Digisosiaalityö gerontologisessa sosiaalityössä
Mallissa pureudutaan siihen mihin gerontologisessa sosiaalityössä pitäisi kiinnittää huomiota senioriasiakkaan palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sosiaalityön ytimeen kuuluu syrjäytymisen ehkäisy ja erityisesti senioreiden osalta on tunnistettu digisyrjäytymisen riski. Toisaalta moni seniori oli erityisesti koronan myötä ottanut käyttöön erilaisia digitaalisia sovelluksia ja erilainen etätoiminta on sotessa lisääntynyt merkittävässä määrin. On myös hyvin tiedostettu tosiasia, että myös seniorit tarvitsevat tukea digiasiointiin. Asiakastietojärjestelmäuudistus on tuonut uudenlaisia etäasioinnin mahdollisuuksia. Digisosiaalityötä ei kuitenkaan ole gerontologisessa sosiaalityössä juurikaan avattu ja pohdittu mitä kaikkea se voi olla ja mitä sen käyttöönotto edellyttää.
Kehittämisen lähtökohtana oli hahmottaa mitä erilaisia "digisosiaalityön" mahdollisuuksia on olemassa ja mitkä niistä soveltuvat gerontologiseen sosiaalityöhön. Mallissa pureuduttiin enemmän ammattilaisnäkökulmaan ja kehittäminen tehtiin pitkälti koronan aikaan. Gerontologisessa sosiaalityössä on tehty mm. rakenteellisen sosiaalityön raportteja senioreiden digisyrjäytymisestä ja niistä kertynyttä kokemusta hyödynnettiin kehittämisessä.
Kehittämisen aikana keskusteltiin paljon siitä, että monilla asiakkailla ei ole laitteita, osaamista tai välttämättä edes kiinnostusta erilaiseen teknologiaan. Toisaalta teknologia on jo kaikkialla: uusi mikro voi vaatia opastamista ja auttamista, jotta sen saa käyttöön. Digisosiaalityö on siis laajempi kuin vain sähköiset palvelut kattaen myös erilaista arjen "perusteknologiaa". On myös tunnistettava, että työntekijä ei voi hallita kaikkia mahdollisia teknologisia malleja. On myös osaamista, kun tunnistaa, että oma osaaminen ei riitä.
Arjen työssä joudutaan usein myös harmaalle alueelle: miten saa toimia tai miten pitäisi toimia, kun perinteisin tavoin asian hoitaminen on hankalaa ja sähköisten välineiden osaaminen on jo alentunutta. Missä menee digituen ja puolesta tekemisen raja? Kehittämisen aikana pureuduttiin erilaisiin sähköisen asioinnin toimintoihin hyvinkin konkreettisella tasolla ja todettiin, että esimerkiksi toimeentulotuen hakeminen omakelassa edellyttää laajaa teknistä osaamista (nettipankin käyttö, tiedoston tallennus, lataaminen, omakelan käyttö). Ammattilainen ei voi tehdä em. toimintoja asiakkaan puolesta ja silloin paperinen asiointi on ainoa mahdollisuus.
On myös tärkeää muistaa, että esimerkiksi luontovideot tabletista voivat olla asiakkaalle iloa ja hyvinvointia tuottavia. Kyseinen palvelu voi olla vielä asiakkaan saavutettavissa vaikka virallinen asiointi ei enää onnistukaan. Opastaminen palvelun käyttöön voi vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta.