Chat- ja etävastaanotot tukena mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä asioissa (RRP, P4, I1b)

Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa käynnistyi chat- ja etävastaanotto -toimintamallikokeilu. Toiminta on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Asiointiin ei tarvitse lähetettä.

Toimintamallin nimi
Chat- ja etävastaanotot tukena mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä asioissa (RRP, P4, I1b)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa käynnistyi chat- ja etävastaanotto -toimintamallikokeilu. Toiminta on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Asiointiin ei tarvitse lähetettä.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat asiakasprosessi
Kuva
Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden etävastaanoton asiakasprosessi

Luotu

02.08.2024

Viimeksi muokattu

25.06.2025
Ratkaisun perusidea

Maaliskuussa 2024 mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa otettiin käyttöön mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat. Asiakkaan tilanteen arvioinnissa hyödynnetään terapianavigaattoria, jonka asiakas täyttää ennen chat-keskusteluun liittymistä. Chat-palvelun lisäksi ammattilaiset tarjoavat etävastaanottoja. Etävastaanotoilla hyödynnetään asiakkaan tilanteeseen sopivia lyhytterapiamenetelmiä. Chat- ja etävastaanotoille soveltuvia asiakasryhmiä ovat lievät ja keskivaikeat mielenterveys- ja riippuvuusoireet. Palvelu on suunnattu yli 18-vuotiaille, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Palveluun ei tarvita lähetettä.

Toimintaympäristö

Mielenterveyden häiriöt ovat kasvavia ongelmia valtakunnallisesti, eikä Etelä-Pohjanmaa ole tässä poikkeus. Riippuvuuksissa perinteisten päihteiden (alkoholi ja tupakka) kulutus on rauhoittunut, mutta esimerkiksi nuuskan ja sähkötupakan käyttö on lisääntynyt. Huumausaineiden moninaisuus on kasvanut ja muuntohuumeet on ottanut valtaa myös alueellamme. Päihteiden lisäksi toiminnalliset riippuvuudet kuten peliriippuvuus on noussut esiin.

Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat on uusi suuntaus ammattilaisten asiantuntijaosaamisen hyödyntämisessä matalan kynnyksen palveluissa. Perinteisesti mielenterveyteen tai riippuvuuksiin liittyvissä asioissa ensisijaisesti otetaan yhteyttä perustason terveyspalveluihin, joista asiakkaat ohjautuvat joko psykiatrisen sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Nyt asiakkaan voi olla suoraan itse yhteydessä psykiatriseen sairaanhoitajaan, jonka kanssa yhdessä arvioidaan hoidon tarve ja valitaan oikea polku tarvittavaan palveluun. 

Chat-palvelun lisäksi mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa haluttiin tehostaa palveluiden tasavertaista saatavuutta alueella ja panostaa varhaiseen puuttumiseen. Etävastaanotot päätyivät näin olleen osaksi toimintamallia. Muilla hyvinvointialueilla on tämänkaltaisesta toimintamallista näkyvillä jo positiivisia kokemuksia mm. hoitojonojen lyhentymisessä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Huhtikuussa 2023 toteutetussa alueen digipalveluita kartoittavassa asiakaskyselyssä mielenterveys chat-palvelua toivoi 54,8% vastaajista. Palvelusta kerätään asiakaspalautetta ja palvelua pyritään kehittämään asiakkailta saadun palautteen perusteella.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden johto on sitoutunut uuden toimintamallin käyttöönottoon ja muutokseen toimintatavoissa. Palvelussa toimineiden psykiatristen sairaanhoitajien työpanos on ollut merkittävässä asemassa palvelun vakiintumisessa.

Pilottijakson (11.3.2024-31.3.2025) aikana mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chattiin tuli yhteydenottoja 1170kpl. 51,6% yhteydenotoista koski oiretta, 13% liittyi ajanvarausasioihin, 12% yhteydenotoista koski yleistä ohjausta/neuvontaa. Yhteydenotoista 19% hoitui chat-keskustelussa, 15,5% tehtiin ajanvaraus etävastaanotolle. 

Asiakaspalautetta antoi käyttäjistä 605. Palautteesta 82% oli positiivinen, vain 4% arvioi palvelun negatiiviseksi. Erityistä kiitosta asiakkaat ovat antaneet palvelun helppoudesta ja nopeudesta.

Etävastaanottoja toteutui pilottijakson aikana lähes 400.  Etävastaanotot ovat saaneet kiitosta muun muassa nopeasta hoitoon pääsystä, mahdollisuudesta osallistua vastaanotolle kotoa (sosiaalisen jännityksen ja ahdistuksen vuoksi vastaanotolle meneminen vaikeaa) sekä hyvästä yhteistyöstä lääkäripalveluiden kanssa. Kognitiivisen lyhytterapian osalta ammattilainen suorittanut omatoimista seurantaa jatkohoitoon ohjautumisen osalta lyhytterapian päätyttyä. Vuonna 2024 9/14 asiakkaalle lyhytterapiajakso oli riittävä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin käyttöönoton myötä jo lyhyessä ajassa koettiin, että kiirevastaanoton psykiatrisen sairaanhoitajan työnkuorma suurilla väestökeskittymäalueilla helpottui. Myös terapiavälit kivijalkapalveluissa ovat lähteneet lyhentymään.

Toimintamallin tähänastisten tulosten pohjalta mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa päädyttiin lähteä edistämään keskitetyn hoidontarpeen arvion mallia. Keskitetty HTA tulee käyttöön kevään 2025 aikana. Chat- ja etävastaanotto toiminta siirtyy osaksi sen toimintaa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hoidontarpeen arvio on asiakkaan prosessissa merkittävin linkki. Asiakkaan polku lähtee ensiarvion perusteella etenemään palveluissa tiettyyn suuntaan. Asiantuntijaosaamisen hyödyntäminen ensikontaktissa voi merkittävästi vaikuttaa asiakkaan polkuun. Parhaimmillaan oikealla asiantuntijaosaamisella voidaan ehkäistä ylimääräisten palveluiden tarpeen syntyä. Keskitetty palvelu vaatii tiivistä yhteistyötä kivijalkapalveluiden kanssa ja usein nämä palvelut toimivat sysäyksenä kivijalkapalveluiden yhtenäistämiselle. Selkeät ajanvarauskirjat, yhteiset pelisäännöt aikojen hallintaan ovat keskiössä. Kehittämisen läpinäkyvyys ja omaksuminen osaksi omaa toimintaa on tärkeää. 

Digitaalisten palveluiden käyttöönotto vaatii systemaattisuutta. Esihenkilöillä ja palvelualuejohdolla on tärkeä rooli ammattilaisten muutokseen sitouttamisessa. Myös asukkaat kaipaavat rohkaisua uudenlaisen palvelun piiriin hakeutumisessa.