Chatbot Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasohjaukseen (RRP, P4, I4, 1B)
Pilotoidaan tekoälypohjaista chatbottia asiakasohjaukseen. Chatbot antaa yleistä palveluneuvontaa ja vastaa asiakkaiden kysymyksiin. Tarkoituksena on kehittää asiakasohjausta.
Digitalisaatio lisääntyy jatkuvasti sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kansallisesti digitaalista asiointia pyritään lisäämään, ja myös Petteri Orpon hallitusohjelmassa korostetaan digitalisaation, datan ja tekoälyn hyödyntämistä sote-palveluiden kehittämisessä. Digitaalisilla palveluilla on mahdollisuus nopeuttaa, sujuvoittaa ja tehostaa asiakkaan palvelua sekä ammattilaisten työtä. Digitaalisten palveluiden käytöllä voidaan myös vapauttaa ammattilaisten työaikaa sellaisiin asiakastarpeisiin, joissa digitaalisten palvelujen käyttö ei ole perusteltua tai mahdollista.
Digitalisaatio lisääntyy jatkuvasti sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kansallisesti digitaalista asiointia pyritään lisäämään, ja myös Petteri Orpon hallitusohjelmassa korostetaan digitalisaation, datan ja tekoälyn hyödyntämistä sote-palveluiden kehittämisessä. Digitaalisilla palveluilla on mahdollisuus nopeuttaa, sujuvoittaa ja tehostaa asiakkaan palvelua sekä ammattilaisten työtä. Digitaalisten palveluiden käytöllä voidaan myös vapauttaa ammattilaisten työaikaa sellaisiin asiakastarpeisiin, joissa digitaalisten palvelujen käyttö ei ole perusteltua tai mahdollista.
Kohteena ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaat sekä myös omat työntekijät. Asiakasymmärrystä kartoitetaan keräämällä palautetta chatbotin käytöstä asiakkailta sekä hyvinvointialueen ammattilaisilta. Palautetta, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kerätään koko pilotin ajan. Palautetta hyödynnetään chatbotin kehittämisessä.