Digimentoritoiminta ja digiosaamisen tuki Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Digimentoritoiminnan kehittäminen on aloitettu v. 2021-2022 Tulevaisuuden Sotekeskus-hankkeessa ja toiminnan vakiinnuttamista ja linkittämistä ammattilaisten digiosaamista tukeviin rakenteisiin jatketaan RRP Happee2-hankkeessa 2023-2025.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueella työskentelee noin 5000 ammattilaista, noin 250:llä eri ammattinimikkeellä. Hyvinvointialueeseen kuuluu yhdeksän eri kuntaa; Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale ja Taipalsaari.
Valtakunnallisesti sekä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa tunnistetut haasteet, kuten väestön ikääntyminen, kustannusten kasvu ja henkilöstön riittävyys tuovat tarpeita kehittää sote-alalle entistä enemmän digitaalisia ratkaisuja. Tämä edellyttää niin asiakkailta kuin ammattilaisilta taitoja digitaalisten ratkaisujen käyttöön. Sote-alan ammattilaiset käyttävät päivittäin työssään erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja tarvitsevat tukea sekä koulutusta niiden käyttöön. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatio- ja tiedonhallintastrategiassa 2023-2025 sekä asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiassa 2022-2206 korostetaan asiakkaiden ja ammattilaisten digiosaamisen kehittämistä sekä ammattilaisten koulutuksen tärkeyttä tietoteknisten laitteiden ja järjestelmien käyttöosaamisen varmistamiseksi.
Digimentorit toimivat digitalisaation edistäjinä ja ammattilaisten digitukena omissa yksiköissään. Digimentorit auttavat ammattilaisia käyttämään ja hyödyntämään paremmin digitaalisia ratkaisuja työssään sekä kehittämään digiosaamistaan. Digiosaamisen vahvistumisen myötä ammattilaiset pystyvät entistä enemmän ohjaamaan asiakkaita digitaalisten ratkaisujen pariin. Laissa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta 306/2019 on määritelty julkisten toimijoiden velvollisuudet tarjota digitaalisia palveluita asiakkaille. Palveluiden tarjoamisessa on huomioitava palveluiden saavutettavuusvaatimukset. Palvelun tarjoajan velvollisuus on ohjata asiakkaita palvelujen käytössä.
Etelä-Karjalan palvelustrategian yhtenä päälinjauksena on kehittää toimintaympäristöä, jossa digitaaliset työskentelytavat lisäävät arvoa sekä asiakkaille että ammattilaisille ja kannustavat organisaatiota yhteiskehittämiseen muiden toimijoiden kanssa.
Ammattilaisten digiosaaminen on tärkeässä osassa organisaation digitaalisten ratkaisujen hyödyntämisessä.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen henkilöstö.
Digimentoreille on tehty kysely digimentoritoiminnasta 11/23, jonka vastausten perusteella on kehitetty digimentoritoimintaa.
Koko henkilöstölle on tehty digiosaamiskysely 4/2024, jonka vastausten perusteella suunnitellaan ja kehitetään hyvinvointialueen henkilöstön digiosaamisen tuen rakenteita.