Digimentoroinnin käyttöönotto Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Tavoitteena on ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja digikyvykkyyden kasvattaminen digimentorointia käyttäen Keski-Suomen hyvinvointialueella. Toimintaa on tarkoitus koordinoida osana Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (P4, I4). 

Toimintaympäristö **

Keski-Suomen hyvinvointialueella on kaikkiaan 26 organisaation toimintoja, jotka fuusioitiin yhdeksi uudeksi noin 11 500 henkilön organisaatioksi. Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminta kattaa kaikki maakunnan kunnat.

Alueella on asukkaita noin 270 000.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Syksyllä 2022 tehdyn THL:n kypsyystason analyysin tulokset osoittivat, että henkilöstöresursseja tarvittaisiin lisää ja henkilöstön osaaminen vaatisi vahvistusta. 

Keväällä 2023 pidetyn HyvaKS - Digiks -seminaarin työpajan osallistujien kommentit vahvistivat näkemystä:
1. Henkilöstöresurssien riittävyyden ja henkilöstön osaamisen koetaan olevan suuren kehittämisen tarpeessa
2. Tukea palveluiden käyttöön tarvitaan silloin, kun niitä käytetään
3. Kehittämisen toimintamallin/hallintamallin luominen
4. Papereita käytetään edelleen osana työskentelyä
5. Kartoitetaan henkilöstön osaaminen ja kirjataan ne yhteiseen paikkaan josta on helppo selata, että kuka osaa mitäkin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

 

Osaamisen ennakointifoorumi on arvioinut digitaidot yhdeksi keskeisimmistä sosiaali- ja terveydenhoitoalan tulevaisuuden ammattilaisten työelämätaidoista. (linkki alla)

 

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Digimentoroinnin pilotin suunnitteluryhmään kutsuttiin Keski-Suomen hyvinvointialueen koulutussuunnittelijoita, ammattilaisia eri palvelualoilta, Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun edustajia. 

Suunnitteluryhmän ensimmäisenä tehtävänä oli suunnitella digimentoroinnin toimintamalli, jota voitaisiin soveltaa kaikilla toimialoilla koko hyvinvointialueen laajuisesti. Saimme toimintamallin valmiiksi kesällä 2023. Toisena tehtävänä oli  pilottiin sopivien yksiköiden rekrytointi pilottiin mukaan. Kiinnostusta yksiköissä riitti, joten saimme mukaan laaja-alaisen sotekeskuksen vastaanotto-osastojen lisäksi myös sairaala Novan operatiivisen yksikön sekä aistinelinyksikön. Myös suun terveydenhuolto lähti monipuolisesti mukaan pilottiin. Maantieteellisestikin saimme hyvän edustuksen, koska kaikista alueista joitakin yksiköitä tuli mukaan toimintaan.

 

Tavoiteltu muutos

Ammattilaisten osaamisen vahvistaminen niin, että työntekijä kokee digitaitonsa riittäväksi työtehtävässään.​

Tukea ammattilaisille järjestelmien käyttöön helposti ja nopeasti saatavilla:
A) lähituki, samassa toimipisteessä
B) tuki verkon kautta Teamsilla

Halukkaat, innokkaat ja osaavat pääsevät neuvomaan ja ohjaamaan muita.

Resursseja säästyy; aika ja matkakulujen muodossa verrattuna järjestettyihin lähikoulutuksiin.

Osaaminen karttuu työn ohessa, virheet vähenevät ja pysytään ketterästi kehityksessä mukana digitaalisten laitteiden ja ohjelmistojen käytössä.

Muutoksen mittaaminen

Tehdään syksyllä 2023 Jyväskylän ja Oulun yliopistojen kanssa yhteistyössä henkilöstön digiosaamista mittaava kyselytutkimus. Tarkoituksena on tehdä seurantatutkimus vuonna 2025. Sekä tietyin väliajoin jatkaa osaamisen mittaamista, jolloin voimme seurata digikyvykkyyden kasvua ammattilaisten keskuudessa.

 

Toteutussuunnitelma

Suunnittelu on valmis, pilottia varten on tehty toimintamalli, jota sovelletaan yksikkötasolla.

