Digimentoroinnin käyttöönotto Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Tavoitteena on ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja digikyvykkyyden kasvattaminen digimentorointia käyttäen Keski-Suomen hyvinvointialueella. Toimintaa on tarkoitus koordinoida osana Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (P4, I4). 

Toimintamallin nimi
Digimentoroinnin käyttöönotto Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on ammattilaisten osaamisen vahvistaminen ja digikyvykkyyden kasvattaminen digimentorointia käyttäen Keski-Suomen hyvinvointialueella. Toimintaa on tarkoitus koordinoida osana Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (P4, I4). 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen kestävän kasvun hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Digimentorin tehtävät

Tekijä

Tapio Karvo

Luotu

24.03.2023

Viimeksi muokattu

13.09.2024
Ratkaisun perusidea

Digimentoroinnilla tarkoitetaan vertaistukeen perustuvaa menetelmää, jossa yksiköittäin valitut, innostavat ja digitaalisia taitoja omaavat työntekijät ohjaavat oman yksikkönsä henkilöstöä sähköisten palveluiden käytössä. Tarkoituksena on saada kokemuksia digimentoritoiminnasta ja luoda geneerinen toimintamalli Keski-Suomen hyvinvointialueen digimentoritoiminnalle.

Digimentoritoiminta on kirjattu digiosaamisen kehittämisen ja varmistamisen toimenpiteeksi Keski-Suomen hyvinvointialueen strategiaan. Toiminnan tavoitteena on varmistaa, että terveydenhuollon ammattilaiset osaavat hyödyntää digipalveluita sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti ja sitä kautta vahvistaa sähköistä asiointia.

Digimentoritoiminnan tavoitteena on:

  1. Vahvistaa sote-ammattilaisten roolia sähköisen asioinnin käyttöönoton edistämisessä
  2. Edistää sähköisten palveluiden juurtumista päivittäiseen asiakastyöhön
  3. Lisätä sote-ammattilaisten tietoisuutta käytössä olevista sähköisistä palveluista

Toimintamallin kuvaus tarkemmin Digimentorin_pikaopas.pdf.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueella on kaikkiaan 26 organisaation toimintoja, jotka fuusioitiin yhdeksi uudeksi noin 11 500 henkilön organisaatioksi. Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminta kattaa kaikki maakunnan kunnat.

Alueella on asukkaita noin 270 000.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä Keski-Suomen hyvinvointialueen henkilöstö. Pilotin osalta aloitamme sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä alkuvuonna 2024. Jatkamme pilotin jälkeen kohti koko henkilöstöä koskevaa digimentorointia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digimentoroinnin pilotin suunnitteluryhmään kutsuttiin Keski-Suomen hyvinvointialueen koulutussuunnittelijoita, ammattilaisia eri palvelualoilta, Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun edustajia. 

Suunnitteluryhmän ensimmäisenä tehtävänä oli suunnitella digimentoroinnin toimintamalli, jota voitaisiin soveltaa kaikilla toimialoilla koko hyvinvointialueen laajuisesti. Saimme toimintamallin valmiiksi kesällä 2023. Toisena tehtävänä oli  pilottiin sopivien yksiköiden rekrytointi pilottiin mukaan. Kiinnostusta yksiköissä riitti, joten saimme mukaan laaja-alaisen sotekeskuksen vastaanotto-osastojen lisäksi myös sairaala Novan operatiivisen yksikön sekä aistinelinyksikön. Myös suun terveydenhuolto lähti monipuolisesti mukaan pilottiin. Maantieteellisestikin saimme hyvän edustuksen, koska kaikista alueista joitakin yksiköitä tuli mukaan toimintaan.

Digimentoreiden ensimmäinen työpaja pidettiin 6.6.2024. Työpajassa tarkasteltiin kevään aikana saavutettuja asioita ja ideoitiin tulevaa jaksoa jatkoa ajatellen.

Yhteenveto työpajan tuloksista:

Onnistumiset

  • ammattilaisten innostus, asenne digiasioita kohtaan, hyvä yhteishenki
  • kiitokset työkavereilta ja asiakkailta koettiin tärkeimpänä
  • sähköisen asioinnin kasvu nähtiin hyvänä onnistumisena
  • digimentoreiden materiaalit ja Teams - kanava koettiin hyviksi tiedonlähteiksi

Tavoitteet ja visio

  • yhtenäisten palvelujen saaminen koko hyvinvointialueelle koettiin tärkeäksi
  • lisääntynyt digiasioinnin tietoisuus ja mahdollisuudet eri yksiköissä tuli tärkeästi esille
  • esihenkilöiden tuki koettiin jatkossa kaikkein tärkeimmäksi, kehitysmyönteisyyttä lisättävä
  • asenneilmapiirin kehittäminen (muutosvastarinta)
  • aikataulutus, säännölliset ohjausajat

 

Kansikuva
Digimentori

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä