Digitaalinen kaksonen (DIGITAL TWIN), Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I4)
Hyvinvointialueen merkittävät asiakaspaikat kuvataan 3D-skannattuina kuvina pilvipalveluun vapaasti käytettäväksi. Ammattilainen voi ohjata asiakasta puhelimitse, tai asiakkaalle voidaan jakaa linkki, jonka avulla liikkua organisaation tiloissa.
Oivalla ja ymmärrä
Kymenlaakson hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöliittymien kehittäminen on osa Kymenlaakson digitaalinen sotekeskus hanketta, jossa tavoitteena on tukea ja mahdollistaa digitaalisen sotekeskuksen ja sen toimintaa tukevien ratkaisujen sekä sovellusten yhteistoiminta.
Asiakkaiden ohjaamista digitaalisesti organisaation tiloissa sinne minne asiakkaalla on ajanvaraus. Tutustuminen etukäteen tiloihin mahdollistaa myös digitaalisesti toteutetun opastamisen ja neuvonnan tiloissa ja niissä toimimisen. Ammattilaisten mahdollisuus ohjata asiakasta digitaalisen ratkaisun avulla liikkumaan tiloissa, vähentää puhelimessa annettavan ohjauksen aikaa. Asiakas- ja palveluohjauksen digitaaliset ratkaisut.
Hankkeen työntekijät, mahdollistavat projektin etenemisen ja yhteydenpidon henkilöstöön
Kiinteistöistä huolehtiva taho mahdollistaa kiinteistöjen kuvaukset
Sovellus toimittaja, kuvaa tilat, tuottaa materiaalin Kymenlaakson hyvinvointialueen pilvipalveluun
Tavoitteena on saada 3 D-mallinnettu digitaalinen kuva organisaation julkisista tiloista, joiden mukaan asiakas voi kulkea tiloissa oikeaan määritettyyn paikkaan. Lisäksi kuvaan saadaan liitettyä informaatiota ja toimintaohjeita, esimerkiksi käsien desinfiointiin ohjeistusta, vaatteiden säilytyskaappien käyttöohje, mobiililaitteiden latauspisteen käyttöohjeistus yms.
Digitaalisiin palveluihin ohjautuvien asiakkaiden määrä; digitaalinen tilojen esittely ratkaisu alentaa asiakkaiden kynnystä ottaa käyttöön muita sosiaali- ja terveydenhuollon tarjoamia digitaalisia etäpalveluita.
Asiakastyytyväisyyden kehittyminen; asiakastyytyväisyys kyselyiden perusteella saatu palaute.
Kuvataan ensin Ratamokeskus ja Kotkan keskussairaala 3 D- skannauksella. Toimittaja tallentaa kuvatut kiinteistöt ja materiaalin digitaalisen muotoon Kymenhva:n omaan Matterport- pilvipalveluun. Tallennettu materiaali käydään läpi, tarkistetaan materiaalin laatu. Materiaali hyväksytetään ja hyväksynnän jälkeen materiaali on julkisesti käytössä asiakkaille ja ammattilaisille.
RRP 2 jatketaan asiakaspaikkojen kuvaamista Kymenhvan:n tiloissa. Yksiköiden kanssa käydään läpi millaista informaatiota materiaaleihin lisätään. Valmiit mallinukset upotetaan Kymen HVA mobiili -sovellukseen sekä hyvinvointialueen nettisivuille käyttöä varten. Tarvittaessa tehdään paikkokuvauksia.
Kymenlaakson hyvinvointialueen asukkaat, jotka käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Kymenlaakson hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksessa työskentelevä henkilöstö ja muu organisaation henkilöstö.
Kuvittele ja kokeile
Tavoitteena oli lisätä informaatiota tägeihin ja tehdä ohjauspolkuja, jotta asiakas löytää perille 3D-mallinnuksissa. Mitä enemmän käytimme muokkausohjelmaa, sitä enemmän tutustuimme muokkausohjelman käytettävyyteen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Jos 3D-mallinnus liitettäisiin Google Mapsiin, asiakas pääsisi kulkemaan esim. kotoa kohteeseen ja rakennukseen sisälle. Rakennuksessa asiakasta voisi olla vastaanottamassa Fullbody Avatar. Avatar toivottaisi asiakkaan tervetulleeksi ja esittelisi paikkoja tai kulkureittejä. Millaisen Fullbody Avattaren lapsiasiakkaat valitsisivat? Jos asiakas ei haluaisi avatarta, voisi hän liikkua rakennuksessa puhelimessa näkyvien reaaliaikaisten opasteiden (nuolien) avulla.
3D-mallinnuksiin on mahdollista linkittää erilaisia ohjelmia kuten jonoseuranta. Pohdimme seuraisiko päivystyksessä oleva asiakas jonotilannetta puhelimestaan ja siirtyisikö hän mahdollisesti asioimaan etälääkärin kanssa, mikäli se olisi tilanteessa mahdollista.
Työntekijät voisivat ilmoittaa korjaustarpeistaan Huollon muistioon. Huollossa voitaisiin tarkistaa 3D-mallinnuksesta korjattavan kohteen mitat, merkki tai malli. VR-lasit/lisätty todellisuus mahdollistaisi tarvittavien tietojen katselun ilman työtehtävän keskeyttämistä.
