Mallissa on kuvattu Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden chattibotin kehittämisen vaiheet botin julkaisuun. Chattibotin sisällön jatkuva sisällön ylläpitäminen on kuvattu omana kehittämisenään.

Toimintaympäristö

Sote-ammattilaisille tulee paljon rutiininomaisia kysymyksiä. Pirkanmaan hyvinvointialueella haluttiin kehittää chatbot, joka pystyisi hoitamaan osan näistä kysymyksistä automaattisesti ja näin säästää ammattilaisten aikaa vaativampiin asiakaskohtaamisiin. Lisäksi chatbotilla haluttiin lisätä asukkaiden mahdollisuutta löytää luotettavan tiedon äärelle tai oikeaan palveluun omatoimisesti. Monelle on jo tuttua asioida eri palveluissa botin kanssa, tämä sama mahdollisuus haluttiin tuoda sote-palveluihin.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ennen kehittäjäjoukon kokoamista tavattiin eri hyvinvointialuiden ammattilaisia, jotka olivat jo omalle alueelle botin kehittäneet. Tästä saatiin arvokasta tietoa miten kannattaa lähteä etenemään sekä valmiita materiaaleja bottikuiskaajien työn tueksi.

Chattibotin kehittämiseen koottiin noin 15 hengen joukko eri sosiaali- ja terveyspalveluiden substanssiosaajia, jotta saatiin nopeasti botille perusosaamista eri aihealueista. Työskentelyä tehtiin sekä oman substanssin pienryhmissä että yhdessä koko työryhmän kanssa. Kukaan bottikuiskaajista ei ollut tehnyt vastaavaa työtä aiemmin. Samaan aikaan tehtiin myös käyttöönottotestausta teknisille toiminnallisuuksille sekä botin lisääntyvän osaamisen selvittämiseen.

Tavoiteltu muutos

Chattibotin perustamisen keskeinen tavoite on saada botti ohjaamaan asiakkaita tarvitsemansa tiedon ääreen ilman yhteydenottoa ammattilaiseen.

Muutoksen mittaaminen

Chatbotin analytiikkaa seurataan säännöllisesti. Erityisesti seurataan botin löydettävyyttä eli aloitettujen keskustelujen määrää, botin ihmiselle ohjaamia keskusteluita suhteessa kaikkiin keskusteluihin sekä kuinka usein botti palauttaa vastaukseksi ettei ymmärtänyt kysymystä.

Toteutussuunnitelma

Yhteistyö aiemmin bottikehittämisessä mukana olleiden ammattilaisten kanssa oli tärkeää. Lisäksi saimme toiselta alueelta oman bottimme pohjaksi valmiita ketjuja. Huomasimme kuitenkin, ettei näistä ollut suoranaisesti apua oman bottimme vastausten pohjaksi, sillä palvelurakenteet erosivat alueilla. Lahjana saaduista ketjuista oli kuitenkin hyötyä botin toimintalogiikan hahmottamisessa. Bottia esiteltiin monilla eri foorumeilla ja pyydettiin testaamaan sen osaamista. Näin saatiin paljon kommentteja eri ammattilaisilta. Tärkeintä kuitenkin oli saada botti julkaistua asiakkaiden kokeiltavaksi nopeasti, jotta kehittämistä voitiin suunnata niihin asiakkaiden kysymyksiin, joihin botti ei ollut osannut vastata.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on botin kehittämiseen osallistuvat ammattilaiset ja julkaisun jälkeen kaikki pirkanmaalaiset. Botti pyrittiin julkaisemaan mahdollisimman nopeasti, jotta saatiin tietoa mitä asiakkaat kysyvät. Alkuun päivittäin seurattiin niitä kysymyksiä, joihin botti ei osannut vastata ja luotiin niihin vastauksia. Näin botti todella lähti kehittymään asiakkaiden tarpeisiin vastaavaksi. Botin käyttökokemuksia kerättiin myös YAMK opinnäytetyönä toteutetuissa asiakastestaustilaisuuksissa. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin avulla chattibotti voidaan saada tuotantoon nopeasti, mikäli tarkoituksena on perustaa asiakkaiden vastauksiin perustuva botti. Sisältö ei tällä toimintamallilla tule valmiiksi, vaan vaatii jatkuvaa ylläpitoa, joka kuvattu omana toimintamallinaan nimellä Pirkanmaan hyvinvointialueen chattibotin jatkuvan kehittämisen toimintamalli.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Botti lisättiin heti julkaisun jälkeen Pirkanmaan hyvinvointialueen kaikille verkkosivuille. Näin se on osana toimintaa jatkuvasti. Nopea pystyyn nostaminen vaati useiden eri substanssiosaajien aikaa, mutta työtä saattoi sovittaa muiden töiden väleihin. Botin ylläpitämiseen ei tarvita yhtä isoa porukkaa, joten siirryttäessä tähän vaiheeseen kuiskaajien määrää vähennettiin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa eri sote-bottien pystyyn nostamiseen. Aiempaa osaamista bottikuiskaamisesta ei tarvita, mutta ehdottomasti kannattaa olla yhteydessä muihin saman työn jo tehneisiin. On tärkeää pohtia halutaanko botin vastaavan tietyn aihealueen kysymyksiin vai asiakkaiden kysymyksiin. Sisällön rajaaminen on helpompaa, jos botti vastaa vain tietyn aihealueen kysmyksiin. Tällöin tuotantoon saaminen nopeasti ei välttämättä ole niin keskeistä. Jos halutaan lähteä tämän mallin mukaisesti vastaamaan asiakkaan kysymyksiin, kannattaa botti julkaista suhteellisen nopeasti, jolloin oikeaa dataa kysymyksistä lähtee kertymään.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Robottiasiakaspalvelujaa ei ollut aiemmin käytössä lainkaan. Kehittämismallin avulla botti saatiin nopeasti tuotantoon ja voitiin siirtyä kehittämään sisältöjä asiakkaiden todellisten kysymysten pohjalta.