Digitaalinen itsemittauspiste (e-Terveysasema™) pilotti Helsingin Vuosaaren terveysasemalla (laitetoimittaja MedicubeX Oy)
Automatisoitua itsemittauspistettä käytetään terveysasemalla kiire- ja ajanvarausvastaanottoja edeltävästi terveysmittausten tekemiseen. Tarkoituksena on selvittää ja kehittää itsemittauskonseptin toimivuutta terveysaseman hoitoprosesseissa.
Itsemittauspisteen pilotissa kokeillaan uusia hoitoprosesseja, joilla tavoitellaan hyötyjä henkilökunnan ja asiakkaiden näkökulmasta.
Hoitohenkilökunnan, erityisesti terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien näkökulmasta:
- Työkuorman väheneminen
- Tehokas työajan käyttö
- Hoitoprosessin nopeutuminen ja tehostaminen
- Lisää aikaa kanssakäymiselle ja vuoropuhelulle (vastaanotolla jää enemmän aikaa vuorovaikutukselle)
- Palvelutarpeen arvioinnin nopeutuminen ja tarkkuuden parantuminen
- Hoidon laadun paraneminen, sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden tunnistaminen
Asiakkaiden näkökulmasta:
- Lisää asiakkaan osallisuutta omassa hoidossa
- Tukee omahoitoa ja elintapainterventioita
- Nopeuttaa hoitoprosessia
- Ihmiskontaktin ja vuoropuhelun lisääntyminen
- Hoidon laadun paraneminen, sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden tunnistaminen
Itsemittauspisteen pilotoinnin alussa asiakasryhmäksi valittiin kiirevastaanotolle menevät Vuosaaren terveysaseman asiakkaat. Asiakkaat hakeutuvat kiirevastaanotolle takaisinsoittopalvelun kautta ohjattuna tai kävellen suoraan terveysasemalle. Pilotin myöhemmässä vaiheessa asiakaskuntaa laajennettiin koskemaan myös lääkärien ja hoitajien ajanvarausvastaanottoja. Palvelun käyttöönotosta diabeteshoitajien vastaanotoilla saatu palaute on ollut positiivista. Tarkoituksena on ollut laajentaa palvelua vaiheittain erilaisiin käyttötarkoituksiin, jotta pilotin lopussa saadaan riittävästi tietoa ja kokemusta laitteen käytöstä sekä toimivuudesta eri hoitoprosesseissa.
Ennen mittauspisteen pilotoinnin alkamista Vuosaaressa ajalla 10/2022–12/2022 toteutettiin erikseen Suomen kestävän kasvun rahoituksella palvelumuotoiluprojekti. Palvelumuotoilun toteutti Gofore Oyj. Palvelumuotoiluprojektin avulla oli tarkoitus selvittää, miten itsemittauspisteen käyttö saataisiin todennäköisimmin istutettua terveysaseman hoitoprosesseihin. Palvelumuotoilun avulla oli tarkoitus lisätä asiakasymmärrystä mm. asiakkaiden ajatuksista ja kokemuksia uudesta digipalvelusta. Kokonaisuuteen kuului: palvelun suunnittelu, kohderyhmä ja tarpeet (rajaus), palvelun ja asiointiprosessin kuvaus, palvelusta tiedottamisen painopisteet, hyödyt ja lisäarvo (sekä asiakkaille että asiantuntijoille), pilotin läpivientisuunnitelman pohjatyöt, sekä viestinnän valmistelu pilottiin liittyen.
Itsemittauspisteen käytöstä on kerätty asiakaspalautetta mittausten jälkeen kirjallisen asiakaspalautekyselyn avulla.
Asiakaspalautekysely (N=176)
- 98 % asiakkaista voisi käyttää mittausasemaa uudestaan
- 98 % voisi suositella mittausaseman käyttöä ystävälle tai toiselle potilaalle
- 91 % voisi käyttää muualla kuin terveysasemalla osana terveydenhuollon palveluita
- 88 % voisi käyttää muualla kuin terveysasemalla oman terveyden ylläpitämiseksi
- 96 % koki kosketusnäytön ohjeet selkeiksi
- 99 % koko mittausten etenemisen johdonmukaiseksi
- 89 % käyttö sujui ilman ongelmia (ei raportoitua koettua vaikeutta tai avuntarvetta)
Ennen varsinaisen asiakaskäytön alkamista Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksen asiakasraatilaiset kävivät testaamassa itsemittauspistettä. Heiltä saatua palautetta hyödynnettiin toiminnan aloittamisessa ja itsemittauspisteen käytettävyyden kehittämisessä. Vuosaaren terveysasemalla 4.5.2023 järjestetyssä Avointen ovien tapahtumassa itsemittausasema sai innostuneen vastaanoton. Myös Myllypuron uuden asiakasraadin jäsenet kävivät testaamassa itsemittauspistettä syksyllä.