Katselukertojen seurannan haluaisimme olevan automaattista.
- Informaation lisääminen tägeihin ja ohjauspolkujen luominen julkaistaviin 3D-mallinnuksiin
- Paikkokuvaukset ja niiden työstäminen julkaistavaksi
- 3D-mallinnusten liittäminen Google Mapsiin
- Digitaalinen synnytyspolku
- Katselukertojen seurannan kehittäminen
- Kuvausmateriaalin työstäminen tietoturvalliseksi, informaation lisääminen tägeihin ja ohjauspolkujen luominen
- Paikkokuvausmateriaalin työstäminen tietoturvalliseksi, informaation lisääminen tägeihin ja ohjauspolkujen luominen
- 3D-mallinnusten liittäminen Google Mapsiin
- Kymenlaakson keskussairaalaan tuleva synnyttäjä voi tutustua synnytyspolkuun digitaalisesti käymättä paikanpäällä
- Katselukertojen seuraaminen muokkausohjelman raportin, taulukko-ohjelman tai Power Platformin avulla
Käyttäjäkokemus ja kehittämisehdotukset kerättiin Kymenlaakson hyvinvointialueen prototyypeiltä. Prototyypeiltä saadut parannusehdotukset liittyivät 3D-mallinnusten sisältöjen rikastamiseen (mm. teksti ja ääni, ohjeet ja opasteet), käytettävyyden kehittämiseen (mm. käyttöohjeet, videoiden vauhdin muuttaminen) sekä 3D-mallinnusten löydettävyyden kehittämiseen (mm. Kymenlaakson hyvinvointialueen nettisivut, osoitteen lisääminen 3D-mallinnuksiin).
- 3D-mallinnusten kuvaaminen ajalla 05/23-06/23. Materiaalin työstäminen tietoturvalliseksi, sisällön lisääminen, prototyypeiltä kerätyn palautteen työstäminen sekä julkaisu ajalla 08/23-11/23.
- Paikkokuvaukset, materiaalin työstäminen tietoturvalliseksi, sisällön lisääminen ja julkaisu ajalla 08/23-10/23
- 3D-mallinnusten liittäminen Google Mapsiin 11/23
- Digitaalinen synnytyspolku 09/23-03/24
- Katselumäärien seuraaminen taulukko-ohjelman tai muokkausohjelman raportin avulla 09/23-
Saada 3D-mallinnuksista mahdollisimman toimiva kokonaisuus asiakasohjauksen tueksi, lisätä löydettävyyttä liittämällä 3D-mallinnukset Google Mapsiin sekä tehdä katselumäärien seurannasta mahdollisimman automaattinen.
Ihmiset ja rekisterikilvet tuli sumentaa jokaisesta kuvauspisteestä käsin, jotta niitä ei näkynyt valmiissa materiaalissa. Kuvauspisteiden piilottamisen avulla kuvamateriaalista saatiin siisti ja mallinnuksissa on helppo liikkua. Asiakkaiden ohjaukseen paneuduttiin yhdessä johdon, työntekijöiden ja asiakkaita edustavien prototyyppien kanssa. Kaikkiin mallinnuksiin lisättiin tägejä, joista pystyy lukemaan lisäinformaatiota esimerkiksi välipala- tai itseilmoittautumisautomaatin käytöstä. Joihinkin malleihin lisättiin valmiita ohjauspolkuja rakennuksessa liikkumisen tueksi. Kaiken kaikkiaan materiaalin työstämisen vaihe herätti pohtimaan miten asiakasvirtaa ohjataan tiloissa ja miten se olisi järkevää toteuttaa sekä millaisia mahdollisuuksia muokkausohjelma tarjoaa informaation lisäämiseksi materiaaliin. Myös kuvausten suunnittelu kehittyi. Huomasimme, kuinka tärkeää on linjoittaa kuvauspisteet. Toinen mielenkiinnon kohde oli tekoälyn käytön lisääntyminen ohjelmassa.
Ohjauspolkujen luomisessa jouduttiin tekemään kompromisseja ohjelman rajoitteiden vuoksi. Esimerkiksi joissain mallinnuksissa käytettiin hissin sijaan portaita. Videoiden vauhti päädyttiin pitämään keskitasolla.
Lisäkuvausten materiaalin työstämisvaiheessa huomattiin, että yhden mallinnuksen sisällä on asiakasystävällisempää liikkua, kuin kahdessa toisiinsa linkitetyssä mallinnuksessa. 3D-mallinnuksen liittäminen Google Mapsiin ei tuonut palvelulle lisäarvoa, koska asiakkaan olisi tullut liikkua kahdessa toisiinsa linkitetyssä mallinnuksessa. Päätimme olla liittämättä 3D-mallinnuksia Google Mapsiin. Huolimatta siitä, että toteutimme syksyn paikkokuvaukset on kuvaustarve jatkuvaa.
Totesimme turvallisuussuunnitelmaa laatiessa, että julkaistut 3D-mallinnukset saadaan nopeasti poistettua netistä julkaisunäkymää vaihtamalla mikäli sellaiselle olisi tarvetta.
Ohjelman oma katselumäärien seurantaraportti ei ollut meidän tarkoituksiimme sopiva. Käytämme tällä hetkellä taulukointia raportoinnissa. Menetelmä on hidas ja työläs.