Digitaalinen kaksonen (DIGITAL TWIN), Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I4)

3D-mallinnukset Kymenlaakson hyvinvointialueen kotisivuilla mahdollistavat julkisten tilojen rajattoman tarkastelun asiakkaille ja ammattilaisille, menemättä paikan päälle. 

Toimintamallin nimi
Digitaalinen kaksonen (DIGITAL TWIN), Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

3D-mallinnukset Kymenlaakson hyvinvointialueen kotisivuilla mahdollistavat julkisten tilojen rajattoman tarkastelun asiakkaille ja ammattilaisille, menemättä paikan päälle. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialueen toimintayksiköt
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakso
Hamina
Kouvola
Kotka
Miehikkälä
Pyhtää
Virolahti
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Tuula Joronen

Luotu

21.11.2022

Viimeksi muokattu

19.08.2024
Ratkaisun perusidea

3D tekniikalla kuvattiin Ratamokeskus, Kymenlaakson keskussairaala sekä muut merkittävät Kymenlaakson hyvinvointialueen julkiset tilat, joka mahdollistaa kohteiden ulko- ja julkisten sisätilojen rajattoman tarkastelun ja kulkemisen asiakkaille ja ammattilaisille, menemättä paikan päälle. Ammattilainen voi myös jakaa linkin asiakkaalle, jotta asiakas voi ennakkoon tutustua tilaan, johon on menossa. Palvelu mahdollistaa ammattilaiselle asiakkaan opastamisen yksikössä niin, ettei itse ole paikalla fyysisesti.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä alueen väestön palvelutarve on suuri, syntyvyys vähäistä ja ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia.

Hyvinvointialue on julkisten palvelujen organisaatio, joka järjestää alueensa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut. Suomessa on 21 hyvinvointialuetta, jotka muodostuvat pääosin maakuntajaon pohjalta. Valtio rahoittaa hyvinvointialueiden toiminnan.

Hyvinvointialueuudistus tarvitaan yhdenvertaisten palvelujen varmistamiseksi, kaventamaan hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitsemään kustannusten kasvua. Tavoitteena on siirtää sosiaali- ja terveydenhuollon painopistettä peruspalveluihin ja ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin sekä parantaa hoitoon pääsyä. Pelastustoimen osalta tavoitteena on parantaa turvallisuutta, ja varmistaa valtakunnallisesti yhtenäinen ja häiriötön pelastustoimen järjestelmä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kymenlaakson hyvinvointialueen asukkaat, jotka käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Kymenlaakson hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksessa työskentelevä henkilöstö ja muu organisaation henkilöstö.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaaliset kaksoset julkaistiin Kymen HVA -mobiilissa sekä upotuksina Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuilla kuvatun yksikön kohdalla. 3D-mallinuksia on mainostettu some-julkaisuin, esitelty hyvinvointi Slush:ssa. Asiakas- ja palveluohjaukselle on esitelty mallinnuksen käyttöä, ja lähetty erillinen viesti käyttöönotosta.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

3D- mallista on jo tehty ohjaus Kymenlaakson keskussairaalan sydänpoliklinikalle. Tämä sama ohjaus-linkki on liitetty Kymenlaakson rytmihäiriöpotilaan hoitopolkuun, jolloin asiakas aloittaessaan hoitopolun käytön pystyy jo ennakoivasti katsomaan reitin oikeaan kohteeseen.

Myös kurkku-, nenä- ja korvatautien poliklinikalle, syöpätautien poliklinikalle ja toikoon on valmiit ohjaukset. 

Lisäksi kaikkiin mallinnuksiin on lisätty yksikön tuottamaa sisältöä, jota voidaan lisätä myös myöhemmin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli sopii kaikille kohderyhmille, sellaiseen toimintaympäristöön, jossa asiakkaat/kansalaiset pääsevät liikkumaan. Paras hyöty saadaan, jos kuvattava kohde on laaja, sokkeloinen ja vaikea puhuen ohjata ihmisiä liikkumaan. Paras kuvausmateriaali saadaan, kun tilat kuvataan aukioloaikojen ulkopuolella.  Kahden mallinnuksen yhdistäminen ei välttämättä ole asiakasystävällistä.