palveluiden saatavuuden paraneminen ja alueellinen tasa-arvo palveluiden saatavuudessa
- Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden asiantuntijaosaamisen hyödyntäminen ensikontaktissa asiakkaan tilanteen arvioinnissa
Palvelukanavana chat on jo ollut toiminnassa hyvinvointialueellamme yli vuoden. Uusi tapa hyödyntää asiantuntijaosaamista ensikontaktissa on kuitenkin mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa uusi. Aiemmin asiointi on tapahtunut aina oman terveysaseman kautta. Palvelun markkinointi ja viestintä on keskeisessä roolissa, samoin yhteistyö sote-keskusten ja muiden hyvinvointialueen yksiköiden ammattilaisten kanssa. Asiakkaat olivat alkuun epäileväisiä etävastaanottojen suhteen, mutta kokeiltuaan kerran, ovat todenneet sen hyvin toimivaksi tavaksi asioida. Asukkaat tarvitsevat rohkaisua palvelun käyttöön, uusi teknologia saattaa jännittää aluksi. Chat- ja etävastaanotoille liitytään OmaEP digipalvelun kautta, jonka avulla digipalvelut tuodaan mahdollisimman saavutettaviksi. OmaEP:stä on saatavilla myös mobiilisovellus.
Huhtikuussa 2023 toteutetussa alueen digipalveluita kartoittavassa asiakaskyselyssä mielenterveys chat-palvelua toivoi 54,8% vastaajista. Palvelusta kerätään asiakaspalautetta ja palvelua pyritään kehittämään asiakkailta saadun palautteen perusteella.