Pilotointi pyritään järjestämään vuoden 2024 alkupuoliskolla. Tämän jälkeen suoritetaan arviointi ja kehitetään toteutuksen mallia eteenpäin. 

Jalkautus koko hyvinvointialueelle on tarkoitus aloittaa vuoden 2024 syksyllä. Digimentoroinnin tulisi olla kaikkien koko hyvinvointialueen laajuisesti käytössä loppuvuonna 2025.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä Keski-Suomen hyvinvointialueen henkilöstö. Pilotin osalta aloitamme sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä alkuvuonna 2024. Jatkamme pilotin jälkeen kohti koko henkilöstöä koskevaa digimentorointia.

Ratkaisun perusidea **

Digimentoroinnilla tarkoitetaan vertaistukeen perustuvaa menetelmää, jossa yksiköittäin valitut, innostavat ja digitaalisia taitoja omaavat työntekijät ohjaavat oman yksikkönsä henkilöstöä sähköisten palveluiden käytössä. Tarkoituksena on saada kokemuksia digimentoritoiminnasta ja luoda geneerinen toimintamalli Keski-Suomen hyvinvointialueen digimentoritoiminnalle.

Digimentoritoiminta on kirjattu digiosaamisen kehittämisen ja varmistamisen toimenpiteeksi Keski-Suomen hyvinvointialueen strategiaan. Toiminnan tavoitteena on varmistaa, että terveydenhuollon ammattilaiset osaavat hyödyntää digipalveluita sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti ja sitä kautta vahvistaa sähköistä asiointia.

Digimentoritoiminnan tavoitteena on:

  1. Vahvistaa sote-ammattilaisten roolia sähköisen asioinnin käyttöönoton edistämisessä
  2. Edistää sähköisten palveluiden juurtumista päivittäiseen asiakastyöhön
  3. Lisätä sote-ammattilaisten tietoisuutta käytössä olevista sähköisistä palveluista

Toimintamallin kuvaus tarkemmin Digimentorin_pikaopas.pdf.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Digimentoroinnin pilotin suunnitteluryhmään kutsuttiin Keski-Suomen hyvinvointialueen koulutussuunnittelijoita, ammattilaisia eri palvelualoilta, Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun edustajia. 

Suunnitteluryhmän ensimmäisenä tehtävänä oli suunnitella digimentoroinnin toimintamalli, jota voitaisiin soveltaa kaikilla toimialoilla koko hyvinvointialueen laajuisesti. Saimme toimintamallin valmiiksi kesällä 2023. Toisena tehtävänä oli  pilottiin sopivien yksiköiden rekrytointi pilottiin mukaan. Kiinnostusta yksiköissä riitti, joten saimme mukaan laaja-alaisen sotekeskuksen vastaanotto-osastojen lisäksi myös sairaala Novan operatiivisen yksikön sekä aistinelinyksikön. Myös suun terveydenhuolto lähti monipuolisesti mukaan pilottiin. Maantieteellisestikin saimme hyvän edustuksen, koska kaikista alueista joitakin yksiköitä tuli mukaan toimintaan.

Digimentoreiden ensimmäinen työpaja pidettiin 6.6.2024. Työpajassa tarkasteltiin kevään aikana saavutettuja asioita ja ideoitiin tulevaa jaksoa jatkoa ajatellen.

Yhteenveto työpajan tuloksista:

Onnistumiset

  • ammattilaisten innostus, asenne digiasioita kohtaan, hyvä yhteishenki
  • kiitokset työkavereilta ja asiakkailta koettiin tärkeimpänä
  • sähköisen asioinnin kasvu nähtiin hyvänä onnistumisena
  • digimentoreiden materiaalit ja Teams - kanava koettiin hyviksi tiedonlähteiksi

Tavoitteet ja visio

  • yhtenäisten palvelujen saaminen koko hyvinvointialueelle koettiin tärkeäksi
  • lisääntynyt digiasioinnin tietoisuus ja mahdollisuudet eri yksiköissä tuli tärkeästi esille
  • esihenkilöiden tuki koettiin jatkossa kaikkein tärkeimmäksi, kehitysmyönteisyyttä lisättävä
  • asenneilmapiirin kehittäminen (muutosvastarinta)
  • aikataulutus, säännölliset ohjausajat