Digiherätteen tavoitteena on herättää asiakasta ottamaan vastuuta omasta terveydestä ja hyvinvoinnista, sekä vahvistaa asiakkaan tietoisuutta ja ohjautumista hyvinvointia tukeviin palveluihin. Digiheräte suunnitellaan halutulle kohderyhmälle..

Ratkaisun perusidea

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategian mukaisesti pyrimme toiminnallamme lisäämään asukkaidemme terveyttä, toimintakykyä ja turvaa läpi elämän. 

Palveluiden järjestämisessä ja palveluihin ohjautuvuudessa sujuvuudella ja ennaltaehkäisevällä toiminnalla pyritään vaikuttamaan palveluiden saatavuuteen, oikea-aikaisuuteen ja ennaltaehkäisyyn, jotta palveluiden kustannusvaikuttavuudessa onnistutaan.

Etelä-Karjala ikääntyy muuta maata nopeammin ja toimintamallilla tavoitellaan ennakoivaa terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmaa sekä ehkäistään raskaisiin palveluihin siirtymistä. Ikäherätemallin tavoitteena on tukea alueen väestöä oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Lisäämällä asiakastietoisuutta terveellisistä elintavoista, omahoidosta ja sähköisten palvelujen käytöstä pyritään vaikuttamaan kansalaisten omaan vastuunottamiseen omasta terveydestään. 

Kirjeen sisältö koostuu ajankohtaisista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teemoista. Pilotointi vaiheessa Etelä-Karjalan hyvinvointialue on lähettänyt digiherätteitä 55- vuotiaille hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teemalla Omaolon terveystarkastukseen keskittyen ja 64- vuotiaita hyvinvoinnin, terveyden, kotona asumisen turvallisuuden ja digitietoisuuden lisäämisen teemoilla. Kirjeiden sisältöjä ja teemoja voidaan päivittää halutulla tavalla ajankohtaisiin aiheisiin liittyen.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digiheräte on suunniteltu yhteistyössä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, avoterveydenhuollon ja digitalisaation asiantuntijapalvelut- tiimi kanssa. 

Digiheräte toimii eAsioinnin kautta ja e-kirjeenä kotiin jos asiakas ei käytä eAsiointia. Taustalla toimii ohjelmistorobotti, joka lähettää kirjeet ja viestit automaattisesti.