Digihoitopolun käyttöönoton toimintamalli, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Kuvaus Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella Terveyskylän digihoitopolkujen ja palvelupolkujen suunnittelu- ja käyttöönottomallista. Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digitaalisten hoito-ja palvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Itä-Uudenmaan kunnissa digipalveluita on ollut käytössä todella niukasti. Digipalveluiden määrää yritettiin kasvattaa osana kivijalkapalvelutuotantoa Rakenneuudistushankkeen aikana vuosina 2020-2021. Resurssivaje ym. haasteet johtivat siihen, että hankittuja digityövälineitä ei saatu aktiivisesti käyttöön eikä prosessien suunnitteluun ja jalkautukseen ollut tarvittavaa henkilöstöä.
Alueen asukkaille ja työntekijöille tehtiin kyselyt digipalveluiden käyttöhalukkuudesta 2022. Sekä ammattilaiset että asiakkaat toivoivat digipalveluita enemmän käyttöön. Osana Suomen kestävän kasvun hanketta kehitetään digihoitopolkuja helpottamaan ammattilaisten ruuhkaa. Digihoitopolku on myös väline hoidon ohjauksen yhtenäistämiseen ja palveluiden laatu sekä saatavuus asiakkaille paranee.
Hoitokäytänteiden yhtenäistäminen hyvinvointialueella ja asiakkaat saavat tasalaatuista ohjausta.
Seurataan digihoitopolkujen määriä ja niitä käyttävien asiakkaiden määriä.
- Eri ikäiset perusterveydenhuollon asiakkaat
- Ammattilaiset
- Toteutetaan kyselyitä asiakkaille ja ammattilaisille