Digitaalinen itsemittauspiste (e-Terveysasema™) pilotti Helsingin Vuosaaren terveysasemalla (laitetoimittaja MedicubeX Oy)
Automatisoitua itsemittauspistettä käytetään terveysasemalla kiire- ja ajanvarausvastaanottoja edeltävästi terveysmittausten tekemiseen. Tarkoituksena on selvittää ja kehittää itsemittauskonseptin toimivuutta terveysaseman hoitoprosesseissa.
Toimintamallin nimi
Automatisoitua itsemittauspistettä käytetään terveysasemalla kiire- ja ajanvarausvastaanottoja edeltävästi terveysmittausten tekemiseen. Tarkoituksena on selvittää ja kehittää itsemittauskonseptin toimivuutta terveysaseman hoitoprosesseissa.
Itsemittauspiste mahdollistaa usein vastaanotoilla tehtävien mittausten itsenäisen tekemisen jo ennen vastanottoa sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden seulonnan uudella tavalla.
Itsemittauspisteen käytöllä haetaan helpotusta terveysaseman kiireiseen arkeen säästämällä ammattilaisten työaikaa sekä lisäämällä asiakkaiden omatoimisuutta oman terveytensä seuraamisessa ja edistämisessä.
Itsemittauspiste on itsenäisesti käytettävillä mittalaitteilla varustettu sisään astuttava koppi, johon asiakas menee istumaan. Mittausten aikana käyttäjä (asiakas) on yhtäjaksoisesti äänieristetyn ja näkösuojatun kopin sisällä oven ollessa kiinni. Itsemittauspisteen käyttö perustuu itseohjautuvuuteen ja asiakas suorittaa mittaukset pääsääntöisesti itsenäisesti laitteen kosketusnäytöllä esitettävien ohjeiden avulla.
Mittausprosessi kestää keskimäärin viisi minuuttia alusta loppuun. Esitietoina asiakkaalta kysytään ikä, pituus ja sukupuoli. Tämän jälkeen tehdään seuraavat mittaukset: verenpaine, syke, happisaturaatio, ruumiinlämpö, 1-kanavainen EKG ja rytmianalyysi, sekä paino ja kehon koostumus. Asiakas saa mittaustuloksista paperisen tulosteen ilman suoria henkilötietoja. Mittausten jälkeen asiakas siirtyy vastaanotolle valmiiden tulosten kanssa.
Itsemittauspisteen pilotoinnin alussa asiakasryhmäksi valittiin kiirevastaanotolle menevät Vuosaaren terveysaseman asiakkaat. Asiakkaat hakeutuvat kiirevastaanotolle takaisinsoittopalvelun kautta ohjattuna tai kävellen suoraan terveysasemalle. Pilotin myöhemmässä vaiheessa asiakaskuntaa laajennettiin koskemaan myös lääkärien ja hoitajien ajanvarausvastaanottoja. Palvelun käyttöönotosta diabeteshoitajien vastaanotoilla saatu palaute on ollut positiivista. Tarkoituksena on ollut laajentaa palvelua vaiheittain erilaisiin käyttötarkoituksiin, jotta pilotin lopussa saadaan riittävästi tietoa ja kokemusta laitteen käytöstä sekä toimivuudesta eri hoitoprosesseissa.
Ennen mittauspisteen pilotoinnin alkamista Vuosaaressa ajalla 10/2022–12/2022 toteutettiin erikseen Suomen kestävän kasvun rahoituksella palvelumuotoiluprojekti. Palvelumuotoilun toteutti Gofore Oyj. Palvelumuotoiluprojektin avulla oli tarkoitus selvittää, miten itsemittauspisteen käyttö saataisiin todennäköisimmin istutettua terveysaseman hoitoprosesseihin. Palvelumuotoilun avulla oli tarkoitus lisätä asiakasymmärrystä mm. asiakkaiden ajatuksista ja kokemuksia uudesta digipalvelusta. Kokonaisuuteen kuului: palvelun suunnittelu, kohderyhmä ja tarpeet (rajaus), palvelun ja asiointiprosessin kuvaus, palvelusta tiedottamisen painopisteet, hyödyt ja lisäarvo (sekä asiakkaille että asiantuntijoille), pilotin läpivientisuunnitelman pohjatyöt, sekä viestinnän valmistelu pilottiin liittyen.
Itsemittauspisteen käytöstä on kerätty asiakaspalautetta mittausten jälkeen kirjallisen asiakaspalautekyselyn avulla.
Asiakaspalautekysely (N=176)
- 98 % asiakkaista voisi käyttää mittausasemaa uudestaan
- 98 % voisi suositella mittausaseman käyttöä ystävälle tai toiselle potilaalle
- 91 % voisi käyttää muualla kuin terveysasemalla osana terveydenhuollon palveluita
- 88 % voisi käyttää muualla kuin terveysasemalla oman terveyden ylläpitämiseksi
- 96 % koki kosketusnäytön ohjeet selkeiksi
- 99 % koko mittausten etenemisen johdonmukaiseksi
- 89 % käyttö sujui ilman ongelmia (ei raportoitua koettua vaikeutta tai avuntarvetta)
Ennen varsinaisen asiakaskäytön alkamista Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksen asiakasraatilaiset kävivät testaamassa itsemittauspistettä. Heiltä saatua palautetta hyödynnettiin toiminnan aloittamisessa ja itsemittauspisteen käytettävyyden kehittämisessä. Vuosaaren terveysasemalla 4.5.2023 järjestetyssä Avointen ovien tapahtumassa itsemittausasema sai innostuneen vastaanoton. Myös Myllypuron uuden asiakasraadin jäsenet kävivät testaamassa itsemittauspistettä syksyllä.
Pilotti jatkuu vuoden 2023 loppuun ja lopulliset päätökset toiminnan jatkumisesta ja laajentumisesta tehdään vuodenvaihteessa 2023/24. Tässä vaiheessa voidaan todeta, että toimintamallin vakiinnuttamisen ja laajentamisen kannalta olisi tärkeää huomioida seuraavia asioita:
- Uuden toimintamallin jalkauttaminen vaatii huolellista suunnittelua ja toteuttamista kunkin toimipaikan erityispiirteet huomioiden.
- Tehtävien ja vastuiden jakaminen, käytettävissä olevat resurssit huomioiden.
- Viestintä: Asiakkaiden sekä henkilöstön tiedottaminen ovat erittäin tärkeitä itsemittauspisteen käyttöasteen kasvattamiseksi ja siten ratkaisun täyden potentiaalin hyödyntämiseksi.
- Henkilöstön tulee sitoutua toimintamallin muutokseen.
- Kaikkien sovellettaviin hoitoprosesseihin osallistuvien henkilöstöryhmien kouluttaminen ennen toiminnan aloitusta ja toiminnan aikana on välttämätöntä.
- Käyttöönotossa ja tarjottavan ohjauksen määrässä tulee huomioida uuteen prosessiin ohjattavien toimipaikan asiakasryhmien sosioekonominen asema ja pohjatiedot terveydenhuoltopalveluista.
- Palautteen kerääminen asiakkailta ja henkilökunnalta prosessimuutosten yhteydessä.
- Vaikuttavuuden arviointi ja tulosten hyödyntäminen toiminnan ylläpitämisessä ja kehittämisessä.
Asiakkaiden käynti itsemittauspisteessä säästää ammattilaisten työaikaa ja voi nopeuttaa hoitoprosessia. Itsemittausaseman käyttö lisää osallisuutta ja kannustaa asiakkaita ottamaan vastuuta omasta hoidostaan ja terveydestään. Sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöiden (hypertensio, oireeton eteisvärinä) seulonta ja seuranta on mahdollista itsemittauspisteen avulla ja sitä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää terveystarkastuksissa ja ikäkausiseulonnoissa.
Isoin haaste itsemittauspisteen käyttöönotossa on riittävän kattavan ja systemaattisen asiakasohjauksen järjestäminen. Asiakkaiden ja ammattilaisten on tärkeää tietää, kenen ja miksi itsemittauspistettä tulisi käyttää. On syytä pohtia jo ennakkoon, miten tiedottaa itsemittauspisteestä laajasti ja niin, että uuteen prosessiin segmentoidut asiakkaat uskaltavat kokeilla ja käyttää itsemittauspistettä myös ilman erillistä ohjausta ja neuvontaa paikan päällä.