Digimentoritoiminta Kymenlaaksossa
Toiminnan tarkoituksena on edistää sote-ammattilaisten digiosaamista. Digimentorit ovat organisaation omia työntekijöitä, jotka toimivat yksiköissään digitukena. Digimentoreille pidetään digiaiheisia valmennuksia 1 / kk ja digimentoritoimintaan on allokoitu työaikaa 2 h / viikko.
Kymenlaakson hyvinvointialueella työskentelee n. 7000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista. Digitaaliset palvelut ja tietojärjestelmät ovat lisääntyvissä määrin osa asiakkaiden ja potilaiden palveluita sekä ammattilaisten työtä. Ammattilaisten osaamista palveluiden ja järjestelmien käytössä tulee tukea.
Julkisena toimijana Kymenlaakson hyvinvointialuetta velvoittaa laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).
Kymenlaaksossa strategisena tavoitteena on digitaalisten palveluiden tarjonnan lisääminen ja asiakkaiden sekä potilaiden digitaalisten palvelujen käytön tukeminen. Digitaidot ovat uusi kansalaistaito mutta ne ovat myös osa sote-ammattilaisen osaamista. Digikyvykkäät sote-ammattilaiset osaavat itse käyttää ja ohjata myös asiakkaita erilaisten digipalveluiden käytössä.
Kymenlaakson sote-ammattilaisille toteutettiin digiosaamiskysely, jonka tulosten pohjalta todettiin tarve systemaattiselle ammattilaisten digituelle organisaation sisällä.
Digiosaamiskyselyssä, johon saatiin 1091 vastausta kartoitettiin halukkuutta digimentoritoimintaan ja ilmoittautuneita halukkaita löytyi 128.
Digimentoritoiminnan organisointi on ollut Digikehittämisen päällikön, sähköisen asioinnin kehittämispäällikön, koulutuspäällikön ja digipalveluiden projektikoordinaattorin vastuulla. Digimentoreita on osallistettu aktiiviseen toimintaan yhteisellä Teams -alustalla ja kuukausittaisissa valmennustilaisuuksissa.
Tavoittelemme digimentori toiminnalla: Lyhyen ja pitkänaikavälin strategiset digitavoitteet
Osaamisen lisääminen
- ”Kun osaan itse, osaan myös ohjata asiakkaitani digipalvelujen käyttäjiksi”
- Digiosaaminen kirjattu työtehtävän vaatimuksiin
- Osaamisen kehittymistä seurataan, on osa kehityskeskusteluja
Toimintamallin ja kulttuuri muutos
- ”Tämänhän palvelun voisi tarjota myös toisin ja se toisi hyötyjä asiakkaalle ja meille”
Työajan oikea kohdentaminen
- ”Voin käyttää kollegan opastamisen sijaa aikaa ydintehtävääni”
- ”Saan opastusta ja koulutusta työtehtävääni liittyen, en periaatteella kaikkea kaikille”
Työhyvinvoinnin parantaminen
- ”Voin hyvin ja olen tyytyväinen työhöni”
Tavoitteena, että digimentori on:
- Digiosaamisen kehittäjä ja lähituki palveluyksikössä
- Ajan tasalla Kymenlaakson hyvinvointialueen digipalveluista ja etulinjan perehtyjä uusiin digipalveluihin
- Innostava tiedonvälittäjä
- Uusien digipalvelujen käyttöönotonkoordinoija omassa palveluyksikössä
Mitataan digimentoritoimintaan käytetyn ajan toteutumista kyselyllä.
Tämän lisäksi mittarina voidaan käyttää digiosaamisen tasoja:
Digiosaamisen tasot
- Halutaan luoda kriteeristö, jonka avulla työntekijät ja esihenkilöt voivat seurata digitaitoja
- Digiosaamisen tasojen pohjana on käytetty DiKATA hankkeen kansallista digitaitokriteeristöä ja sitä on muokattu vastaamaan paremmin kaupungin tarpeita
- Osaamistasoina aloitteleva käyttäjä, peruskäyttäjä, edistynyt käyttäjä
- Osaamisalueet ovat samat jokaisella tasolla, sisältö vaihtuu
- Tasojen tarkoituksena auttaa työntekijää ja esimiestä hahmottamaan työntekijän digiosaamista
- Tasot ovat ns. tasavertaisia eikä niiden tarkoitus ole verrata työntekijöiden osaamista
- Tasot pyritään saamaan osaksi kehityskeskusteluja, jolloin digitaitojen seuraaminen on säännöllistä ja osa organisaation toimintaa
- Tasoista tehdään ”opas”, jossa esitellään tasot, annetaan vinkkejä, kuinka osaamista voi kehittää
Sisäinen digimentoriverkosto (Teams-tiimi)
- Voi jakaa tietoa ja kokemuksia, niin olemassa olevista kuin uusista palveluista
Säännölliset digimentorikoulutukset / valmennukset
- Toteutukset kerran kuukaudessa
- Valmennusten sisällöt valitaan osaamiskyselystä nousseiden tarpeiden pohjalta
Intrasivustoille Digitaalinen Pelikirja – toimintaohjeet ja linkit ohjeisiin liittyen digipalveluihin, tietojärjestelmiin ja organisaation toimintamalleihin.
Allokoidaan työaikaa 2h viikossa digimentoritoimintaan
- ”Paras” ajankohta sovitaan esimiehen kanssa
Ohjaamisen koulutusta
- https://www.eoppiva.fi/koulutukset/digituki-taitoja-tuen-antajalle/
- koulutuksessa saa vinkkejä ihmisten kohtaamiseen, ohjaamiseen, verkostoitumiseen ja omien taitojen kehittämiseen
Kohderyhmänä ovat Kymenlaakson sote-ammattilaiset.
Kymenlaakson sote-ammattilaisille toteutettiin digiosaamiskysely, jonka tulosten pohjalta voitiin todeta seuraavaa:
- Vastaajien ikäryhmän perusteella voitiin olettaa, että suuri osa on suorittanut ammattitutkintonsa ennen digiosaamisen sisällyttämistä perustutkintoon.
- Tuloksissa ilmenee selkeästi osaamisvajetta perustaidoissa, kuten laitteiden ja sovelluksien hallinnassa.
- Kun ydinjärjestelmiin tehdään päivityksiä tai käyttöön otetaan uusia järjestelmiä tai digipalveluja, aiheuttaa se kuormaa asianosaisen lisäksi myös kollegalle, joka joutuu käyttämään paljon aikaa työkavereiden opettamiseen.
- Ongelmatilanteet tuottavat haasteita, ei tunneta toimintaohjeita
- Osaamisen lisääminen tulee kohdentaa työntekijän omaan toimintaympäristöön eli ei kaikkea kaikille.
- Sähköisten palveluiden käyttö on vähäistä, kaikki eivät tunne Kymsoten käyttämiä digipalveluita. Toisaalta palvelun käyttöä halutaan lisätä yksikössä.
- Digiosaamista tai digituen antamista ei nähdä vahvasti oman työn osana.
- 91% ohjaa asiakasta tai kollegaa kasvokkain. Etäyhteydessä toimiminen koetaan nyt haasteeksi. Teknisen osaamisen lisäksi lähes 75% ilmoittaa tarvitsevansa koulutusta myös asiakkaan kohtaamiseen etäyhteydellä.
- eAsioinnin palveluissa 2/3 asiakkaista ohjataan ajanvarauksessa ja yhteydenotossa/turvallisessa viestinnässä. Näissä koetaan myös eniten osaamistarvetta.