Mallissa on kuvattu Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden chattibotin kehittämisen vaiheet botin julkaisuun. Chattibotin sisällön jatkuva sisällön ylläpitäminen on kuvattu omana kehittämisenään.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Chattibotin perustaminen hyvinvointialueelle
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Mallissa on kuvattu Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden chattibotin kehittämisen vaiheet botin julkaisuun. Chattibotin sisällön jatkuva sisällön ylläpitäminen on kuvattu omana kehittämisenään.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Chattibotin prosessin eteneminen

Tekijä

Aino Nokelainen

Luotu

14.08.2023

Viimeksi muokattu

12.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Toimintamallin avulla chattibotti voidaan saada tuotantoon nopeasti, mikäli tarkoituksena on perustaa asiakkaiden vastauksiin perustuva botti. Sisältö ei tällä toimintamallilla tule valmiiksi, vaan vaatii jatkuvaa ylläpitoa, joka kuvattu omana toimintamallinaan nimellä Pirkanmaan hyvinvointialueen chattibotin jatkuvan kehittämisen toimintamalli.

Toimintaympäristö **

Sote-ammattilaisille tulee paljon rutiininomaisia kysymyksiä. Pirkanmaan hyvinvointialueella haluttiin kehittää chatbot, joka pystyisi hoitamaan osan näistä kysymyksistä automaattisesti ja näin säästää ammattilaisten aikaa vaativampiin asiakaskohtaamisiin. Lisäksi chatbotilla haluttiin lisätä asukkaiden mahdollisuutta löytää luotettavan tiedon äärelle tai oikeaan palveluun omatoimisesti. Monelle on jo tuttua asioida eri palveluissa botin kanssa, tämä sama mahdollisuus haluttiin tuoda sote-palveluihin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on botin kehittämiseen osallistuvat ammattilaiset ja julkaisun jälkeen kaikki pirkanmaalaiset. Botti pyrittiin julkaisemaan mahdollisimman nopeasti, jotta saatiin tietoa mitä asiakkaat kysyvät. Alkuun päivittäin seurattiin niitä kysymyksiä, joihin botti ei osannut vastata ja luotiin niihin vastauksia. Näin botti todella lähti kehittymään asiakkaiden tarpeisiin vastaavaksi. Botin käyttökokemuksia kerättiin myös YAMK opinnäytetyönä toteutetuissa asiakastestaustilaisuuksissa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Botti lisättiin heti julkaisun jälkeen Pirkanmaan hyvinvointialueen kaikille verkkosivuille. Näin se on osana toimintaa jatkuvasti. Nopea pystyyn nostaminen vaati useiden eri substanssiosaajien aikaa, mutta työtä saattoi sovittaa muiden töiden väleihin. Botin ylläpitämiseen ei tarvita yhtä isoa porukkaa, joten siirryttäessä tähän vaiheeseen kuiskaajien määrää vähennettiin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Robottiasiakaspalvelujaa ei ollut aiemmin käytössä lainkaan. Kehittämismallin avulla botti saatiin nopeasti tuotantoon ja voitiin siirtyä kehittämään sisältöjä asiakkaiden todellisten kysymysten pohjalta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on sovellettavissa eri sote-bottien pystyyn nostamiseen. Aiempaa osaamista bottikuiskaamisesta ei tarvita, mutta ehdottomasti kannattaa olla yhteydessä muihin saman työn jo tehneisiin. On tärkeää pohtia halutaanko botin vastaavan tietyn aihealueen kysymyksiin vai asiakkaiden kysymyksiin. Sisällön rajaaminen on helpompaa, jos botti vastaa vain tietyn aihealueen kysmyksiin. Tällöin tuotantoon saaminen nopeasti ei välttämättä ole niin keskeistä. Jos halutaan lähteä tämän mallin mukaisesti vastaamaan asiakkaan kysymyksiin, kannattaa botti julkaista suhteellisen nopeasti, jolloin oikeaa dataa kysymyksistä lähtee kertymään.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä