Digimentoritoiminta ja digiosaamisen tuki Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Digimentoritoiminta ja digiosaamisen tuki Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Digimentoritoiminnan kehittäminen on aloitettu v. 2021-2022 Tulevaisuuden Sotekeskus-hankkeessa ja toiminnan vakiinnuttamista ja linkittämistä ammattilaisten digiosaamista tukeviin rakenteisiin jatketaan RRP Happee2-hankkeessa 2023-2025.

 

Toimintamallin nimi
Digimentoritoiminta ja digiosaamisen tuki Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digimentoritoiminnan kehittäminen on aloitettu v. 2021-2022 Tulevaisuuden Sotekeskus-hankkeessa ja toiminnan vakiinnuttamista ja linkittämistä ammattilaisten digiosaamista tukeviin rakenteisiin jatketaan RRP Happee2-hankkeessa 2023-2025.

 

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialue, joka sijaitsee Etelä-Karjalan maakunnan alueella (n. 127 000 asukasta.)Etelä-Karjalan maakuntaan kuuluu Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale ja Taipalsaari.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen logo ja EU-logo

Tekijä

Tekijä

Mirka Kosonen

Luotu

Luotu

6.6.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

12.12.2025
Ratkaisun perusidea

Tavoitteena on vakiinnuttaa digimentoritoiminta Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perustoiminnaksi ja sote-ammattilaisten digiosaamisen tueksi  digimentoriverkostomallin ja sen koordinoinnin avulla. Digimentoritoiminnan lisäksi hyvinvointialueella kehitetään muita digiosaamisen tuen rakenteita. Digiosaaminen on tarkoitus ottaa osaksi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen laajempaa osaamisenhallintakokonaisuutta.

Digimentoritoimintaa koordinoidaan organisaation digitalisaation asiantuntijapalveluissa.  Digimentoreilla on oma Teams-kanava verkostoitumista varten sekä oma perehdytys Moodle. Digimentoreita koulutetaan koulutussuunnitelman mukaisesti ja he toimivat oman työnsä ohella ammattilaisten digiosaamisen tukena sekä edistävät digitaalisia toimintatapoja yksiköissään. Digimentorilla on viikossa käytettävissä kaksi tuntia työaikaa digimentoritoimintaan. 

Digimentorin tehtävänkuva:

  • tuntee organisaation kansalaisille tarjottavat digitaaliset palvelut (mm. Oma Ekhva, Omaolo ja etävastaanotot) ja osaa hyödyntää niitä työssään  
  • ohjaa asiakkaita digitaalisten palveluiden käyttöön ja opastaa palveluiden käytössä > innostaa ja motivoi työyhteisöä toimimaan samoin  
  • tukee ja perehdyttää työyhteisön ammattilaisia digipalveluiden käytössä  
  • perehdyttää uudet työntekijät ja opiskelijat digipalveluiden käyttöön  
  • tunnistaa palvelujen digitalisoimisen mahdollisuuksia omassa työssään  
  • yhdessä esihenkilön kanssa suunnittelee uusien palvelujen käyttöönottoja ja kehittää olemassa olevia
  • huolehtii yksikön käytössä olevien digipalvelujen tietojen ajantasaisuudesta
  • yhdessä yksikön viestintävastaavan kanssa huolehtii, että digitaaliset palvelut ovat oman yksikön viestinnässä selkeästi esillä yhtenäisten ohjeistusten mukaisesti
  • on yhteyshenkilö oman yksikön, Digitalisaation asiantuntijatiimin ja tietohallinnon välillä
Toimintaympäristö

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella työskentelee noin 5000 ammattilaista, noin 250:llä eri ammattinimikkeellä. Hyvinvointialueeseen kuuluu yhdeksän eri kuntaa; Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale ja Taipalsaari.

Valtakunnallisesti sekä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen palvelustrategiassa tunnistetut haasteet, kuten väestön ikääntyminen, kustannusten kasvu ja henkilöstön riittävyys tuovat tarpeita kehittää sote-alalle entistä enemmän digitaalisia ratkaisuja. Tämä edellyttää niin asiakkailta kuin ammattilaisilta taitoja digitaalisten ratkaisujen käyttöön.  Sote-alan ammattilaiset käyttävät päivittäin työssään erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja tarvitsevat tukea sekä koulutusta niiden käyttöön. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatio- ja tiedonhallintastrategiassa 2023-2025 sekä asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiassa 2022-2206 korostetaan asiakkaiden ja ammattilaisten digiosaamisen kehittämistä sekä ammattilaisten koulutuksen tärkeyttä tietoteknisten laitteiden ja järjestelmien käyttöosaamisen varmistamiseksi.

Digimentorit toimivat digitalisaation edistäjinä ja ammattilaisten digitukena omissa yksiköissään. Digimentorit auttavat ammattilaisia käyttämään ja hyödyntämään paremmin digitaalisia ratkaisuja työssään sekä kehittämään digiosaamistaan. Digiosaamisen vahvistumisen myötä ammattilaiset pystyvät entistä enemmän ohjaamaan asiakkaita digitaalisten ratkaisujen pariin.  Laissa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta 306/2019 on määritelty julkisten toimijoiden velvollisuudet tarjota digitaalisia palveluita asiakkaille. Palveluiden tarjoamisessa on huomioitava palveluiden saavutettavuusvaatimukset. Palvelun tarjoajan velvollisuus on ohjata asiakkaita palvelujen käytössä. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen henkilöstö.  

Digimentoreille on tehty kysely digimentoritoiminnasta 11/23, jonka vastausten perusteella on kehitetty digimentoritoimintaa. 

Koko henkilöstölle on tehty digiosaamiskysely 4/2024, jonka vastausten perusteella suunnitellaan ja kehitetään hyvinvointialueen henkilöstön digiosaamisen tuen rakenteita. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digimentoritoimintamalli vaatii 

  • Organisaation johdon ja esihenkilöiden vahvaa sitoutumista
  • Resursoidun ja keskitetyn koordinaation toimintamallin ylläpitämiseen ja jatkuvaan kehittämiseen.
  • Yksikkökohtaisen digimentoritoiminnan suunnitelman, jossa määritetään selkeät tavoitteet digimentoritoiminnalle yhdessä digimentorin ja esihenkilön (+työyksikön) kanssa, toimintatavat tavoitteiden toteuttamiseksi ja arviointitavat
  • Vapaaehtoisesti mukaan lähteviä ammattilaisia, joilla on vahva kiinnostus  ja sitoutuminen digitalisaation edistämiseen
  • Digimentoreiden työaikaresurssin kohdentamisen digimentoritoimintaan.
  • Digimentoreiden jatkuvaa kouluttamista.
  • Palautteen keräämistä ja toiminnan arviointia.
  • Säännöllistä viestintää. 

Digiosaamisen tukirakenteiden luominen organisaatioon vaatii

  • Organisaation johdon sitoutumista
  • Resurssia selvitystyöhön ja suunnitteluun
  • Nykytilan kartoitusta
  • Yhteistyötä organisaation sisällä digiosaamisen tukirakenteiden mallentamiseksi ja toimivimman mallin luomiseksi
  • Selkeät ohjeet ja viestintää organisaation sisällä 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tietoisuus digiosaamisen tuen tärkeydestä on kasvanut

4/2024 kartoitettiin Etelä-Karjalan hyvinvointialueen koko henkilöstön digiosaamista (N=926). Vastaajat arvioivat digiosaamisen tärkeäksi oman työnsä kannalta, keskiarvo 8,3.  Vastausten mukaan eniten ammattilaisten digitaalisten ratkaisujen käyttöä lisäisivät koulutukset, helposti saavutettava sovellustuki, digiosaamisen ottaminen osaksi perehdyttämissuunnitelmaa ja yksikkökohtainen digimentori. 9/2024 digimentoreille ja esihenkilöille suunnatussa digimentoritoimintaa kartoittavassa kyselyssä (N=102) suurin osa vastaajista (87 %) näki digimentoritoiminnan oleellisena osana hyvinvointialueen pysyvää toimintaa.

11/2025 haastateltiin kolmea eri vastuualueen johtajaa/palvelupäällikköä, jotka osallistuivat  2025  Oma Ekhvan- digitaalisen asiointialustan käyttöönottoon. Kaikki haastateltavat kertoivat vastuualueensa digimentoreiden osallistuneen digitaalisen asiointialustan palveluiden kehittämiseen, testaamiseen ja ammattilaisten kouluttamiseen. Kaksi haastateltavaa näki digimentoritoiminnan tärkeänä osana hyvinvointialueen toimintaa ja ammattilaisten digiosaamisen tukemista. Yhden haastateltavan mielestä esimerkiksi koulutukset ovat tärkeässä osassa ammattilaisten digiosaamisen tukemista. Yksi haastateltava kertoi, että ammattilaisten asenteet digiä kohtaan olivat muuttuneet aikaisempaa positiivisemmaksi digimentoritoiminnan avulla. Kahden vastaajan  mielestä vastuualueiden eri yksiköiden digimentoreiden keskinäinen verkostoituminen oli parantanut digimentoritoiminnan toteutumista yksiköissä. Kaikkien haastateltavien mielestä digimentoritoimintaa tulisi kehittää entistä enemmän vastuualueen  tarpeita vastaaviksi, digimentoreiden tehtävänkuvia ja toiminnan tavoitteita tulisi selkeyttää. Digimentoritoimintaan käytettävä työaika tulisi olla joustava ja tarpeen mukaan määriteltävä. 

Digimentoriverkosto on pysynyt aktiivisena

Vuosien 2023-2025 aikana Etelä-Karjalan hyvinvointialueen digimentoreiden lukumäärä on noussut 55>128 ja lukumäärä on pysynyt tasaisena jo pidempään. Digimentoriverkosto on aktiivinen ja se on saatu laajennettua useimpiin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköihin. Digimentoreilla on oma perehdytysmoodle, koulutussuunnitelma sekä säännölliset kuukausipalaverit. Digimentoreita on osallistettu myös aktiivisesti digitaalisten palveluiden kehittämistyöhön. 2025 keväästä lähtien Oma Ekhva- digitaalisen asiointialustan käyttöönottoon on osallistunut useita digimentoreita eri vastuualueilta. Digimentorit ovat osallistuneet mm. oman vastuualueensa digitaalisen asiointialustan palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen ja testaukseen. 

Ammattilaisten digiosaamisen tuki on kehittynyt

Organisaation sisällä asiantuntijat ovat tehneet yhteistyötä digiosaamisen ottamiseksi osaksi laajempaa osaamisenhallintakokonaisuutta ja digiosaamisen tuen rakenteita on mallennettu. Ammattilaisten digiosaaminen on jaoteltu perusdigitaitoihin ja tehtäväkohtaisiin digitaitoihin. Perusdigitaitoihin on määritelty osaamistasot, joiden perusteella ammattilaisten digiosaamisen tasoa voidaan arvioida. 

Ammattilaisten digiosaamista on tuettu digimentoritoiminnan avulla. Digimentorit ovat yhdessä esihenkilöidensä kanssa laatineet yksikkökohtaiset digimentoritoiminnan suunnitelmat, joiden tavoitteiden pohjalta ammattilaisten digiosaamista on ollut mahdollista tukea yksilöllisesti. Digimentorit ovat vieneet tietoa digipalveluista tiimipalavereissaan tai yksikkönsä Teams-kanavien kautta sekä ohjanneet tai kouluttaneet yksikkönsä ammattilaisia digipalveluiden käyttöön. Digiosaaminen on huomioitu myös osana yksiköiden perehdyttämisohjelmia. 

Digimentoreilla on ollut myös keskeinen rooli Oma Ekhvan- digitaalisen asiointialustan käytön tukemisessa. Digimentorit ovat tiedottaneet yksikössään uusista palveluista ja kouluttaneet ammattilaisia. Hyvinvointialueen ammattilaisille on luotu Teamsiin Oma Ekhva-tukikanavat, joiden kysymyksiin digimentorit vastaavat tai välittävät kysymyksiä eteenpäin Oma Ekhvan ylläpidolle. Digimentorit ovat myös pitäneet kansalaisille Oma Ekhva- infopisteitä, joissa kansalaisten on ollut mahdollista saada tietoa Oma Ekhvasta ja tukea sen käyttöön. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköihin.

Huomioitavia asioita:

Digimentoritoiminta

  • ilman jatkuvaa koordinointia verkosto ei pysy aktiivisena
  • digimentoriverkostoa pystytään hyödyntämään laajasti digitaalisten palveluiden kehittämistyössä esim. Oma Ekhva-digitaalinen asiointialusta.
  • tärkeää laatu, ei määrä: yksiköiden mietittävä, miten digimentoritoiminnasta saadaan paras hyöty ja yksiköiden tulee sitoutua yksikkökohtaisten digimentoritoiminnan suunnitelmien ylläpitoon ja kehittämiseen

Digiosaaminen

  • oleellista yhteinen ymmärrys digiosaamisen tärkeydestä, jotta ammattilaisten digiosaamisen tukea voidaan kehittää
  • digiosaamisen rakenteiden määrittely edellyttää yhteistyötä organisaation sisällä